Känna besvikelse över att få en pojke?
Verkar som att många föredrar att få flickor och ibland t.o.m känner besvikelse över att det är en pojke de väntar. Hur kommer det sig?
Verkar som att många föredrar att få flickor och ibland t.o.m känner besvikelse över att det är en pojke de väntar. Hur kommer det sig?
Man kan ju alltid önska ett kön när man väntar barn, det tror jag många gör men när barnet är fött blir det barnet man älskar och inte könet, det är då en riktig person vilket det inte riktigt var innan.
Det svåra är väl dom som tur är inte är många inte kan acceptera könet på barnet när det är fött.
Det var ju en pappa här på FL som beskrev sin fru, dom hade en dotter och hon frun ville ha en till, när hon fick veta att dom väntade en son blev hon som förändrad och när barnet var fött var pappan allvarligt orolig för frun tog aldrig till sin sonen känslomässigt, han fick henne att söka psykologhjälp men inget hände.
Han oroade sig för att sonen skulle ta skada men även dottern som såg hur mamman behandlade hennes bror.
Han var inne på att skilja sig om det inte blev bättre för att skydda sin son.
Det var extremt.
Men att önska ett kön visst men alla jag känner har ju när barnet blivit fött glömt det, man älskar sitt barn.
Bland våra vänner har några bara döttrar och några bara söner men faktiskt precis som vi har de flesta faktiskt fått både och.
Vi har en dotter och en son.
Dom är olika som personer precis som mina syskonbarn och vänner barn men alla älskar ju sina barn lika mycket.
Finns ingen skillnad, jag älskar mina två barn lika mycket, sen som sagt är dom olika personligheter.
Vår dotter var tidig med att prata och gå, utåtriktad, älskade att åka iväg på aktiviteter, gillade förskola och fritids osv. var alltid självständig osv.
Nu är hon tonåring och fullt program hela tiden.
vår son har alltid varit lugn, lite försiktigare, var mycket kramigare och lite mammigare när han var liten. Dottern var aldrig stilla, gillar sporter, sonen är lugn, håller på med musik.
Sonen fick man krama och pussa på längre upp i åldern, nu är bägge tonåringar.
Vi har fina barn och jag står bägge mina barn nära, dottern och jag gör saker tillsammans och det är roligt men sonen är nog fortfarande lite mammas pojke när vi är själva.
Dottern var väl inte jättetjejig som liten, men visst mer nu och ser ut som typisk tonårstjej med långt ljust hår och lite mer tjejiga intressen och sonen är en blondlockig ganska så söt kille, ser killig ut men ändå tänker jag inte på dom som typiskt tjej och kille, dom är dom, personer precis som mina syskonbarn och vänners barn.
Ingen värderar könet på barnen, dom är som sagt dom.
Ett av mina syskon har två barn av samma kön, dom är helt olika personligheter, en fartfylld och en lugn precis som våra så man blir ju inte på ett vis bara för att man tillhör ett kön.
Vi har alltid fått höra, åh vad roligt för er som har en av varje, ja det är roligt men jag hade varit lika glad om jag haft två av ett kön.
Man inser att man ju fått personer och inte ett kön.
Men önska ser jag inte som något fel men om man inte sen kan acceptera könet jag då är det illa men för de flesta händer ju inte tack och lov utan man älskar sitt barn oberoende av kön, det är barnet man älskar.
Därför att jag ser att ni har åsikter ni inte står för men som skiner igenom. Att skriva att man hellre vill ha kön x än kön y är varför vi inte tillåter könsselektering av embryon idag och varför man inte ens talar om på rul ibland vad det är. Att skriva som Gullvivor gör, att pojkar kommer vara stökigare, att man inte får nära till sina barnbarn och att man är längre från dem i tonåren är ju de facto att man hellre önskar sig en dotter. Sonen blir mindre önskvärd då han har fler negativa egenskaper. Eller hur tolkar du det? Tala om godvillig inställning i såna fall. Att skriva att man känmer det som att något saknas med tre söner och intemed tre döttrar är ju att tre döttrar > tre söner. Dvs, ?jag älskar dig men en dotter hade varit snäppet bättre?.
Att du sen hela tiden ska vara sarkastisk mot mig som pojkmamma, nu även med små käcka smileys för att dämpa det du skriver, får också stå för dig.
Det är väl mest att det är så vansinnigt tabu att ens få uttrycka en tanke på att man kanske skulle kunna ha en preferens på bebisen. Att det är fel att ens ha en känsla att det vore extra roligt att få en flicka/pojke. Vilket är ju knäppt.
Därför att jag ser att ni har åsikter ni inte står för men som skiner igenom. Att skriva att man hellre vill ha kön x än kön y är varför vi inte tillåter könsselektering av embryon idag och varför man inte ens talar om på rul ibland vad det är. Att skriva som Gullvivor gör, att pojkar kommer vara stökigare, att man inte får nära till sina barnbarn och att man är längre från dem i tonåren är ju de facto att man hellre önskar sig en dotter. Sonen blir mindre önskvärd då han har fler negativa egenskaper. Eller hur tolkar du det? Tala om godvillig inställning i såna fall. Att skriva att man känmer det som att något saknas med tre söner och intemed tre döttrar är ju att tre döttrar > tre söner. Dvs, ?jag älskar dig men en dotter hade varit snäppet bättre?.
Att du sen hela tiden ska vara sarkastisk mot mig som pojkmamma, nu även med små käcka smileys för att dämpa det du skriver, får också stå för dig.