• Anonym (Maja)

Berätta för sambo om stor summa pengar?

Jag och exmaken har nyligen sålt huset och pengarna kommer in vilken dag som helst... jag lever sen några månader med en ny man. Han vet att huset är sålt, men inte exakt vilken summa det rör sig om och inte heller när de konmer in... blivit tillsagd att inte berätta det heller eftersom det är mycket pengar det rör sig om (skilt mig från en ganska rik man och jag fick hälften). Den nya mannen lever inte på inte långt över existensminimum och jag står redan för mycket.

Hur skulle ni göra? Känns fel att dölja, men samtidigt så är förhållandet nytt och det är mina pengar...

• Svar på tråden Berätta för sambo om stor summa pengar?
  • Anonym (Maria)

Nej, det tycker jag inte. Dels är ert förhållande relativt nytt, dels så har ni inte gemensam ekonomi samt han förstår ju ändå att du har en hel del pengar eftersom ni sålt ett hus (eller att du blivit utköpt). 

Dessutom, du står redan för mkt. Sedan märker du väl vad han är för typ, om han snyltar eller inte. 

• Anonym (Kim)

Du ska inte nämna några siffror. Det är helt din ensak. Möjligen kan du säga att ytterligare ett steg i skilsmässan är gjort. Försäljning av hus är klart. Han kan bergis ta reda på slutpriset och bilda sig en egen uppfattning om vilka summor det rör sig om. Hävda då bara att det fanns olika tilldelningar. Det där är helt dina pengar. Sedan väljer du hur mycket du vill bjuda in och med honom på. Sitter lite i samma båt. Efter sjukdomar och nära anhörigas död vill jag verkligen ha en liten guldkant på tillvaron. Min nya relation är supersnål. inte unnat sig någonting genom livet. Sparat och cashat kapitalvaror. Bra gjort i sig men nu kommer vi på den nivån att det ska räknas in bensin (och slitage) gör att åka till närbelägen stad för att handla det som inte finns på orten. Räknar in bensinkostnad även för evenemang som ska besökas. Va fan?! Det är väl nöjeskontot till för!  

• Anonym (Helge)

Han kan ju se vad huset såldes för om ni inte har valt att dölja det. Som någon skrev så tycker jag det inte finns anledning att berätta hur mycket tillgångar du har och slösa inte en krona av de pengarna på honom

• Mrs Moneybags

Jag skulle inte säga något och inte heller spendera pengar på någon annan än mig själv och mina barn. En nylig sambo är inte tillräckligt "högt" upp på skalan för att få ta del av mina miljoner eller vad det nu gäller. 

Det är en helt annan sak om man skulle få en större summa pengar i ett intakt äktenskap efter X antal år mm. Men den här mannen har inte kommit dit än. 

• Anonym (Bill)

Han kanske redan har örnkoll? Det har hänt förr.

• Anonym (Maria)
    Anonym (Helge) skrev 2023-10-02 11:21:43 följande:

Han kan ju se vad huset såldes för om ni inte har valt att dölja det. Som någon skrev så tycker jag det inte finns anledning att berätta hur mycket tillgångar du har och slösa inte en krona av de pengarna på honom

Fast försäljningssumma säger ju inte mkt. Det ska räknas av lån, vinstskatt osv. 

• Tecum

Det viktiga är att du ser till och gör klart att det är DINA pengar. Om du sen berättar eller använder dem till något gemensamt är ditt val. Om ni gifter er, se till att det blir din enskilda egendom. 

• Goneril

Återigen ett adrenalinpåslag på grund av den här tråden, särskilt då den anonyma Anna som försörjer sin man, en snubbe som skulle lägga av jobbsökandet om han visste att det finns pengar. Varför, undrar jag, varför nöjer ni er med dessa killar? Är det inte bättre att leva ensam?                     Hoppas verkligen att TS håller tyst om pengarna. Hon ska vända sig till sin bank och göra en långsiktig placering, binda på viss tid och investera i aktier. Dels är det bättre för henne rent avkastningsmässigt och dels är det svårare för sambon att komma åt. Håll koder och lösenord  dolda! Man kan inte lite på någon i dag.

• Anonym (Erfaren_man)
    Anonym (Casanova) skrev 2023-10-02 10:21:53 följande:

Jag hade förmodligen nämnt det. Men är det så att min nya försöker mjölka mig på pengar så hade jag dragit öronen åt mig.

Min nuvarande lever till 100% på mig då hon studerar. Inget konstigt att man försörjer varandra i ett förhållande. Men enskild egendom är enskild egendom.

Vill inte skrämma upp dig, men vet flera fall där den ena studerat och levt på sin sambo. Ända till examensdagen, för då var det tack och adjö. Så var inte naiv. 
Svar på tråden Berätta för sambo om stor summa pengar?