• Anonym (Förtvivlad)

Surrugaten vill göra abort om hon inte får behålla

En väldigt svår fråga jag vet, men har man några rättigheter alls?
    Om man gjorde en privat surrogatöverenskommelse (som sen utfördes utomlands) och hon nu plötsligt fått för sig att hon vill behålla barnet (som inte är genetiskt hennes), vad gör man då? Barnet skulle födas i mammans (inte surrogatens) hemland och registreras som hennes barn direkt, men nu vill kvinnan (som är svensk och ville bo i sverige under graviditeten) behålla barnet och hotar med abort annars. Vad gör man om hon vägrar resa tillbaka dit? Barnet är ju inte hennes.

• Svar på tråden Surrugaten vill göra abort om hon inte får behålla
  • EpicF
    Anonym (Mimmi) skrev 2023-11-11 17:43:56 följande:
    Det är iofs sant, men det jag skrev i inlägg #46 gäller ju oavsett.
    Donatorerna har heller ingen möjlighet att ångra sig och "ta" barnet.
    Självklart inte. 
  • Anonym (Mimmi)
    EpicF skrev 2023-11-11 17:59:07 följande:
    Självklart inte. 
    Det var ju det som gjorde att jag inte tycker att IVF och surrogat är jämförbart. Glad
  • EpicF
    Anonym (Mimmi) skrev 2023-11-11 18:27:19 följande:
    Det var ju det som gjorde att jag inte tycker att IVF och surrogat är jämförbart.  // Glad
    Och jag tycker inte heller att det jämförbart.
  • Anonym (Mimmi)
    EpicF skrev 2023-11-11 18:56:26 följande:
    Och jag tycker inte heller att det jämförbart.
    Det är bra. {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Fia)

Hur långt gången i graviditeten är surrogatmamman?

• Anonym (Antiglobalist)

Vad förväntar du dig? Det är hennes barn! Peta inte i naturen och ägna dig framförallt inte åt människohandel!

• Anonym (Vi)

Rent spontant så känns det som att individen som bär på barnet har störst rättighet till barnet. Sen så kan biologiska föräldrarna säkert stämma denne för stöld med då få ett ekonomiskt belopp. Tror det enda sättet är att informera surrogatmamman det. Väljer hon abort så är det hennes val.

Man kan nog på inget sätt tvinga någon till en full graviditet och förlossning för att sen lämna bort barnet. 

• Core

Vet inte om det är genuint sant att detta hänt, men oavsett en jävligt intressant fråga. Där ställs etik, moral och juridik emot varandra till sin spets

• Anonym (Hyuii)
    Anonym (Vi) skrev 2023-11-11 19:25:27 följande:

Rent spontant så känns det som att individen som bär på barnet har störst rättighet till barnet. Sen så kan biologiska föräldrarna säkert stämma denne för stöld med då få ett ekonomiskt belopp. Tror det enda sättet är att informera surrogatmamman det. Väljer hon abort så är det hennes val.

Man kan nog på inget sätt tvinga någon till en full graviditet och förlossning för att sen lämna bort barnet. 

Nej, de kan inte stämma henne för stöld. Avtalet de har är inte giltigt i Sverige, och hon har enligt svensk lag inte begått något brott. De enda rättigheter TS har är att om sperman kommer från hennes man så är han både juridisk och biologisk pappa. That's it.
  • Anonym (K)

Nu kanske TS har lämnat tråden, men det vore intressant att höra i vilken vecka kvinnan är i samt om kvinnan fött barn tidigare. jag kan personligen inte tänka mig något värre än att gå igenom en graviditet och sedan lämna bort barnet. Innan jag födde mitt första barn förstod jag inte hur starkt bandet blir Under graviditeten.  Efter mitt första barn insåg jag att jag aldrig skulle kunna göra abort oavsett hur illa läget med en graviditet skulle vara (är dock helt 100 för fri abort!!!). att vara surrogat skulle vara fullständigt otänkbart. Man undrar om kvinnan som bör barnet har erfarenhet sedan innan av att föda barn. Om inte och hon gett sig in i detta utan erfarenhet så förstår man omöjligt innan hur det kommer kännas.
    Personligen anser jag att Sveriges lag är helt rätt. Den som bär och föder barnet bör per automatik bli barnets mamma. 

Svar på tråden Surrugaten vill göra abort om hon inte får behålla