• Anonym (Maja)

Berätta för sambo om stor summa pengar?

Jag och exmaken har nyligen sålt huset och pengarna kommer in vilken dag som helst... jag lever sen några månader med en ny man. Han vet att huset är sålt, men inte exakt vilken summa det rör sig om och inte heller när de konmer in... blivit tillsagd att inte berätta det heller eftersom det är mycket pengar det rör sig om (skilt mig från en ganska rik man och jag fick hälften). Den nya mannen lever inte på inte långt över existensminimum och jag står redan för mycket.

Hur skulle ni göra? Känns fel att dölja, men samtidigt så är förhållandet nytt och det är mina pengar...

• Svar på tråden Berätta för sambo om stor summa pengar?
  • Hjelm

Varför har du valt att flytta ihop med en man som du får försörja?

Du har ingen som helst skyldighet att berätta. Men risken finns att han vet eller tar reda på det ändå. Och det kan vara en jobbig känsla att smyga med ekonomi inför den man lever ihop med.

• Hjelm

Och: du säger själv att han skulle sluta leta efter jobb om han visste hur mycket pengar du hade. Det säger väl allt... Han är en golddigger.

• Anonym (Maja)
    Hjelm skrev 2023-10-04 07:35:23 följande:

Och: du säger själv att han skulle sluta leta efter jobb om han visste hur mycket pengar du hade. Det säger väl allt... Han är en golddigger.

Det har jag visst inte sagt och inte försörjer jag honom heller.
  • Ms H

Jag skulle berätta för att få veta hans inställning till det. Om den skiljer sig alltför mycket från min egen inställning, och vi inte hittar ett gemensamt förhållningssätt, skulle jag inte vilja fortsätta förhållandet. Att behöva dölja nått så stort skulle inte funka för mig. 

• Anonym (XXX)
    Ms H skrev 2023-10-04 08:21:28 följande:

Jag skulle berätta för att få veta hans inställning till det. Om den skiljer sig alltför mycket från min egen inställning, och vi inte hittar ett gemensamt förhållningssätt, skulle jag inte vilja fortsätta förhållandet. Att behöva dölja nått så stort skulle inte funka för mig. 

Han kan ju låtsas och ljuga. Samtidigt som han inne i huvudet smider planer på hur han ska lura av henne pengarna. Inget bra förslag.
  • Anonym (...)
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-03 04:29:56 följande:
    Inte jag heller, inte när det är åt det hållet att kvinnan får försörja mannen. Och det säger jag inte bara för att jag är kvinna. Det blir fel dynamik i ett sådant förhållande. Jag skulle förmodligen snart sluta älska en sådan man, hur snygg och charmig han än är. Att en kvinna är hemmafru är däremot inget konstigt, så har det alltid varit. 
    Jag förstår inte hur och varför det blir fel dynamik.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (...) skrev 2023-10-04 23:18:20 följande:
    Jag förstår inte hur och varför det blir fel dynamik.
    Som kvinna vill man bli lite omhändertagen, man vill inte känna att man måste vara den som tar hand om. Man vill känna att man har kommit i hamn, att man nu är trygg - även ekonomiskt. Inte att man ska vara räddningsbåten för en man som inte klarar av att försörja sig själv.

Och man vill ha tid och ork att pyssla hemma...  Blir ju jättefel om man kommer hem med portföljen i handen, och så står HAN där vid spisen i ett rutigt förklä... inte så sexigt precis... Ännu värre såklart om han väntar sig att man ska sköta hushållet OCKSÅ, och han ska bara halvligga i TV-soffan all vaken tid... nä.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (...) skrev 2023-10-03 16:51:38 följande:
    Då är ju problemet att du valt en dålig man från början.
    Absolut men det ser man inte alltid från början. Därför är det bättre för TS att vänta med att berätta tills hon känner sig mer säker på förhållandet och de känner varandra bättre.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-04 23:26:15 följande:
    Som kvinna vill man bli lite omhändertagen, man vill inte känna att man måste vara den som tar hand om. Man vill känna att man har kommit i hamn, att man nu är trygg - även ekonomiskt. Inte att man ska vara räddningsbåten för en man som inte klarar av att försörja sig själv.

Och man vill ha tid och ork att pyssla hemma...  Blir ju jättefel om man kommer hem med portföljen i handen, och så står HAN där vid spisen i ett rutigt förklä... inte så sexigt precis... Ännu värre såklart om han väntar sig att man ska sköta hushållet OCKSÅ, och han ska bara halvligga i TV-soffan all vaken tid... nä.
    Jag skulle älska om min man lagade mat och städade hemma. Tvärtom tycker jag det är sexigt de få gånger han gör det. Och omhändertagande, jag slipper göra det och kan lägga energi på att snygga till mig själv eller bara göra något roligt. Huvudsaken är att båda hjälps åt tycker jag. Vare sig man jobbar eller sköter hemmet och i vilken grad man nu gör det, för hemsysslor är också ett viktigt arbete som måste göras och det ska värderas lika högt som att jobba.

Varje familj gör som man vill men jag personligen gillar könsroller och skulle väldigt gärna vara hemmafru och bli försörjd av min man. Skulle älska att få pyssla hemma, planera middagen och ha tid för mina egna intressen. Jag tycker det är jobbigt att behöva vara den som drar in pengarna och har det ansvaret, och så måste jag sköta hemmet dessutom. Jag dubbelarbetar och han blir mästare i War of games eller vad fan det nu heter.
  • Goneril

Anonyma Anna dubbelarbetar och maken sitter klistrad vid datorn! Kan inte Anna be någon IT-expert blockera alla spelingångar, alternativt skicka ut parasiten tillsammans med lite gångkläder och dator?                                                                                                                                 Fortsätt gärna dubbelarbeta för att bli ekonomiskt oberoende. När han försvinner, utsugaren, kommer du att ha råd med guldkant, du kan ju lägga ut lite bilder från ditt nya liv på Instagram, visa till exempel när du dricker årgångschampagne för att fira din nyvunna frihet!                                                                                                                                            Du får förstås gå lagligt tillväga, är ni gifta blir det bodelning. Han kanske kan bo i garaget tills proceduren är klar. Visa honom tråden, så här tycker vi vanliga om honom och hans kumpaner. Jag förutspår att han kommer att sluta som uteliggare, rätt åt honom.

Svar på tråden Berätta för sambo om stor summa pengar?