• Anonym (Orolig)

Skolbarn i badhus - drunkningsrisk

Skolbarn i badhus
    Hej! Mitt barn börjar förskoleklass nu i höst. Vi har fått veta att de ska åka till badhuset 1 gång i veckan för att öva vattenvana. De kommer då vara i den lilla bassängen (som ligger i direkt anslutning till den stora djupa och resten av badhuset). De komma vara 2 vuxna på 17 barn. Jag ifrågasatte säkerheten eftersom att MSB rekommenderar minst 1 vuxen på 3 icke simkunniga barn. Fick då till svar att barnet isåfall får sitta på en bänk vid kanten (vilket inte heller känns säkert eftersom problemet med få vuxna per barn isamband med vatten kvarstår. Barnet kan ju ramla i ändå). 
    Är det någon som vet vad man kan ställa för krav? Hade ni släppt iväg erat barn till badhuset under dessa förutsättningarna? 
  • Svar på tråden Skolbarn i badhus - drunkningsrisk
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-08-14 17:36:18 följande:
    Vi försöker bada minst en gång i veckan, så vattenvanan är jag inte rädd för. men jag har inte lyckats lära honom simma och det behöver ju han. dessutom handlar ju inte enbart om mitt barn. det är ju ytterligare 16 stycken som utsätts för risken. Man bör kunna skicka sitt barn till skolan utan att vara orolig för säkerheten. 
    Ja, för att vara krass så kan ditt barn bryta nacken på skolgården efter att ha klättrat upp någonstans. Det där med säkerhet kan man tyvärr inte räkna med, även om jag förstår att vatten är en extra farlig situation.

Jag tror man får förlita sig på att dessa erfarna pedagoger har koll på situationen, faktiskt. Men simskola låter väl som en bra idé oavsett.
  • Jemp
    Anonym (Orolig) skrev 2023-08-14 14:33:42 följande:
    Skolbarn i badhus - drunkningsrisk
    Skolbarn i badhus
    Hej! Mitt barn börjar förskoleklass nu i höst. Vi har fått veta att de ska åka till badhuset 1 gång i veckan för att öva vattenvana. De kommer då vara i den lilla bassängen (som ligger i direkt anslutning till den stora djupa och resten av badhuset). De komma vara 2 vuxna på 17 barn. Jag ifrågasatte säkerheten eftersom att MSB rekommenderar minst 1 vuxen på 3 icke simkunniga barn. Fick då till svar att barnet isåfall får sitta på en bänk vid kanten (vilket inte heller känns säkert eftersom problemet med få vuxna per barn isamband med vatten kvarstår. Barnet kan ju ramla i ändå). 
    Är det någon som vet vad man kan ställa för krav? Hade ni släppt iväg erat barn till badhuset under dessa förutsättningarna? 
    Vad fint att barnen får sim/badundervisning redan nu! 

Ja, det hade gjort. Tolkar det som att lilla bassängen= där barnen bottnar.

Mina barn har inga problem att följa instruktioner kring vilken pool man får vara i osv. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Beror på) skrev 2023-08-14 17:32:06 följande:
    Hur ska jag kunna svara på det....? Jag känner inte till vilka badhus som gör det men tydligen kan iaf detta badhus låna ut en bassäng. Alla som jag har besökt har en sån där bebisbassängliknande sak, mellanbassängen kan ha olika djup, inte alltid det är en hel meter ens.

Vi har också ett sådant bad där jag bor, finns inte en chans för barn att ta sig till den större bassängen om de inte kliver ur vattnet först. Sådant brukar man lätt märka tänker jag.
    Fast 17 barn på två personer??? Som folk skrivit, tänk om en behövs för ngt, vips är det en vuxen på 16 barn. Det ör orimligt.
  • Spucks

Är det bara de två lärarna, eller finns det badvakter på platser som håller koll?
    Om det är bara två total så är det helt galet! Jag tycker 10-12 barn med två lärare i vattnet plus minst en person som håller koll från kanten är ett okej antal. Är man i vattnet har man väldig dålig koll på vad som händer.
    Dessutom kan det ju händer att något barn behöver enskild uppmärksamhet, tex. när någon slår sig, behöver gå på toan, osv.

Jag hade mig absolut inte känt tryggt med detta uppläget - och då kunde båda mina barn simma innan skolstarten och hade jättebra vattenvana!

• Anonym (Beror på)
    Anonym (Nej) skrev 2023-08-14 19:47:14 följande:
    Fast 17 barn på två personer??? Som folk skrivit, tänk om en behövs för ngt, vips är det en vuxen på 16 barn. Det ör orimligt.
    Hur många vuxna ska du ha då, tio? 17? Det kan hända massor med saker med barn och vatten. Ändå har man väl typiskt sett 1-3 badvakter på ett hundratal personer också.
  • Anonym (Nixpix)
    Anonym (Beror på) skrev 2023-08-14 20:24:33 följande:
    Hur många vuxna ska du ha då, tio? 17? Det kan hända massor med saker med barn och vatten. Ändå har man väl typiskt sett 1-3 badvakter på ett hundratal personer också.
    Det finns tydliga riktlinjer. För icke-simkunniga barn ska det finnas en vuxen på tre barn. Det är inte länge sen ett barn drunknade under skolsimning. Jag själv hade ALDRIG tagit på mig att ansvara för åtta barn med svajiga eller obentliga simkunskaper. Även om många förskoleklassare säker kan simma, är de flesta inga toppsimmare, redo för minsta händelse i vatten. 
  • Anonym (My)
    Anonym (Beror på) skrev 2023-08-14 20:24:33 följande:
    Det kan hända massor med saker med barn och vatten. Ändå har man väl typiskt sett 1-3 badvakter på ett hundratal personer också.
    Nu blev det lite snurrigt. Att man kan ha ett litet antal badvakter på ett stort antal badande är ju för att de yngre barnen har sällskap av en vuxen som står för den omedelbara tillsynen. Det hade varit farligt annars.
  • Anonym (Mio)

Ja det är klart det finns riktlinjer och tycker ts ska framföra det till rektor. Det finns ju som sagt ett varnande exempel i Skåne för ett par år sedan då en pojke drunknade. Att inte lärarna och deras fackförbund protesterar. Men föräldrar kan också göra det. Man låter inte sin 5-6- åring bada obevakad och här är stor risk att det faktiskt blir så, om en vuxen måste lämna. Kan de livräddning? Bottnar barnen i hela bassängen eller finns en djupare del? Dessutom så många barn kan knuffas och allt möjligt och alla barn är inte vattenvana eller kan simma eller doppa huvudet. Så onödigt att göra detta första terminen i förskoleklass om man inte ser till att ha rätt resurser. 

• Saffran2337

Nej, de är på tok för få vuxna. Den skola som hade liknande upplägg fick bra uppläxning i rätten när ett barn dog. De blev dömda.
    Vi är 2-3 vuxna på 26 tonåringar där
    de första är simkunniga när vi är i badhus.

jag åker inte ens själv med 3 icke-simkunniga barn till badhus.

• Anonym (?)

Att åka till badhuset med en förskoleklass en gång i veckan låter löjligt ofta. Förstår inte alls varför (ja, vet att du skrev vattenvana TS men jag köper inte det). Nej, jag skulle inte gillat om mina barn var iväg på de villkoren du beskrev med 2 personal på 17 barn...

Är själv förskollärare och skulle aldrig gått med på att arbeta så. Drunkningsolyckor sker SÅ lätt och snabbt! Det räcker med att säg ett barn snubblar vid kanten och behöver plåster - då är det plötsligt EN vuxen på 16 barn? Nej herregud vilket upplägg, som sagt att personalen ställer upp är helt sjukt...

Svar på tråden Skolbarn i badhus - drunkningsrisk