• Goneril

Berätta för sambo om stor summa pengar?

Aldrig! Ett nytt förhållande, du ska hålla detta för dig själv. Man måste ha ett visst mått av realistiskt tänkande och inte låta sig dras med av känslor. Fint att vara särbo utan insyn i varandras ekonomier, så är det för min del, idealiskt! Min aktieportfölj sköter jag själv utan inblandning.

Den enda ekonomiska aspekten jag har är att en sambo eller särbo inte får vara skuldsatt, det spiller nämligen över på den egna ekonomin. En partner, oavsett om man bor ihop eller ej, ska "spela i samma liga" så att man kan företa gemensamma aktiviteter, resor och liknande. Fattiglappar går bort, i alla lägen. Jag bryr mig heller inte om ifall "fattigdomen" uppstått på grund av sjukdom; man väljer i livet.   

• Goneril

Återigen ett adrenalinpåslag på grund av den här tråden, särskilt då den anonyma Anna som försörjer sin man, en snubbe som skulle lägga av jobbsökandet om han visste att det finns pengar. Varför, undrar jag, varför nöjer ni er med dessa killar? Är det inte bättre att leva ensam?                     Hoppas verkligen att TS håller tyst om pengarna. Hon ska vända sig till sin bank och göra en långsiktig placering, binda på viss tid och investera i aktier. Dels är det bättre för henne rent avkastningsmässigt och dels är det svårare för sambon att komma åt. Håll koder och lösenord  dolda! Man kan inte lite på någon i dag.

• Goneril

Då önskar jag Anonym Anna kraft att genomföra beslutet; det kommer nog att uppstå friktion men separation är självfallet det enda rätta. Omöjligt att hysa varmare känslor för en man som 
    saknar drivkraft och som fyller dagarna med TV'-spel.                                                                                                                                                                       Om jag ska vara krass hade jag nog inte flyttat ihop med någon som inte spelar i samma liga som jag själv rent inkomstmässigt, skillnaden ska  åtminstone inte vara alltför stor. Jag är inte säker på att kärleken slår en bro över dessa olikheter. Jag är nog ganska pragmatisk som person och inte faller jag för fagert tal; det är handling som gäller.

• Goneril

Anonyma Anna dubbelarbetar och maken sitter klistrad vid datorn! Kan inte Anna be någon IT-expert blockera alla spelingångar, alternativt skicka ut parasiten tillsammans med lite gångkläder och dator?                                                                                                                                 Fortsätt gärna dubbelarbeta för att bli ekonomiskt oberoende. När han försvinner, utsugaren, kommer du att ha råd med guldkant, du kan ju lägga ut lite bilder från ditt nya liv på Instagram, visa till exempel när du dricker årgångschampagne för att fira din nyvunna frihet!                                                                                                                                            Du får förstås gå lagligt tillväga, är ni gifta blir det bodelning. Han kanske kan bo i garaget tills proceduren är klar. Visa honom tråden, så här tycker vi vanliga om honom och hans kumpaner. Jag förutspår att han kommer att sluta som uteliggare, rätt åt honom.

Svar på tråden Berätta för sambo om stor summa pengar?