Känna besvikelse över att få en pojke?
Verkar som att många föredrar att få flickor och ibland t.o.m känner besvikelse över att det är en pojke de väntar. Hur kommer det sig?
Verkar som att många föredrar att få flickor och ibland t.o.m känner besvikelse över att det är en pojke de väntar. Hur kommer det sig?
Jag förstår att jag anses hård av folk i tråden.
Men att verkligen på riktigt anse att döttrar är finare än söner, så att man sörjer om man inte får en dotter, eller är okej med en son för att man redan har döttrar men annara vore besviken. Det är ett beteende jag anser är vidrigt, och något man måste jobba med.
Så många går genom missfall, ofrivillig barnlöshet och bara önskar ett BARN. En unge att älska ovillkorligt oavsett vem det är. Vissa får aldrig något barn trots att de hade givit allt i livet för det.
Att det då finns de som anser att pojkar är fina men mindre värda gåvor än döttrar, det äcklar mig faktiskt. Det kommer märkas på uppfostran, om än subtilt. Jag tycker SÅ synd om dessa små pojkar som har mammor som om de fått önska hade de varit en annan person än den de fötts som. Där folk säger saker som att det ju är bra med en av varje men hellre två flickor.
Och ja, samma åt andra hållet såklar, de som bara vill ha pojkar.
Anmäl mig om ni vill på FL, men rannsaka er själva åtminstone. Tänk om era mammor hade sagt det till er - du är en gåva, men hade ditt syskon varit ett annat kön hade jag önskat att du fötts som en annan. Du är älskad, men jag föredrar din syster.
Citat:
?Hade jag haft tre söner däremot och inga döttrar så hade det känts som att något saknades. Som sagt, barn är en gåva oavsett och är tacksam över mina barn, men flickor är lite roligare att få.?
Här skriver personen att döttrar är bättre då bara söner hade givit en känsla att något saknas, men döttrar inte gör det. Samt att flickor är roligare.
Jag har skrivit inlägg i andra trådar om detta förr men har faktiskt ledsnar ur på att det är okej att skriva saker som det jag citerade ovan. Kanske jag överreagerar i skrift men det är pga att jag käst de här åsikterna så enormt mkt.
I sverige får man inte välja kön på bebisar. Det är nog tur det.
Vissa är idioter. Min mamma var en sådan.
När hon väntade mig deklarerade hon till släkten att om jag föddes som pojke skulle hon lägga en kudde över mitt ansikte.... Det där fick jag höra under min uppväxt många gånger. Först trodde jag att det var ett skämt. Men jag ändrade inställning efter att min egen son föddes.
När dottern föddes var mina föräldrar på sjukhuset dagen efter. När jag väntade sonen försökte jag få dem att förstå att jag inte ville ha besök på sjukhuset för vi ville vara ifred så att storasyster kunde få börja lära känna syskonet i lugn och ro. Min mamma sa tydligt att hon tänkte minsann komma oavsett vad.
När sonen var född ringde min man till mina föräldrar och meddelade att vi hade fått vårt barn. Först var mamma lyrisk men när maken sa att det var en pojke blev hon märkligt tyst. Det tog en vecka innan de kom och hälsade på!!
När sonen var 5 månader höll min pappa honom och försökte ge honom tlll min mamma. Hon började skrika och fäkta med armarna att sonen inte tyckte om henne. Så klart blev sonen ledsen och mamma sa "se där".
Det var den dagen vi bestämde att min mamma ALDRIG skulle sitta barnvakt igen - och det gällde båda barnen.
Hon behandlade barnen väldigt olika de gånger hon var hemma hos oss. Var ganska elak mot sonen. Så det umgänget blev väldigt begränsat.
Så det finns de som av någon störd anledning inte kan med att det föds pojkar och vissa av dessa människor kan aldrig acceptera dessa pojkar heller.
Tvärt om så är det mer önskvärt i världen att få en pojke. Kolla bara på Kina där de endast får skaffa ett barn och föräldrarna dödar flickbebisarna för att få en pojke istället vilket lett till stort överskott av pojkar i Kina.
Barn är en gåva oavsett kön men förstår inte varför man inte skulle få föredra ena könet, sålänge det inte går ut över barnet senare?
Jag föredrar flickor, tycker de är mer lugna under småbarnsåren och i vuxen ålder har man oftast bättre relation till sina döttrar än söner. Är hellre en mormor än en farmor.
Nu har jag själv två flickor och är gravid med en pojke, och det känns såklart jättebra. Hade det varit en flicka istället så hade det också känts bra. Hade jag haft tre söner däremot och inga döttrar så hade det känts som att något saknades. Som sagt, barn är en gåva oavsett och är tacksam över mina barn, men flickor är lite roligare att få.
Citat:
?Hade jag haft tre söner däremot och inga döttrar så hade det känts som att något saknades. Som sagt, barn är en gåva oavsett och är tacksam över mina barn, men flickor är lite roligare att få.?
Här skriver personen att döttrar är bättre då bara söner hade givit en känsla att något saknas, men döttrar inte gör det. Samt att flickor är roligare.
Jag har skrivit inlägg i andra trådar om detta förr men har faktiskt ledsnar ur på att det är okej att skriva saker som det jag citerade ovan. Kanske jag överreagerar i skrift men det är pga att jag käst de här åsikterna så enormt mkt.
I sverige får man inte välja kön på bebisar. Det är nog tur det.
Tvärt om så är det mer önskvärt i världen att få en pojke. Kolla bara på Kina där de endast får skaffa ett barn och föräldrarna dödar flickbebisarna för att få en pojke istället vilket lett till stort överskott av pojkar i Kina.