• Anonym (Maja)

Berätta för sambo om stor summa pengar?

Jag och exmaken har nyligen sålt huset och pengarna kommer in vilken dag som helst... jag lever sen några månader med en ny man. Han vet att huset är sålt, men inte exakt vilken summa det rör sig om och inte heller när de konmer in... blivit tillsagd att inte berätta det heller eftersom det är mycket pengar det rör sig om (skilt mig från en ganska rik man och jag fick hälften). Den nya mannen lever inte på inte långt över existensminimum och jag står redan för mycket.

Hur skulle ni göra? Känns fel att dölja, men samtidigt så är förhållandet nytt och det är mina pengar...

• Svar på tråden Berätta för sambo om stor summa pengar?
  • sportiva
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-05 15:05:45 följande:
    Den där texten har du inte skrivit själv. Då måste du sätta den inom citationstecken samt ange källan. I övrigt håller jag med. Men inget av detta gäller TS eftersom hon varken är gift med karl'n eller har familj med honom.
    Inom islam betraktas förhållandet som en helig och viktig institution. Det betonas att förhållandet ska bygga på kärlek, ömsesidig respekt och samarbete mellan makar. Islam uppmanar till att behandla varandra rättvist och att visa omsorg och hänsyn gentemot sin partner. Trohet och lojalitet är också viktiga värderingar inom islamsk syn på förhållandet. Betyder kärlek ingenting för dig om man inte är gifta så förstår jag du svarar som du gör.
  • Anonym (Man52)

säg Inget 
    lev som vanligt 
    om ni ä ihop om några år och allt känns ok 
    då kanske det är ok 
    mycket pengar förändrar ofta människor 

• Anonym (XXX)
    Anonym (...) skrev 2023-10-05 14:31:22 följande:

Undrar om det betyder att man måste aktivt berätta allting? Hur långt ska man dra det?

-Nu tog jag ut 400 kr.
    -Nu sålde jag Ericssonaktierna.
    -Nu har jag bytt sparkonto och fick mycket bättre ränta.
    -Nu köpte jag en motorcykel för arvet.
    -Nu köpte jag en ny mobil så det finns inte så mycket pengar kvar på sparkontot.
    -Nu betalade jag bilreparation.
    -Nu tog jag en kredit för att betala tandläkaren så kommande månader blir fattiga.
    -Nu fick jag en bonus på 1000 kr i julkuvertet.

Eller innebär det mer att man måste svara på raka frågor?

Vet ej, jag vill också veta!

Saken är förstås den, att vid en skilsmässa läggs bådas tillgångar i en hög, och därifrån dras bådas skulder. Sedan får exmannen och exhustrun hälften var av det som blir kvar.

Därför påverkas maken om makan exempelvis drar på sig en stor skuld, även om han inte behöver betala något på den just då, utan hon klarar avbetalningarna med sin egen lön. För OM de skulle separera, så ska hela denna stora skuld dras ifrån "högen", innan den delas lika, och det kan innebära att hon får ut en stor del av hans förmögenhet. Därför måste man vara överens om alla stora ekonomiska beslut under resans gång, så att det inte kommer som en chock senare.
  • Lönnsirap
    Anonym (Maja) skrev 2023-10-02 10:41:05 följande:

Ja vi blev sambos snabbt, jag blev mer eller mindre utsparkad och hade ingenstans att ta vägen. Jag söker egen lägenhet, men han kommer flytta efter ganska snart också.

Personligen tycker jag att man ska skilja på att flytta ihop efter en lång uppvaktning och att ha lärt känna varandra när man diskuterat framtiden i lugn och ro, än att flytta ihop lite mer spontant en period.

Så, som svar på din fråga tycker att det lugnt räcker med att du avyttrar ett hus. Inte några exakta summor och onödig insyn. Bara att det att du säljer ett hus berättar faktiskt tillräckligt.

Jag tänker att det är viktigt att faktiskt låta saker och ting ta lite tid. Det är fullständigt rimligt att en sambo faktiskt har viss insyn i ekonomin, men personligen tycker jag att det i första hand handlar om löpande inkomster och utgifter. Inte om aktieportföljer, fastigheter och stora innehav i företag....
  • Anonym (XXX)
    Lönnsirap skrev 2023-10-05 18:13:36 följande:
    Personligen tycker jag att man ska skilja på att flytta ihop efter en lång uppvaktning och att ha lärt känna varandra när man diskuterat framtiden i lugn och ro, än att flytta ihop lite mer spontant en period.

Så, som svar på din fråga tycker att det lugnt räcker med att du avyttrar ett hus. Inte några exakta summor och onödig insyn. Bara att det att du säljer ett hus berättar faktiskt tillräckligt.

Jag tänker att det är viktigt att faktiskt låta saker och ting ta lite tid. Det är fullständigt rimligt att en sambo faktiskt har viss insyn i ekonomin, men personligen tycker jag att det i första hand handlar om löpande inkomster och utgifter. Inte om aktieportföljer, fastigheter och stora innehav i företag....
    Om man har gjort en procentuell fördelning av utgifterna, så måste man förstås vara ärlig. Alltså: om jag säger att jag tjänar 10 000 efter skatt och han tjänar 50 000 efter skatt, och därför behöver jag bara betala 20 procent av våra gemensamma hushållsutgifter - så är det inte OK om jag i själva verket tjänar 20 000 efter skatt. Eller om jag får en stor bonus ifrån arbetsgivaren då och då, som jag förtiger.

...men om vi delar hushållsutgifterna 50/50, så ser jag egentligen inte varför jag måste berätta hur mycket jag tjänar? Efter att hushållsutgifterna är betalda, så gör ju jag vad jag vill med mina pengar, och han vad han vill med sina pengar. OBS detta gäller alltså samboförhållanden, ätenskap är något helt annat. 

Jag tror för övrigt att mycket av problemen i förhållanden idag kommer av, att folk inte är klara över vad som skiljer ett samboförhållande från ett äktenskap. 
  • Anonym (S)

Vilken konstig syn på kärlek de flesta av er har! Utgår från att sambon är ett snålt svin. Jag känner mer att Skulle jag plötsligt få en massa pengar, jag skulle inte "försörja" sambon i den bemärkelsen men JAG skulle vilja göra en massa! Och hur kul är det att göra det ensam?? Är man kär, och dessutom nykär som det borde vara i ts' fall, så vill man väl dela upplevelsen med sin älskade?? Inte hålla på och räkna kronor och ören!
    Man märker väl ganska snabbt vem man lever med, om denn* blir bekväm, börjar ställa krav etc. Syrrans ex jobbade inte men hade mage att "kräva" viss mat, kläder, "om han fick ett x-box skulle han inte gnälla när hon umgicks med sina vänner!" osv.
    Min särbo jobbar och har betydligt mer att hållas med än vad jag har, som fick en hjärnblödning för lite sen. Han vet att jag inte har det minsta över! Vill han göra nåt så får han antingen göra det ensam eller "bjuda" mig, that's it! Även om jag betalar så gott jag kan, när jag kan!

Tycker ts ska berätta om pengarna. Mest för att se reaktionen. Säger man inte nåt sånt, att pengar tar fram det sämta ur folk?? Så får hon klarhet i vad det är för en pajsare. Samtidigt som jag gott tycker att man kan lyxa till det någon gång emellanåt, om man älskar varandra och vill ha lite mys, och den ena definitivt har råd! Så länge det inte utnyttjas.... Och hon ska ju definitivt inte försörja honom, det ska ju vara sparpengar som hon styr över!!

• Ms H
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-05 18:10:43 följande:
    Vet ej, jag vill också veta!

Saken är förstås den, att vid en skilsmässa läggs bådas tillgångar i en hög, och därifrån dras bådas skulder. Sedan får exmannen och exhustrun hälften var av det som blir kvar.

Därför påverkas maken om makan exempelvis drar på sig en stor skuld, även om han inte behöver betala något på den just då, utan hon klarar avbetalningarna med sin egen lön. För OM de skulle separera, så ska hela denna stora skuld dras ifrån "högen", innan den delas lika, och det kan innebära att hon får ut en stor del av hans förmögenhet. Därför måste man vara överens om alla stora ekonomiska beslut under resans gång, så att det inte kommer som en chock senare.

Nej, där har du har missuppfattat. Först ?lägg pengarna? i varsin hög. från respektive hög tas respektives skulder bort. Sedan föser man samman det som är kvar och delar på två. 

Det innebär att om en person har mer skulder än tillgångar, bidrar den med noll, men den ande är inte med och betalar den förstes lån med ?sin hög?.

• Anonym (...)
    Ms H skrev 2023-10-06 09:22:01 följande:

Nej, där har du har missuppfattat. Först ?lägg pengarna? i varsin hög. från respektive hög tas respektives skulder bort. Sedan föser man samman det som är kvar och delar på två. 

Det innebär att om en person har mer skulder än tillgångar, bidrar den med noll, men den ande är inte med och betalar den förstes lån med ?sin hög?.

Men den andres hög som det faktiskt ligger någonting i ska delas? Isåfall betalar han ju indirekt på skulderna.
  • Anonym (H)
    Ms H skrev 2023-10-06 09:22:01 följande:

Jo, indirekt får den utan skulder betala. Den skuldsatte bidrar med noll, den utan skulder får se hälften av sitt överskott försvinna. Hade den skuldsatte inte haft skulderna hade de kunnat dela på mycket mer. Skulder påverkar alla i en bodelning, även om den som har överskott inte direkt betalar den andres skulder.
  • Anonym (***)

Berätta inte...iaf inte än.
    Jag levde 5 år med min fd sambo o jag fick aldrig veta något om hans ekonomi o jag var ok med det.
    Jag visste att han hade mycke pengar på banken då han hade fått ett stort arv några år innan vi träffades, men jag fick aldrig veta hur mycket.
    Vi hade inte gemensam ekonomi.

Ett annat ex dolde sin dåliga ekonomi, av en slump hittade jag gömda oöppnade räkningar o då kom sanningen fram. Tyvärr var jag en osäker, nykär o lättpåverkad dumbom som började jobba extra för att betala av hans skulder så vi kunde starta en familj. Han tackade mig genom att ta nya lån bakom min rygg. Han var skuldfri när jag lämnade honom medan jag själv fick ta hjälp av soc två månader för att komma lite på fötter igen efter att ha varit knäckt o nertryckt.

Det är dina pengar som kommer från ditt gamla liv, dem har han inte med att göra.

• Egon den stora

Om huset är sålt via mäklare så är ju slutpriset lätt att söka upp på nätet, så hur hanterar du om kommer och säger typ att ni fick ju 50 miljoner och du sa att ni fick en? 

• Ms H
    Anonym (...) skrev 2023-10-06 09:30:06 följande:
    Men den andres hög som det faktiskt ligger någonting i ska delas? Isåfall betalar han ju indirekt på skulderna.
    Ja, det stämmer. 
  • Ms H
    Anonym (H) skrev 2023-10-06 09:47:58 följande:
    Jo, indirekt får den utan skulder betala. Den skuldsatte bidrar med noll, den utan skulder får se hälften av sitt överskott försvinna. Hade den skuldsatte inte haft skulderna hade de kunnat dela på mycket mer. Skulder påverkar alla i en bodelning, även om den som har överskott inte direkt betalar den andres skulder.
    Jag har inte sagt emot något av det du säger. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (...) skrev 2023-10-05 14:31:22 följande:

Undrar om det betyder att man måste aktivt berätta allting? Hur långt ska man dra det?

-Nu tog jag ut 400 kr.
    -Nu sålde jag Ericssonaktierna.
    -Nu har jag bytt sparkonto och fick mycket bättre ränta.
    -Nu köpte jag en motorcykel för arvet.
    -Nu köpte jag en ny mobil så det finns inte så mycket pengar kvar på sparkontot.
    -Nu betalade jag bilreparation.
    -Nu tog jag en kredit för att betala tandläkaren så kommande månader blir fattiga.
    -Nu fick jag en bonus på 1000 kr i julkuvertet.

Eller innebär det mer att man måste svara på raka frågor?

Aktierna om det handlar om mycket pengar, tömma sparkontot (om man lever på marginalen och detta är enda sparkontot man har) ta kredit som påverkar familjens levnadsstandard flera månader.

Vad som kan anses ha betydande påverkan är helt beroende på vilken ekonomi man har, att köpa en motorcykel är en struntsak om du är rik men en enorm utgift om du är fattig.
  • witte

Berätta inte, det är din ensak.
    Det är svårt att veta om en ny person är genuin eller en slug jäkel med tålamod nog att slå till längre fram (ja jag är misstänksam och det har räddat mig många ggr).

Svar på tråden Berätta för sambo om stor summa pengar?