• Anonym (Maja)

Berätta för sambo om stor summa pengar?

Jag och exmaken har nyligen sålt huset och pengarna kommer in vilken dag som helst... jag lever sen några månader med en ny man. Han vet att huset är sålt, men inte exakt vilken summa det rör sig om och inte heller när de konmer in... blivit tillsagd att inte berätta det heller eftersom det är mycket pengar det rör sig om (skilt mig från en ganska rik man och jag fick hälften). Den nya mannen lever inte på inte långt över existensminimum och jag står redan för mycket.

Hur skulle ni göra? Känns fel att dölja, men samtidigt så är förhållandet nytt och det är mina pengar...

• Svar på tråden Berätta för sambo om stor summa pengar?
  • Sandyyy69

Det var väl i fräckaste laget helge? Vad har du för syn på mannen eller relationer i fråga, skulle vara trevligt med ett vettigt resonemang kring detta

• Anonym (XXX)
    Sandyyy69 skrev 2023-10-03 16:36:43 följande:

Eller så ställer Du mycket krav för pengarna eller så där, var ärlig m kisen där bara

Men vadå "ärlig"? Som sambo HAR man ingen skyldighet att redovisa sin ekonomi för sin partner. Som gift HAR man det. Detta står i lagen. En sambo som inte redovisar hur mycket pengar hon eller han har är inte "oärlig". 
  • Anonym (...)
    Anonym (Anna) skrev 2023-10-02 10:53:07 följande:

Berätta inte. Varför skulle han behöva veta det? Som du säger är förhållandet nytt och du vet inte om det kommer att hålla. Bara dumt att föra in pengarna i ekvationen såhär i början så att det kanske blir ett skäl för honom att stanna  - eller för dig att misstänka det. Tona ner det istället, att det inte handlar om så mycket pengar. Fortsätter ni leva tillsammans kan du berätta tids nog, när du tycker det är lägligt.

Jag är gift med en man som jag har försörjt stor del av förhållandet. Akta dig så att han inte vänjer sig vid det. Jag tycker det är självklart att ha gemensam ekonomi om man är i ett seriöst förhållande men båda behöver bidra så gott de kan, eller plugga, ta hand om hemmet eller något annat. Jag talar utifrån egen erfarenhet här, min man har vant sig vid att jag står för allt och jag har ingen förmögenhet utan får jobba och slita för mina pengar så det känns extra surt. Skulle han veta att jag har en stor förmögenhet skulle han aldrig ens försöka leta jobb.

Då är ju problemet att du valt en dålig man från början.
  • Anonym (...)

TS, han får väl fråga om han är intresserad? Du behöver inte säga nåt, ingenting oärligt med det, han vet ju att ni sålt dessutom.

• Anonym (...)
    Goneril skrev 2023-10-02 10:41:49 följande:

Aldrig! Ett nytt förhållande, du ska hålla detta för dig själv. Man måste ha ett visst mått av realistiskt tänkande och inte låta sig dras med av känslor. Fint att vara särbo utan insyn i varandras ekonomier, så är det för min del, idealiskt! Min aktieportfölj sköter jag själv utan inblandning.

Den enda ekonomiska aspekten jag har är att en sambo eller särbo inte får vara skuldsatt, det spiller nämligen över på den egna ekonomin. En partner, oavsett om man bor ihop eller ej, ska "spela i samma liga" så att man kan företa gemensamma aktiviteter, resor och liknande. Fattiglappar går bort, i alla lägen. Jag bryr mig heller inte om ifall "fattigdomen" uppstått på grund av sjukdom; man väljer i livet.   

Ja, man väljer att drabbas av sjukdom här i livet.
  • Anonym (nope)

Om det var min partner hade jag inte haft något problem att berätta men troligen inte gått in i detalj på exakt summa när vi var i samma fas som ni är nu.
    jag hade sagt något om att huset äntligen är sålt vilket är skönt. dels att få det överstökat och att få lite trygghet ekonomiskt för framtiden. och lagt till. inte för att det gör nån skillnad just nu, tänker inte använda pengarna förrän på äldre dagar eller vid kris.
    ungefär så.

som du beskriver din sambo, att du tror han kommer ändra sitt beteende och räkna med att du ska dela pengarna eller försörja honom skulle jag däremot överväga om han var rätt för mig.
    Skulle nog inte vilja ha en partner med så dålig disciplin och initiativförmåga. Hade troligen dragit mig undan, definitivt haft helt egen ekonomi. Kanske köpt boende själv och ägt fullt ut. etc.

Sen hade han fått bidra med halva kostnaden (drift) om han ville bo där.
    OM jag ens skulle vilja leva med någon som har så begränsad ekonomi

• Anonym (XXX)
    Anonym (...) skrev 2023-10-03 17:00:42 följande:
    Ja, man väljer att drabbas av sjukdom här i livet.
    Det gör man kanske inte alltid (även om livsstilsfaktorer ligger bakom mycket sjuklighet), men man har ju också rätt att välja sin partner efter vilka kriterier man vill. Jag skulle t.ex. inte välja en partner som redan satt i rullstol (obotligt) när jag träffade honom; jag skulle inte se på honom med de "ögonen", för det är viktigt för mig att vara i farten, vandra i vildmarken, simma i sjöar och sådant. Varför skulle jag då välja en partner som jag skulle få ett mycket begränsat, stillasittande liv med? Det vore ju bara korkat. Om han är intelligent kan jag dock bli vän med honom - emailvän kanske.

Däremot är jag mycket lojal när jag väl ÄR kär och tillsammans med någon. Jag skulle aldrig svika en man som råkade ut för en olyckshändelse och BLEV funktionshindrad, om vi redan var gifta eller sambos när det hände. (Såvida förhållandet inte redan var dåligt förstås, och jag hade börjat fundera på att lämna redan innan olyckan hände). 
  • Anonym (...)
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-03 17:34:34 följande:
    Det gör man kanske inte alltid (även om livsstilsfaktorer ligger bakom mycket sjuklighet), men man har ju också rätt att välja sin partner efter vilka kriterier man vill. Jag skulle t.ex. inte välja en partner som redan satt i rullstol (obotligt) när jag träffade honom; jag skulle inte se på honom med de "ögonen", för det är viktigt för mig att vara i farten, vandra i vildmarken, simma i sjöar och sådant. Varför skulle jag då välja en partner som jag skulle få ett mycket begränsat, stillasittande liv med? Det vore ju bara korkat. Om han är intelligent kan jag dock bli vän med honom - emailvän kanske.

Däremot är jag mycket lojal när jag väl ÄR kär och tillsammans med någon. Jag skulle aldrig svika en man som råkade ut för en olyckshändelse och BLEV funktionshindrad, om vi redan var gifta eller sambos när det hände. (Såvida förhållandet inte redan var dåligt förstås, och jag hade börjat fundera på att lämna redan innan olyckan hände). 

Anonym (XXX) skrev 2023-10-03 17:34:34 följande:

Ok, jag uppfattade inlägget jag svarade på som att det är den sjuke som väljer det fattiga livet. Men jag kanske missförstod, ja visst väljer man själv partner.
Svar på tråden Berätta för sambo om stor summa pengar?