Anonym (Hm) skrev 2023-08-29 13:52:44 följande:
Förlåt för tråkigt svar, men oftast går det inte att lita på den andra igen. Jag säger det för att jag vet. Det har gått fyra år för oss sedan min sambo var otrogen. Det är fortfarande 80% av våra bråk. Och vi bråkar mycket. Vad det har resulterat i? Extremt kontrollbehov och ett mycket dåligt äktenskap.
Fast du kan inte ta din situation som någon sanning. Alla relationer är olika och väldigt många klarar av att hantera otrohet. Av de som söker professionell hjälp och vill så är det nästan alla som klarar av otrohet. Men det viktiga är att båda vill och anstränger sig.
Om din sambo varit otrogen måste hen äga sveket, känna ånger och vara transparent. Hen får inte bli defensiv eller känna att du inskränker hens privatliv. Exempelvis bör du ha rätt att kolla hens mobil när du vill under en period. Nu har det gått fyra år så denna period borde varit över för länge sedan. Men samtidigt gäller det att din partner gjort det andra under denna tid.
Någon som varit otrogen och inte tar ansvar för det och som känner att det är jobbigt att du under en period vill kolla hens mobil kommer att vara svår att lita på igen.
Hen måste visa att det är du som hen vill vara med.
Du måste förlåta din partner. Och efter en period välja att lita på din partner. Men den tilliten bygger mycket på att din partner också samarbetar.
Du kan inte hoppa på din partner för otroheten som hände för 4 år sedan om ni diskuterar något annat. Du behöver begrava otroheten.
Hur visar sig kontrollbehovet? Och hur kan ett bråk vara?