Anonym (XXX) skrev 2023-11-11 10:40:07 följande:
Om man handlar med könscellerna som behövs för IVF, så tycker jag att det också kan betraktas som människohandel. Inte om det sköts från samhället som i den offentliga vården i Sverige, inget privat, vinstdrivande labb eller frysanläggning finns som mellanhand, och donatorerna bara får betalt för sina utgifter.
Sedan är det en annan sak, att jag anser att det också är fel och inte borde vara lagligt. Barn ska växa upp med sina riktiga föräldrar, såvida dessa inte är direkt olämpliga. Kan man inte få barn med sina egna könsceller (eller saknar sådana helt), så finns det många barn som övergivits av sina föräldrar (eller där föräldrarna avlidit), som behöver nya föräldrar. Antingen genom adoption eller som familjehem.
Det finns så många vilsna och rotlösa människor ändå i världen, att man inte behöver skapa problemen.
IVF är ju oftast parets egna ägg och spermier.
Alla jag känner som gjort IVF har haft problem som te x för få spermier eller få ägg eller dåliga ägg så att man då hjälper till få ett bra ägg och plocka ut spermier.
Det är alltså parets egna spermier och ägg.
Det är inget fel i det, sen finns det ju dom som gör IVF genom att få ägg om dom inte producerar egna eller har dålig aktivitet.
Om det bara är fel på spermierna och använder sig av spermiedonation kan man göra IVF men oftast gör man ju bara insemination då.
Men det många gör ju IVF med egna ägg och spermier.