• Anonym (Maja)

Berätta för sambo om stor summa pengar?

Jag och exmaken har nyligen sålt huset och pengarna kommer in vilken dag som helst... jag lever sen några månader med en ny man. Han vet att huset är sålt, men inte exakt vilken summa det rör sig om och inte heller när de konmer in... blivit tillsagd att inte berätta det heller eftersom det är mycket pengar det rör sig om (skilt mig från en ganska rik man och jag fick hälften). Den nya mannen lever inte på inte långt över existensminimum och jag står redan för mycket.

Hur skulle ni göra? Känns fel att dölja, men samtidigt så är förhållandet nytt och det är mina pengar...

• Svar på tråden Berätta för sambo om stor summa pengar?
  • Dexter dot com

Hur ser din nyas plan ut för att få bättre ekonomi? Tycker han det är ok att leva på dig eller jobbar han hårt för att förbättra sin ekonomi?

• Anonym (Casanova)

Jag hade förmodligen nämnt det. Men är det så att min nya försöker mjölka mig på pengar så hade jag dragit öronen åt mig.

Min nuvarande lever till 100% på mig då hon studerar. Inget konstigt att man försörjer varandra i ett förhållande. Men enskild egendom är enskild egendom.

• Anonym (A)

Jag ser ingen anledning till att han ska veta eller ta del av dem pengarna i nuläget. 
    Förhållandet är nytt men ni är redan sambo och du står för mycket. Det räcker så.

• Anonym (Maja)

Han söker andra jobb, så då kommer han tjäna bättre. Någon fantastisk lön lär han aldrig f

• Anonym (Maja)

... få, men tillräckligt för att vi ska kunna leva bra utan atr vända på kronorna. Jag har inte heller någon hög inkomst, utan det är det jag fått ut av skilsmässan som är den stora skillnaden.

• linani

Misstänker du att snubben är golddigger, eller vad är det du oroar dig för? Om det är en något sånär seriös relation blir det konstigt att inte prata om pengarna. Inte att du ska redovisa kontoutdrag, men nämna summan mellan tummen och pekfingret samt din ekonomiska plan framåt.

"Jag kommer snart att få runt 10 miljoner från husförsäljning..."
    - men jag kommer spara nästan allt till mina barn.
    - och kommer att vilja resa mycket närmsta tiden.
    - som jag ska använda till att köpa och renovera en större lägenhet.
    - och därför gå i tidig pension. 

Samt var tydlig om vilken ekonomisk uppdelning du tänker dig framöver, så att det inte finns oklara förväntningar från något håll. Vill du använda pengarna till "guldkant i vardagen" och han är fattig som en kyrkråtta, måste ni prata om huruvida du kommer bekosta hans del eller om han förväntas avstå.

• Anonym (Maja)

Ja vi blev sambos snabbt, jag blev mer eller mindre utsparkad och hade ingenstans att ta vägen. Jag söker egen lägenhet, men han kommer flytta efter ganska snart också.

• Goneril

Aldrig! Ett nytt förhållande, du ska hålla detta för dig själv. Man måste ha ett visst mått av realistiskt tänkande och inte låta sig dras med av känslor. Fint att vara särbo utan insyn i varandras ekonomier, så är det för min del, idealiskt! Min aktieportfölj sköter jag själv utan inblandning.

Den enda ekonomiska aspekten jag har är att en sambo eller särbo inte får vara skuldsatt, det spiller nämligen över på den egna ekonomin. En partner, oavsett om man bor ihop eller ej, ska "spela i samma liga" så att man kan företa gemensamma aktiviteter, resor och liknande. Fattiglappar går bort, i alla lägen. Jag bryr mig heller inte om ifall "fattigdomen" uppstått på grund av sjukdom; man väljer i livet.   

• Anonym (Maja)

Jag kommer spara det mesta... en del ska jag lägga på sånt jag alltid velat, men exmaken sagt nej till, men det mesta ska sparas. Kommer inte köpa boende för stunden, får bli hyres tills jag hunnit bilda mig en uppfattning av var jag faktiskt vill bo etc.

• Anonym (Anna)

Berätta inte. Varför skulle han behöva veta det? Som du säger är förhållandet nytt och du vet inte om det kommer att hålla. Bara dumt att föra in pengarna i ekvationen såhär i början så att det kanske blir ett skäl för honom att stanna  - eller för dig att misstänka det. Tona ner det istället, att det inte handlar om så mycket pengar. Fortsätter ni leva tillsammans kan du berätta tids nog, när du tycker det är lägligt.

Jag är gift med en man som jag har försörjt stor del av förhållandet. Akta dig så att han inte vänjer sig vid det. Jag tycker det är självklart att ha gemensam ekonomi om man är i ett seriöst förhållande men båda behöver bidra så gott de kan, eller plugga, ta hand om hemmet eller något annat. Jag talar utifrån egen erfarenhet här, min man har vant sig vid att jag står för allt och jag har ingen förmögenhet utan får jobba och slita för mina pengar så det känns extra surt. Skulle han veta att jag har en stor förmögenhet skulle han aldrig ens försöka leta jobb.

Svar på tråden Berätta för sambo om stor summa pengar?