• Gullvivor

Känna besvikelse över att få en pojke?

Barn är en gåva oavsett kön men förstår inte varför man inte skulle få föredra ena könet, sålänge det inte går ut över barnet senare?

Jag föredrar flickor, tycker de är mer lugna under småbarnsåren och i vuxen ålder har man oftast bättre relation till sina döttrar än söner. Är hellre en mormor än en farmor. 

Nu har jag själv två flickor och är gravid med en pojke, och det känns såklart jättebra. Hade det varit en flicka istället så hade det också känts bra. Hade jag haft tre söner däremot och inga döttrar så hade det känts som att något saknades. Som sagt, barn är en gåva oavsett och är tacksam över mina barn, men flickor är lite roligare att få.

• Gullvivor
    Anonym (Idioter) skrev 2023-09-14 12:38:09 följande:
    För att om du går in med åsikten och tanken att du får en bättre relation med en dotter än med en son så märks det. Det blir en självuppfyllande profetia. Det är vidrigt.

Du anser alltså att barn är gåvor, men flickor lite finare gåvor. Ärligt - du förtjänar inte din pojke. Tycker synd om honom som får dig till mor istället för någon som såg honom som den dyrbaraste gåvan på jorden.
    Mår du bra? Vem skriver ens något så vidrigt? 
    Antar att du är så rabiat för att du innerst inne saknar en flicka, annars förstår jag inte din reaktion.
  • Gullvivor
    Mrs Moneybags skrev 2023-09-14 13:25:12 följande:
    Nu har du ju ingen pojke ännu. Kom igen om 5 år när du har lite mer kött på benen. Jag har en son och det är underbart att få vara hans mamma. Älskar det! Jag tänker inte på honom som pojke eller flicka (inget genusskit, utan bara så jag relaterar till människor i allmänhet) utan som mitt älskade barn.

Jag gör samma saker med honom som jag skulle gjort med en tjej, för jag är ju samma person oavsett. Vi musicerar, lagar mat, bakar, sportar, går på restaurang och pratar om allt mellan himmel och jord. Jag kan inte ens förstå varför man skulle önska sig en dotter mer än en son eller vice versa. Det är ju en individ och säkerligen är dina två döttrar helt olika varandra i personligheten. 

Min mamma har fyra barn - två söner och två döttrar - och hon har lika fin relation till oss alla. Vi hälsar på och ringer ungefär lika mycket. 
    Mer kött på benen på vilket sätt? Om du tänker på kärleken så är jag 100% säker på att jag kommer älska alla mina tre barn lika mycket. Om du menar skillnaderna mellan könen så har jag träffat alldeles för många barn och sett skillnaderna och är dessa jag syftar på. 

Okej, då kan jag förklara lite mer. Jag önskar mig döttrar mer än söner därför att:
    - Flickor är mer lugna och mogna i jämförelse med pojkar i samma ålder som är bråkiga och skrikiga. 
    - Jag är själv kvinna och därför känns det rätt självklart att vara närmare döttrarna under t.ex tonåren än en son. 
    - När mina döttrar skaffar barn så kommer jag mest troligt vara en stor del av barnbarnens liv, vara barnvakt, umgås med dem. Min son kommer troligtvis låta sin partner bestämma, och hon föredrar nog sina egna föräldrar. Har jag tur så får jag träffa barnbarnen, om deras mamma tillåter det.

Men det låter jättebra att din mamma har lika fin relation till alla sina barn. 
  • Gullvivor
    Anonym (Skrattretande) skrev 2023-09-14 13:16:24 följande:

Tvärt om så är det mer önskvärt i världen att få en pojke. Kolla bara på Kina där de endast får skaffa ett barn och föräldrarna dödar flickbebisarna för att få en pojke istället vilket lett till stort överskott av pojkar i Kina. 

Precis, men ändå är det alltid pojkmammorna som gnäller över orättvisan.
  • Gullvivor
    Anonym (Idioter) skrev 2023-09-14 13:54:31 följande:
    För att vi bor i Sverige och inte i Kina? (som för övrigt  inte har ettbarnspolitiken kvar numera).
    För det är bara i Kina som pojkar är mer önskvärda eller?
  • Gullvivor
    elmadumle skrev 2023-09-14 13:58:08 följande:
    Oj oj så fel du har;) efter att ha gått igenom tonåren med tre döttrar och en son kan jag lova att sonens tonårstid var en västanfläkt medan döttrarna en tornado/orkan:) jag är lika nära sonen som mina döttrar, allt beror på hur man är mot sina barn.
    Jag skrev längre upp att jag menade småbarnsåren. 
  • Gullvivor
    Anonym (Idioter) skrev 2023-09-14 13:59:40 följande:
    Det här. Så många fel i så lite text.

-Pojkar är inte bråkigare och skrikigare. På min sons förskola är det flickorna som bits och rivs. Pojkarna är lugna. Hur kan det komma sig? Kanske att barn är individer.

- att du redan nu bestämt att dina barn kommer ge dig barnbarn (absolut inte säkert) och att du kommer vara närmre dina döttrars barn innebär ju att du redan satt en väg hur det kommer vara. Detta är vad jag menar med att du gör det hela självuppfyllande, då du med denna inställning också kommer bemöta dina barns respektive olika och på så vis göra detta till en sanning. Du ser ju redan nu på din framtida svärdotter som extremt egoistisk. Är det så du behandlar din mans föräldrar?
    Det tror jag inte på. 

Fast varför skulle jag inte få barnbarn? Är väl en självklarhet sålänge man är fertil. 

Du tolkar verkligen helt galet och sedan ser det som att jag hävdat en massa som jag inte gjort.
  • Gullvivor
    Anonym (Idioter) skrev 2023-09-14 15:26:23 följande:

Vad tror du inte på? Att flickorna på föris rivit sönder min son och andra barn flera gånger? Ptja. Tjejer är inga änglar. Barn är barn.

Och nej, barnbarn är ingen självklarhet. Idag väljer fler unga ett barnfritt liv tex. Se bara tråden nyss på fl av en mamma där alla tre barnen avstår egna barn.

Om du konstant blir feltolkad får du nog tänka på hur du skriver.

Ja precis, det tror jag inte på. 

Det är en självklarhet. Jag vet iallafall inte en enda som självmant avstår barn.. lär inte gälla mina barn heller. 

Fast det är du som feltolkar flera här i tråden, så det är du som borde tänka på hur du tolkar andra.
  • Gullvivor
    Anonym (Idioter) skrev 2023-09-14 15:36:26 följande:

Du anklagar mig precis att ljuga. Det gör jag inte. 

Och du har igen bestämt  då i förväg hur dina barns liv ska bli. Hur mkt fria val ger du dina barn?

Inte nödvändigtvis ljuga, men kanske kryddar på för att motbevisa. Är ju ofta så på familjeliv, såfort man kommer med ett påstående oavsett vad det handlar om så är det alltid någon som minsann vet motsatsen. 

Vad menar du? Att jag skulle tvinga mina barn att skaffa barn? Knappast. Men att skaffa barn är en naturlig del av livet och bara för att något är vanligt på familjeliv (att frivilligt inte skaffa barn) så innebär det inte att det är någon sanning. Som om det skulle finnas en risk att alla tre av mina barn valde bort barn.. haha.
Svar på tråden Känna besvikelse över att få en pojke?