-
-
Svar på tråden Bjuden på mat man inte bör äta?
-
Som en BVC läkare en gång sa till mig när barnmorskan glömt ge mig papper om alla råd vid graviditet - jag ger dig detta om du inte lägger för stor vikt på allt som står - lagom är bäst. Herregud, jag undrar också hur alla barn har klarat sig genom tiderna och alla barn i andra länder... Det är helt hysteriskt idag enligt mig. Är det mesta med måtta, så ordnar det sig nog
-
Även om man självklart ska undvika alkohol, skulle inte ett glas vin döda bebisen. HerregudAnonym (Alice) skrev 2023-10-27 21:43:21 följande:Fast VILL man inte äta något går det ju att undvika. TS har ju redan en ursäkt, IBS, och då fungerar det ju att förstärka den lite och säga att hon hellre tar med eget.
Varför ska hon tvinga sig att äta något som hon inte vill äta, som dessutom skulle kunna vara dåligt för hennes bebis? Tycker du att hon ska passa på att dricka ett glas vin också, eller? -
Fast anonym H, alla barn klarade sig inte genom tiderna och barnadödligheten är stor i många länder.
Det är ett FÅTAL livsmedel man inte bör äta som gravid, så det är alltså 8 månader (den första månaden vet man inte om graviditeten) som man bör avstå vissa livsmedel.
Som sagt, alla gör precis som de vill. Själv tyckte jag inte det var ett dugg jobbigt att avstå vissa livsmedel som jag knappt ens äter som icke-gravid 16 månader av mitt liv (varit gravid två gånger).
Jag förstår inte varför många har sådana problem med att ta vill följa de råd som finns för att inte ta risken, hur liten den än är.
Jag har tex aldrig varit med i en bilkrock och jag använder bälte ändå. Jag har en hemförsäkring jag aldrig använt. Det är inte supersvårt eller tidsödande, precis som det inte är supersvårt eller tidsödande att inte äta chark när man är gravid.
För min del brydde jag mig mer om mitt ofödda barn än att ta risker jag inte BEHÖVDE ta, men alla är ju olika. Ät vad ni vill som gravida, är vad ni vill som ogravida, låt andra avstå det de vill?
Men kom inte och snacka barnadödlighet för den är väldigt låg i Sverige av en anledning och det beror givetvis på den kunskap vi har och de råd som vi har turen att kunna få! Och turen att ha så mycket mat att vi kan avstå från att äta det som kan göra våra barn skadade för livet. -
Anonym (H) skrev 2023-10-27 22:55:15 följande:
Som en BVC läkare en gång sa till mig när barnmorskan glömt ge mig papper om alla råd vid graviditet - jag ger dig detta om du inte lägger för stor vikt på allt som står - lagom är bäst. Herregud, jag undrar också hur alla barn har klarat sig genom tiderna och alla barn i andra länder... Det är helt hysteriskt idag enligt mig. Är det mesta med måtta, så ordnar det sig nog
Fast alla barn klarar sig ju inte. Inte nu och absolut inte förut. Bebisar har dött i mängder i alla tider, och många gånger började ju föräldrar först andas ut efter att barnet blivit några år gammalt, för först DÅ var det troligt att barnet skulle klara sig till vuxen ålder.Anonym (H) skrev 2023-10-27 22:57:31 följande:Även om man självklart ska undvika alkohol, skulle inte ett glas vin döda bebisen. Herregud
Och grejen här som ni verkar blunda för, TS är ju inte sugen på att äta chark! Hade det handlat om att hon var supersugen och bara ville ha en liten bit, för hon ville så gärna äta det. Ja, då hade det ju varit en sak. Men nu vill hon ju inte. Varför ska hon då tvinga sig, när det finns en perfekt ursäkt så att hon kan slippa? Varför är det så viktigt att TS ska tvinga sig att äta något inte vill, eller behöver äta, när värden troligtvis inte ens skulle ta illa vid om hon ber att få ta med eget istället?
-
Sjukanmäl dig.
-
Jag hade berättat. för den som ordnar med maten och bett om den kan sitta på den hemligheten ett litet tag till tills redo att berätta för andra.
Grattis, förresten :)
Jag har också endometrios, ibs, stressmge kärt barn har många namn ;) jag brukar ta med mig egen mat, insisterar på det, det är också en lösning. På det sättet slipper värden ha huvudbry och man slipper såna här bekymmer. Bara ett tips, som funkar för mig. -
Gud vad okunnig du är, skrämmande. Väntar man barn och är en ansvarstagande person så tar man lätt reda på fakta vad som gäller som inte kan skada fostret, bebisen oavsett om någon glömt ge en en broschyr eller annat. Det finns ingen hysteri kring det, utan ren fakta. Man ska till exempel inte äta vissa ostsorter för vad de kan ställa till med och det med råg. Man äter inte chark för vad det kan göra. Man dricker inte vin för vad det kan ställa till med. De sätter inte ut den här INFORMATIONEN för SKOJS SKULL eller för någon HYSTERI utan för att man ska undvika att skada fostret, bebisen. Det som nämns har det gjorts studier på, ledsamma studier där andra barn fått betala priset och man vill varna andra mammor från att också gå den vägen. Bara för att du inte hört talas om det betyder inte att det inte skett eller inte sker.Anonym (H) skrev 2023-10-27 22:55:15 följande:
Är det så mycket bry att ens läsa vad som gäller och följa de råden bör man inte skaffa barn överhuvudtaget.
Man har ansvar för ett annat liv, det skapas inuti i en och borde vara det heligaste man har. Det är inget man bara rycker axlarna åt som du gör. -
Hej!
Jag har varit i liknande sits några ggr. När det gäller huvudrätt har jag alltid bett om att få mitt kött ordentligt well done. Skyllt på allt från att jag ätit så mkt vegetarisk mat att jag nu fått svårt för kött som inte är helt genomstekt/blodigt osv. Att jag med åren gått från medium rare till well done, vilket ju är vanligt (ingen aning om det är vanligt, men jag brukar få medhåll när jag drar denna lögn, hehe).
När det kommer till chark har jag och min make lagt upp en plan att han äter från min tallrik. Nu har ju vi övat in det här, så han är en riktigt skicklig mattjuv numera. Medans jag tuggar på kex med philadelphiaost, vindruvor eller nån hårdost som går bra att äta, så alla ser att jag ändå äter samtidigt som charken och de olämpliga ostarna magiskt försvinner från min tallrik.
Har jag mot förmodan fått någon kommentar ang att de upptäckt att jag inte ätit chark så har jag blånekat och sagt att jag smakat, men var idag mer sugen på just ost, alternativt försöker äta mer vegetariskt, sett många djurprogram etc? Det brukar gå fint!
Och oavsett, det är 2023, vem sjutton ska kommentera vad en kvinna äter och inte äter?!
Lycka Till och hoppas det blir en trevlig middag!
-
Min bästa vän är allvarligt synskadad pga fosterskador av toxoplasma. Det går inte att se på köttet om det innehåller den sagda parasiten och du själv blir inte särskilt sjuk om du äter det. Det är fostret som drabbas. Nu är toxoplasma väldigt ovanligt i svenskt kött men kalla charkuterier kommer ofta från andra länder. Livsmedelsverkets rekommenderationer handlar helt enkelt om riskminimering. Ditt foster blir inte sjukare för att du äter mycket chark, det blir sjukt för att du äter fel bit chark.
Jag käkar verkligen allt annars, kastar sällan mat för hållbarheten är generellt god, orkar aldrig skölja grönsaker. Ställer sällan lunchlådan i kylen på jobbet. Kan inte se mig som särskilt kinkig.
Riskminimering. Det är inte onödigt några få månader av mitt liv :)
Ts, vi berättade för våra föräldrar omkring vecka 6 faktiskt, det kändes enklast för att hantera bl a mat på fest under sommaren. Men ni får ju vad som blir bäst för er :) -
Du får jättegärna kalla mig okunnig, jag tycker fortfarande det är hysteri. Jag har fött 4 friska barn och det var inte mkt jag avstod ifrån. Jag åt och drack allt, förutom rå fisk och alkohol - inte för att jag egentligen tror att nån bit rå suschi lax skulle vara farligt.Anonym (jA) skrev 2023-10-28 09:42:59 följande:Gud vad okunnig du är, skrämmande. Väntar man barn och är en ansvarstagande person så tar man lätt reda på fakta vad som gäller som inte kan skada fostret, bebisen oavsett om någon glömt ge en en broschyr eller annat. Det finns ingen hysteri kring det, utan ren fakta. Man ska till exempel inte äta vissa ostsorter för vad de kan ställa till med och det med råg. Man äter inte chark för vad det kan göra. Man dricker inte vin för vad det kan ställa till med. De sätter inte ut den här INFORMATIONEN för SKOJS SKULL eller för någon HYSTERI utan för att man ska undvika att skada fostret, bebisen. Det som nämns har det gjorts studier på, ledsamma studier där andra barn fått betala priset och man vill varna andra mammor från att också gå den vägen. Bara för att du inte hört talas om det betyder inte att det inte skett eller inte sker.
Är det så mycket bry att ens läsa vad som gäller och följa de råden bör man inte skaffa barn överhuvudtaget.
Man har ansvar för ett annat liv, det skapas inuti i en och borde vara det heligaste man har. Det är inget man bara rycker axlarna åt som du gör. -
Så du menar att förr dog det fler barn för att fler åt chark? Är det din personliga spekulation eller finns det något vetenskapligt bevis på detta?Aliona skrev 2023-10-27 20:56:31 följande:Dina siffror är helt irrelevanta. Det är så få gravida som drabbas av listeria för att så många följer råden och undviker chark och annat där det kan finnas. Hade gravida ätit som vanligt så hade det varit betydligt fler.
-
Synd att du ser information till gravida som hysteri och uppmuntrar TS att se det så också. Som Toxoplasmos skrev "Ditt foster blir inte sjukare för att du äter mycket chark, det blir sjukt för att du äter fel bit chark.". Att gå efter vad man själv tror tycker jag är oansvarigt när det finns tydlig och enkel information att gå efter, och sedan dessutom kalla det för "hysteri". Du har helt rätt att man kan äta väldigt mycket som gravid, därför också jag tycker det är fel att då kalla det för hysteri det som man genom ren fakta, ur studier, sett skada fostret som man då bör undvika. Du har haft tur, och dina barn också, jag är glad att inget hänt dem. Tänk att få leva med det i efterhand, inget jag hade velat iaf. Jag gick inte efter vad jag trodde utan vad jag vet genom enkel information. Det minsta jag kan göra för mitt blivande barn och också pappan till barnet.Anonym (H) skrev 2023-10-28 19:14:06 följande:Du får jättegärna kalla mig okunnig, jag tycker fortfarande det är hysteri. Jag har fött 4 friska barn och det var inte mkt jag avstod ifrån. Jag åt och drack allt, förutom rå fisk och alkohol - inte för att jag egentligen tror att nån bit rå suschi lax skulle vara farligt.
-
Som sagt, BVC läkaren sa till mig att ta det lite med ro. Det jag kallar hysteri är när ngn råkat få i sig något under graviditet och drabbas av panik tex druckit alkohol innan de visste att de var gravida, undrar vad dom ska äta när de är utomlands, råkar få i sig ngt dom är rädda för... Råden har en tendens till överreaktion/gå till överdrift enligt mig - till den grad ibland att oron kanske skadar mer än det "farliga" som råkade slinka ner. Även ogravid, vem vill äta osköljd frukt, ofräsch mat?Anonym (jA) skrev 2023-10-29 09:10:06 följande:Synd att du ser information till gravida som hysteri och uppmuntrar TS att se det så också. Som Toxoplasmos skrev "Ditt foster blir inte sjukare för att du äter mycket chark, det blir sjukt för att du äter fel bit chark.". Att gå efter vad man själv tror tycker jag är oansvarigt när det finns tydlig och enkel information att gå efter, och sedan dessutom kalla det för "hysteri". Du har helt rätt att man kan äta väldigt mycket som gravid, därför också jag tycker det är fel att då kalla det för hysteri det som man genom ren fakta, ur studier, sett skada fostret som man då bör undvika. Du har haft tur, och dina barn också, jag är glad att inget hänt dem. Tänk att få leva med det i efterhand, inget jag hade velat iaf. Jag gick inte efter vad jag trodde utan vad jag vet genom enkel information. Det minsta jag kan göra för mitt blivande barn och också pappan till barnet.
-
Problemet är väl inte det farliga som råkar slinka ner, problemet är att har man riktig otur så leder det farliga till allvarliga konsekvenser som att barnet dör eller föds med svåra skador.Anonym (H) skrev 2023-10-29 10:34:04 följande:Som sagt, BVC läkaren sa till mig att ta det lite med ro. Det jag kallar hysteri är när ngn råkat få i sig något under graviditet och drabbas av panik tex druckit alkohol innan de visste att de var gravida, undrar vad dom ska äta när de är utomlands, råkar få i sig ngt dom är rädda för... Råden har en tendens till överreaktion/gå till överdrift enligt mig - till den grad ibland att oron kanske skadar mer än det "farliga" som råkade slinka ner. Även ogravid, vem vill äta osköljd frukt, ofräsch mat?
Det är inte hysteri att använda bilbälte även om man bara ska köra 1 km, det är inte hysteri att knäppa på sig cykelhjälmen även om man bara ska cykla raksträcka på cykelväg och det är inte hysteri att vaccinera sig mot sjukdomar som knappt existerar JUST FÖR att konsekvenserna av att OM det händer en olycka så kan det orsaka skador för livet eller död, och de sjukdomar vi vaccinerar bort gör vi ju för att konsekvenserna av dem är såpass allvarliga.
Detsamma gäller kostråd för gravida. De flesta råkar inte ut för bilolyckor, cykelolyckor eller mässlingen, men de som faktiskt gör det är nog väldigt glada att de hade bilbältet och cykelhjälmen på, eller att just deras barn var vaccinerat när kompisen fick mässling och blev döv.
De flesta gravida som råkar äta något eller vill äta något av fri vilja kommer att föda friska barn.
Men konsekvenserna för de som faktiskt inte föds friska, eller till och med dör - var det värt den där charkbiten? Var det värt att åka utan bälte för den som flög genom vindrutan eller åka utan hjälm för den som blev hjärnskadad för livet?
Vi tar ju till de försiktighetsåtgärder som krävs pga konsekvenserna som blir är för stora om vi har otur. Är det svårt att avstå viss mat i 8 månader? Om ja, är man beredd att betala det med sitt barns hälsa? Ät på då. Men de flesta vill inte gambla med det, och därför äter de inte chark och annat den korta tid graviditeten är. -
Vi tycker olika och dina långa utläggningar ändrar inte min åsikt. Och du får tycka vad du vill om det, liksom jag om dina åsikterAnonym (Elsie) skrev 2023-10-29 11:04:40 följande:Problemet är väl inte det farliga som råkar slinka ner, problemet är att har man riktig otur så leder det farliga till allvarliga konsekvenser som att barnet dör eller föds med svåra skador.
Det är inte hysteri att använda bilbälte även om man bara ska köra 1 km, det är inte hysteri att knäppa på sig cykelhjälmen även om man bara ska cykla raksträcka på cykelväg och det är inte hysteri att vaccinera sig mot sjukdomar som knappt existerar JUST FÖR att konsekvenserna av att OM det händer en olycka så kan det orsaka skador för livet eller död, och de sjukdomar vi vaccinerar bort gör vi ju för att konsekvenserna av dem är såpass allvarliga.
Detsamma gäller kostråd för gravida. De flesta råkar inte ut för bilolyckor, cykelolyckor eller mässlingen, men de som faktiskt gör det är nog väldigt glada att de hade bilbältet och cykelhjälmen på, eller att just deras barn var vaccinerat när kompisen fick mässling och blev döv.
De flesta gravida som råkar äta något eller vill äta något av fri vilja kommer att föda friska barn.
Men konsekvenserna för de som faktiskt inte föds friska, eller till och med dör - var det värt den där charkbiten? Var det värt att åka utan bälte för den som flög genom vindrutan eller åka utan hjälm för den som blev hjärnskadad för livet?
Vi tar ju till de försiktighetsåtgärder som krävs pga konsekvenserna som blir är för stora om vi har otur. Är det svårt att avstå viss mat i 8 månader? Om ja, är man beredd att betala det med sitt barns hälsa? Ät på då. Men de flesta vill inte gambla med det, och därför äter de inte chark och annat den korta tid graviditeten är. -
Att bakterier kan orsaka sjukdom och död är ju ingen åsikt utan sanning.Anonym (H) skrev 2023-10-29 12:31:29 följande:Vi tycker olika och dina långa utläggningar ändrar inte min åsikt. Och du får tycka vad du vill om det, liksom jag om dina åsikter
-
Absolut, men detta händer nog inte överhängande just foster - skulle tro att foster är i minoritetAnonym (Elsie) skrev 2023-10-29 12:38:20 följande:Att bakterier kan orsaka sjukdom och död är ju ingen åsikt utan sanning.
-
Fast gravida är ju just i riskzonen, det är ju fakta. Dessutom har listeriainfektioner ökat
"Antalet rapporterade listeriafall har ökat de senaste åren från 40-50 under början av 2000-talet till 60-90 för de senare åren"
Tack vare att de flesta följer riktlinjerna är det dock mycket få foster som drabbas, några om året. -
Anonym H för just listeria är dock gravida en riskgrupp och har ökad risk för att drabbas.
Risken är fortfarande liten men varför chansa när det bara gäller 8 månader? Är det så viktigt att äta just chark och vissa ostar att det inte går att avstå?
Hade det bara funnits chark och ost att äta i affärerna hade det ju varit en annan sak, men vi har ju så mycket mat i Sverige att vi kan göra det valet att avstå den mat som kan orsaka död och skada.
Risken är som sagt liten, men vill man sitta där på BB med ett sjukt barn i famnen och veta att det hade varit så enkelt att förhindra?
Allt kan man inte skydda sig från - men detta är ju en så liten grej att göra att det inte borde vara ett problem.