• Anonym (Mio)

Skolbarn i badhus - drunkningsrisk

Tycker det är lite tveksamt, i den åldern, få vuxna och alla nya, känner inte varandra än. Så bråttom är det inte. Skulle inte själv vilja vara lärare under de förhållandena heller. Men jag utgår från att minst en är utbildad simlärare.

• Anonym (Mio)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-08-14 15:18:36 följande:
    Detta är bara bad och lek För vattenvana. Ingen simundervisning eller andra lärare/vuxna än dom två från skolan 
    Nej usch då tycker jag inte det känns bra. Hur sjutton ska de ha koll på det och vad händer om något barn behöver hjälp med något och bara en lärare har uppsikt. Reagerar inte föräldrarna på det? Hade aldrig gått med på att vara vuxen ansvarig för så många små barn i en bassäng.  Och inte velat skicka iväg mitt barn på det. Det behövs simlärare för detta.
  • Anonym (Mio)

Ja det är klart det finns riktlinjer och tycker ts ska framföra det till rektor. Det finns ju som sagt ett varnande exempel i Skåne för ett par år sedan då en pojke drunknade. Att inte lärarna och deras fackförbund protesterar. Men föräldrar kan också göra det. Man låter inte sin 5-6- åring bada obevakad och här är stor risk att det faktiskt blir så, om en vuxen måste lämna. Kan de livräddning? Bottnar barnen i hela bassängen eller finns en djupare del? Dessutom så många barn kan knuffas och allt möjligt och alla barn är inte vattenvana eller kan simma eller doppa huvudet. Så onödigt att göra detta första terminen i förskoleklass om man inte ser till att ha rätt resurser. 

Svar på tråden Skolbarn i badhus - drunkningsrisk