Inlägg från: AmLiLaDa |Visa alla inlägg
  • AmLiLaDa

Bjuden på mat man inte bör äta?

Hej! Skulle vilja be er alla om hjälp. Jag är gravid i ca vecka 6. Vi ska på kalas i helgen till sambons släkt där jag fått reda på att det kommer att göras en egen variant av maträtten som serveras till mig utan vissa ingredienser pga IBS. Jättesnällt och omtänksamt förstås! Nu har vi ju inte gått ut med graviditeten ännu och vill helst slippa det så här tidigt. Nu är problemet att maträtten brukar innehålla skivad chark och liknande vilket rekommenderas att undvika som gravid. Jag kan ju inte gärna låta bli att äta när någon ansträngt sig och gjort eget till bara mig. Skulle hellre vilja förhindra att rätten gjordes eller att den gjordes utan skivad chark ect. Känns också sådär att bortse från rekommendationer och äta ändå... hur skulle ni lösa problemet? Är det bara att berätta ändå? 😅
  • Svar på tråden Bjuden på mat man inte bör äta?
  • AmLiLaDa

Det kan vara ett alternativ att skylla på min krångliga mage! Tack Glad

Anonym (A) skrev 2023-10-27 12:35:06 följande:

Rekommenderas att undvika. Dvs inte förbjudet. Vad tror du ska hända om du äter en portion?

Har man otur och charken legat förpackad ett tag innan den äts finns risk för Listeriainfektion med risk sjukdom hos en själv (gravida är i riskgrupp) och missfall. Vissa typer av chark (ex torkad, icke-upphettad) kan även innehålla toxoplasma vilket kan ge fosterskador och missfall. Det känns lite onödigt att chansa, när det egentligen är så lätt att avstå.
Svar på tråden Bjuden på mat man inte bör äta?