• Anonym (.)

Hur litar man på sin pojkvän?

Hej! I somras kysste min pojkvän en annan tjej, de var hemskt då men nu i efterhand har vi gått vidare från det och vårt förhållande är bra. Men nu har min pojkvän flyttat och studerat en bit ifrån mig så vi kommer att veckovis ha distans. Min fråga är då, hur litar jag på honom? Jag tror inte att något skulle hända igen och vill kunna lita på honom, men mina hjärnspöken tänker på allt dåligt som kan hända. Hur får man bort dessa tankar/hur börjar man lita på sin partner igen efter otrohet?

• Svar på tråden Hur litar man på sin pojkvän?
  • Anonym (.)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2023-08-30 10:17:58 följande:
    Hur vet du det??
    De är klart man aldrig kan vara 100% säker men vi har båda bott på en liten Ö där alla känner alla och de är iprincip omöjligt att göra något utan att något får reda på de. Så me tanke på de så är jag rätt säker på att de inte hänt något igen.
  • Anonym (.)
    Anonym (Fullträff) skrev 2023-08-30 10:20:49 följande:

En gång är ingen gång.

Ser de nästan så också faktiskt, förutom att de satt spöken i mitt huvud medans han inte gjort något fel efter dendär gången?
  • Anonym (.)
    Anonym (Kuno) skrev 2023-08-30 10:36:04 följande:

Otrohet kan ibland förlåtas, ibland förstöra ett förhållande.

Svartsjuka är ett annat gift som kan förstöra ett förhållande. Du kan inte hindra honom från att vara otrogen, även om du skulle stalka honom, förfölja honom, ta dig in i hans mobil och mejl. Det skulle bara göra dig ännu mer paranoid.

Det bästa du kan göra är att försöka förstärka ditt självförtroende. Tänk ofta och många gånger: "Jag är en älskad människa". 

Och försök ge honom allt han drömmer om, utan att såra eller skada dig själv.

Min fru och jag har dealen "dont ask-dont tell". Om den andre skulle inleda ett långt förhållande med någon annan så är förhållandet ändå slut. Ett tillfälligt snedsteg kanske inte måste betyda så mycket, i ett livsperspektiv.

Försöker verkligen tänka så att även fast vi skulle bo ihop så om han skulle vilja så skulle han vara otrogen, de e mest så jag försöker tänka men de är såklart jättesvårt. Jag har även svårt att tro att nån person skulle älska mig vilket gör de så mycket svårare för mig själv, har dålig självförtroende och tror alltid att alla andra är så mycket bättre än mig i dom flesta sammanhang. 

Denhär kyssen är en liten del av ett annars väldigt bra förhålland, de e just därför vi båda kämpar för att faktiskt få de att funka, trots mina dåliga tankar och att de är svårt att ha 100% tillit?
  • Anonym (Kuno)
    Anonym (.) skrev 2023-08-30 10:50:53 följande:
    Försöker verkligen tänka så att även fast vi skulle bo ihop så om han skulle vilja så skulle han vara otrogen, de e mest så jag försöker tänka men de är såklart jättesvårt. Jag har även svårt att tro att nån person skulle älska mig vilket gör de så mycket svårare för mig själv, har dålig självförtroende och tror alltid att alla andra är så mycket bättre än mig i dom flesta sammanhang. 

Denhär kyssen är en liten del av ett annars väldigt bra förhålland, de e just därför vi båda kämpar för att faktiskt få de att funka, trots mina dåliga tankar och att de är svårt att ha 100% tillit?
    Vill man vara krass kan man säga att det inte går att ha hundra procent tillit. Man får försöka vara "här och nu", njuta av livet och samlivet i varje stund.

Hälften av alla äktenskap slutar med skilsmässa. Ingen dör av det, men det gör ont, och det där är inget man ska hålla på och tänka en massa på.

Försök njuta av att vara du, att ha en kropp, titta på den, smek den, smörj inden med lotion, ansa hår, onanera och tänk på honom, ha telefonsex med honom när ni är åtskilda...
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Hm) skrev 2023-08-29 13:52:44 följande:

Förlåt för tråkigt svar, men oftast går det inte att lita på den andra igen. Jag säger det för att jag vet. Det har gått fyra år för oss sedan min sambo var otrogen. Det är fortfarande 80% av våra bråk. Och vi bråkar mycket. Vad det har resulterat i? Extremt kontrollbehov och ett mycket dåligt äktenskap. 

Fast du kan inte ta din situation som någon sanning. Alla relationer är olika och väldigt många klarar av att hantera otrohet. Av de som söker professionell hjälp och vill så är det nästan alla som klarar av otrohet. Men det viktiga är att båda vill och anstränger sig.

Om din sambo varit otrogen måste hen äga sveket, känna ånger och vara transparent. Hen får inte bli defensiv eller känna att du inskränker hens privatliv. Exempelvis bör du ha rätt att kolla hens mobil när du vill under en period. Nu har det gått fyra år så denna period borde varit över för länge sedan. Men samtidigt gäller det att din partner gjort det andra under denna tid.

Någon som varit otrogen och inte tar ansvar för det och som känner att det är jobbigt att du under en period vill kolla hens mobil kommer att vara svår att lita på igen. 

Hen måste visa att det är du som hen vill vara med.

Du måste förlåta din partner. Och efter en period välja att lita på din partner. Men den tilliten bygger mycket på att din partner också samarbetar.

Du kan inte hoppa på din partner för otroheten som hände för 4 år sedan om ni diskuterar något annat. Du behöver begrava otroheten.

Hur visar sig kontrollbehovet? Och hur kan ett bråk vara?

• Anonym (.)
    Anonym (Kuno) skrev 2023-08-30 10:56:31 följande:
    Vill man vara krass kan man säga att det inte går att ha hundra procent tillit. Man får försöka vara "här och nu", njuta av livet och samlivet i varje stund.

Hälften av alla äktenskap slutar med skilsmässa. Ingen dör av det, men det gör ont, och det där är inget man ska hålla på och tänka en massa på.

Försök njuta av att vara du, att ha en kropp, titta på den, smek den, smörj inden med lotion, ansa hår, onanera och tänk på honom, ha telefonsex med honom när ni är åtskilda...
    Ja asså är nästan så att man får säga att de int går att ha 100% tillit. Ja nej de e ju inget man dör av. Jag vet själv att jag tänker alldeles för mycket, för mycket för min egen hälsa, vet själv att jag bara mår sämre av de men endp gör jag de.. snark.

Ja de löser nog sig med distansen får man hoppas! 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Hm) skrev 2023-08-29 14:02:38 följande:

Gift med barn - och det efter otroheten. 

Jag vet inte riktigt. Ingenting egentligen. Jag ser spåren av vad otroheten orsakat varje dag Och jag har tappat all respekt för honom. Vi vistas bara under samma tak, knappt ens som vänner, för bekvämlighet och för barnen. 

Jag hoppas ni kan hitta en annan väg runt det hela. 

Jag förstår att det är jobbigt men du har två val egentligen:

A. förlåta

B. gå vidare

Det är faktiskt delvis ditt val att du tappar respekten för honom. Det går att styra sånt med sina tankar. Men alla klarar inte det och det kräver ju också att din partner också är beredd att göra sin del.

• Anonym (.)
    Anonym (Mannen) skrev 2023-08-30 11:06:40 följande:

A. förlåta

B. gå vidare

Det är faktiskt delvis ditt val att du tappar respekten för honom. Det går att styra sånt med sina tankar. Men alla klarar inte det och det kräver ju också att din partner också är beredd att göra sin del.

Aa men alltså respekten har jag inte tappat. De var en annan som skrev att hon tappat respekten för sin partner
  • Bis mis

Jag hade valt att tro på partnern om jag tyckte att hen var värd att fortsätta med. Tills motsatsen bevisats, gör den det så är det slut.

• Anonym (sådär)
    Anonym (Mannen) skrev 2023-08-30 11:06:40 följande:

A. förlåta

B. gå vidare

Nja, riktigt så enkelt är det inte en minst lika viktigt fråga är VARFÖR ska jag ge den här personen en andra chans och är det värt det?

Jag skulle snarare vilja påstå att den sista raden du skriver är den absolut viktigaste delen.  Det är främst den som varit otrogen som behöver jobba stenhårt för att övertyga den han/hon bedragit om varför personen ska ta risken att ge honom/henne en andra chans. Andras förtroende är inget man får gratis, det är något man behöver göra sig förtjänt av, speciellt när man har missbrukat det förtroendet man en gång fått. Om det uteblir så blir det ju väldigt svårt för den som blivit bedragen att förlåta.

Att försöka tvinga sig själv till att förlåta någon (styra sina tankar) som inte gör ett dugg för att göra sig förtjänt av det är en väldigt dåligt idé men tyvärr väldigt vanligt.
Svar på tråden Hur litar man på sin pojkvän?