• Ms H

Berätta för sambo om stor summa pengar?

Jag skulle berätta för att få veta hans inställning till det. Om den skiljer sig alltför mycket från min egen inställning, och vi inte hittar ett gemensamt förhållningssätt, skulle jag inte vilja fortsätta förhållandet. Att behöva dölja nått så stort skulle inte funka för mig. 

• Ms H
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-05 18:10:43 följande:
    Vet ej, jag vill också veta!

Saken är förstås den, att vid en skilsmässa läggs bådas tillgångar i en hög, och därifrån dras bådas skulder. Sedan får exmannen och exhustrun hälften var av det som blir kvar.

Därför påverkas maken om makan exempelvis drar på sig en stor skuld, även om han inte behöver betala något på den just då, utan hon klarar avbetalningarna med sin egen lön. För OM de skulle separera, så ska hela denna stora skuld dras ifrån "högen", innan den delas lika, och det kan innebära att hon får ut en stor del av hans förmögenhet. Därför måste man vara överens om alla stora ekonomiska beslut under resans gång, så att det inte kommer som en chock senare.

Nej, där har du har missuppfattat. Först ?lägg pengarna? i varsin hög. från respektive hög tas respektives skulder bort. Sedan föser man samman det som är kvar och delar på två. 

Det innebär att om en person har mer skulder än tillgångar, bidrar den med noll, men den ande är inte med och betalar den förstes lån med ?sin hög?.

• Ms H
    Anonym (...) skrev 2023-10-06 09:30:06 följande:
    Men den andres hög som det faktiskt ligger någonting i ska delas? Isåfall betalar han ju indirekt på skulderna.
    Ja, det stämmer. 
  • Ms H
    Anonym (H) skrev 2023-10-06 09:47:58 följande:
    Jo, indirekt får den utan skulder betala. Den skuldsatte bidrar med noll, den utan skulder får se hälften av sitt överskott försvinna. Hade den skuldsatte inte haft skulderna hade de kunnat dela på mycket mer. Skulder påverkar alla i en bodelning, även om den som har överskott inte direkt betalar den andres skulder.
    Jag har inte sagt emot något av det du säger. 
Svar på tråden Berätta för sambo om stor summa pengar?