• Anonym (.)

Hur litar man på sin pojkvän?

Hej! I somras kysste min pojkvän en annan tjej, de var hemskt då men nu i efterhand har vi gått vidare från det och vårt förhållande är bra. Men nu har min pojkvän flyttat och studerat en bit ifrån mig så vi kommer att veckovis ha distans. Min fråga är då, hur litar jag på honom? Jag tror inte att något skulle hända igen och vill kunna lita på honom, men mina hjärnspöken tänker på allt dåligt som kan hända. Hur får man bort dessa tankar/hur börjar man lita på sin partner igen efter otrohet?

• Svar på tråden Hur litar man på sin pojkvän?
  • Anonym (Hm)

Förlåt för tråkigt svar, men oftast går det inte att lita på den andra igen. Jag säger det för att jag vet. Det har gått fyra år för oss sedan min sambo var otrogen. Det är fortfarande 80% av våra bråk. Och vi bråkar mycket. Vad det har resulterat i? Extremt kontrollbehov och ett mycket dåligt äktenskap. 

• Anonym (.)
    Anonym (Hm) skrev 2023-08-29 13:52:44 följande:

Förlåt för tråkigt svar, men oftast går det inte att lita på den andra igen. Jag säger det för att jag vet. Det har gått fyra år för oss sedan min sambo var otrogen. Det är fortfarande 80% av våra bråk. Och vi bråkar mycket. Vad det har resulterat i? Extremt kontrollbehov och ett mycket dåligt äktenskap. 

Åh vad tråkigt att höra, men de låter som ni fortfarande är tillsammans, vad är de som får dig att stanna?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (.) skrev 2023-08-29 13:55:05 följande:
    Åh vad tråkigt att höra, men de låter som ni fortfarande är tillsammans, vad är de som får dig att stanna?

Gift med barn - och det efter otroheten. 

Jag vet inte riktigt. Ingenting egentligen. Jag ser spåren av vad otroheten orsakat varje dag Och jag har tappat all respekt för honom. Vi vistas bara under samma tak, knappt ens som vänner, för bekvämlighet och för barnen. 

Jag hoppas ni kan hitta en annan väg runt det hela. 

• Anonym (.)
    Anonym (Hm) skrev 2023-08-29 14:02:38 följande:

Gift med barn - och det efter otroheten. 

Jag vet inte riktigt. Ingenting egentligen. Jag ser spåren av vad otroheten orsakat varje dag Och jag har tappat all respekt för honom. Vi vistas bara under samma tak, knappt ens som vänner, för bekvämlighet och för barnen. 

Jag hoppas ni kan hitta en annan väg runt det hela. 

Aa usch vad otrohet kan förstöra mycket alltså?
    Ja vi har ett väldigt bra förhållande egentligen, de e mest min hjärna som bråkar med mig. Har inte hänt något mer efter dedär så känns som jag borde kunna lita på honom men de är ju så svårt?
  • Anonym (Gabriel)

Du kanske ska fråga dig själv exakt vad du behöver för att kunna känna att du litar på den andre och sen fråga dig om det är rimligt i en relation och om det i slutändan inte skulle göra att du tappar respekten för dig själv.

Med tillit till varandra klarar man sig igenom det mesta, utan tilltro.....

• Anonym (.)
    Anonym (Gabriel) skrev 2023-08-29 14:13:51 följande:

Du kanske ska fråga dig själv exakt vad du behöver för att kunna känna att du litar på den andre och sen fråga dig om det är rimligt i en relation och om det i slutändan inte skulle göra att du tappar respekten för dig själv.

Med tillit till varandra klarar man sig igenom det mesta, utan tilltro.....

Tack för svar. Ska verkligen fundera på detta
  • Anonym (sådär)

Om han springer runt och hånglar upp andra tjejer så går han ju uppenbarligen inte att lita på för det har han ju bevisat så din fråga är nog mer ... hur kan jag LURA mig själv att tro att en kille som bevisat att han inte går att lita på går att lita på ändå?

Jag tycker du snarare borde fråga dig själv varför du försöker lura dig själv att tro något om honom som inte stämmer med verkligheten? Visst jag fattar att du kanske är kär, men en relation som bygger på lögner (ink självlögner) är aldrig värt det.

• Anonym (Erfaren_man)
    Anonym (.) skrev 2023-08-29 14:08:28 följande:
    Aa usch vad otrohet kan förstöra mycket alltså?
    Ja vi har ett väldigt bra förhållande egentligen, de e mest min hjärna som bråkar med mig. Har inte hänt något mer efter dedär så känns som jag borde kunna lita på honom men de är ju så svårt?
    Hur vet du det??
  • Anonym (Fullträff)

En gång är ingen gång.

• Anonym (Kuno)

Otrohet kan ibland förlåtas, ibland förstöra ett förhållande.

Svartsjuka är ett annat gift som kan förstöra ett förhållande. Du kan inte hindra honom från att vara otrogen, även om du skulle stalka honom, förfölja honom, ta dig in i hans mobil och mejl. Det skulle bara göra dig ännu mer paranoid.

Det bästa du kan göra är att försöka förstärka ditt självförtroende. Tänk ofta och många gånger: "Jag är en älskad människa". 

Och försök ge honom allt han drömmer om, utan att såra eller skada dig själv.

Min fru och jag har dealen "dont ask-dont tell". Om den andre skulle inleda ett långt förhållande med någon annan så är förhållandet ändå slut. Ett tillfälligt snedsteg kanske inte måste betyda så mycket, i ett livsperspektiv.

Svar på tråden Hur litar man på sin pojkvän?