• Anonym (Förtvivlad)

Surrugaten vill göra abort om hon inte får behålla

En väldigt svår fråga jag vet, men har man några rättigheter alls?
    Om man gjorde en privat surrogatöverenskommelse (som sen utfördes utomlands) och hon nu plötsligt fått för sig att hon vill behålla barnet (som inte är genetiskt hennes), vad gör man då? Barnet skulle födas i mammans (inte surrogatens) hemland och registreras som hennes barn direkt, men nu vill kvinnan (som är svensk och ville bo i sverige under graviditeten) behålla barnet och hotar med abort annars. Vad gör man om hon vägrar resa tillbaka dit? Barnet är ju inte hennes.

• Svar på tråden Surrugaten vill göra abort om hon inte får behålla
  • Anonym (XXX)
    Anonym (JB) skrev 2023-11-12 12:19:16 följande:
    Ja, barnet har ju inga rättigheter gällande bonusmamman, vilket är för jävligt. 
    Hur vet du att styvmamman skulle bli den bästa föräldern för detta barn? Jag tycker ärligt talat att det är en ganska knasig och egoistisk sak att göra, att beställa ett barn åt sig på detta sätt. Jag är fakiskt inte alls säker på att en människa som gör det, kommer att bli en bra och vettig förälder till samma barn.

Det är ett missförstånd att huvudsaken är att ett barn är "önskat". Ett barns öde handlar mindre om det, och mera om hur "normalvettiga" föräldrarna (i synnerhet mamman) är i grunden. Vettiga människor kan ta till sig även ett oönskat barn, men en människa som beställer och köper barn åt sig... kan ha brister i den mentala make-upen. Det är ju inget som man ens överväger i normala fall. 
  • Anonym (i)
    EpicF skrev 2023-11-12 12:19:22 följande:

Fortfarande barnet som "säljs"/överlämnas. Inte inte ingredienserna. 

Barnet ÄR ingredienserna.
  • EpicF
    Anonym (i) skrev 2023-11-12 14:13:31 följande:
    Barnet ÄR ingredienserna.
    Nej, barnet är slutprodukten. 
  • Anonym (i)
    EpicF skrev 2023-11-12 14:28:08 följande:
    Nej, barnet är slutprodukten. 
    Barnet utgörs även av ingredienserna. Utan ingredienser, inget barn.
  • Anonym (JB)

Såvitt jag vet har jag aldrig påstått det. Det jag menade var att om barnet bor varannan vecka hos mamma vs pappa och bonusmamma i flera år så kan det bli väldigt jobbigt om barnet plötsligt en dag inte får träffa sin bonusmamma mer. 

Anonym (XXX) skrev 2023-11-12 14:06:55 följande:
    Hur vet du att styvmamman skulle bli den bästa föräldern för detta barn? Jag tycker ärligt talat att det är en ganska knasig och egoistisk sak att göra, att beställa ett barn åt sig på detta sätt. Jag är fakiskt inte alls säker på att en människa som gör det, kommer att bli en bra och vettig förälder till samma barn.

Det är ett missförstånd att huvudsaken är att ett barn är "önskat". Ett barns öde handlar mindre om det, och mera om hur "normalvettiga" föräldrarna (i synnerhet mamman) är i grunden. Vettiga människor kan ta till sig även ett oönskat barn, men en människa som beställer och köper barn åt sig... kan ha brister i den mentala make-upen. Det är ju inget som man ens överväger i normala fall. 
  • Anonym (Kim)

Tror TS är rökt oavsett. Lite annan info. Vet ett par som använde surrogatmamma i Ukraina. Bakade på sina egna celler. Fick en del papperstussen när de tog in ungen i Sverige. De var för gamla för adoption och kvinnan handikappad så hon inte kan vara gravid. För övrigt tar hon inte hand om barnen alls. De gjorde det två gånger och andra gången blev det gudbevars tvillingar. Det är pappans släktingar som tar hand om barnen. Fy för fan! 

Surrogat kan vara direkt människohandel. Surrogaterna får inte särskilt bra betalt heller. Utan självklart förmedlarna. I nära relation kan jag förstå det på ett annat vis men köpa barn utomlands är vidrigt med att utnyttja en annan kvinna. Adoption k a n vara annat även om det heller inte alltid är smärtfritt. 

• EpicF

Anonym (i): Vilket innebär att barnet är slutprodukten. 

Har du inga ingridie ser blir det heller ingen kaka. Har du ingen spermie och inget ägg blir det ingen befruktning, vilket innebär att det inte blir något foster och heller inte ett barn i slutändan. 

• Anonym (i)
    EpicF skrev 2023-11-12 14:51:56 följande:

Anonym (i): Vilket innebär att barnet är slutprodukten. 

Har du inga ingridie ser blir det heller ingen kaka. Har du ingen spermie och inget ägg blir det ingen befruktning, vilket innebär att det inte blir något foster och heller inte ett barn i slutändan. 

Det är ju precis det jag säger.
  • EpicF
    Anonym (i) skrev 2023-11-12 14:54:47 följande:
    Det är ju precis det jag säger.
    Nej, du säger att barnet är ingrediensen. Vilket är som att säga att kakan är ingrediensen. 

Barne och kakan är slutprodukten av ingredienserna. 
  • Anonym (i)

Ja hon gjorde ingredienserna till att bli en slutprodukt, men det är fortfarande inte hon som äger ingredienserna som nu har blivit en slutprodukt.

EpicF skrev 2023-11-12 15:03:14 följande:
    Nej, du säger att barnet är ingrediensen. Vilket är som att säga att kakan är ingrediensen. 

Barne och kakan är slutprodukten av ingredienserna. 
Svar på tråden Surrugaten vill göra abort om hon inte får behålla