• Anonym (Orolig)

Skolbarn i badhus - drunkningsrisk

Skolbarn i badhus
    Hej! Mitt barn börjar förskoleklass nu i höst. Vi har fått veta att de ska åka till badhuset 1 gång i veckan för att öva vattenvana. De kommer då vara i den lilla bassängen (som ligger i direkt anslutning till den stora djupa och resten av badhuset). De komma vara 2 vuxna på 17 barn. Jag ifrågasatte säkerheten eftersom att MSB rekommenderar minst 1 vuxen på 3 icke simkunniga barn. Fick då till svar att barnet isåfall får sitta på en bänk vid kanten (vilket inte heller känns säkert eftersom problemet med få vuxna per barn isamband med vatten kvarstår. Barnet kan ju ramla i ändå). 
    Är det någon som vet vad man kan ställa för krav? Hade ni släppt iväg erat barn till badhuset under dessa förutsättningarna? 
  • Svar på tråden Skolbarn i badhus - drunkningsrisk
  • LFF
    Anonym (Orolig) skrev 2023-08-14 14:33:42 följande:
    Skolbarn i badhus - drunkningsrisk
    Skolbarn i badhus
    Hej! Mitt barn börjar förskoleklass nu i höst. Vi har fått veta att de ska åka till badhuset 1 gång i veckan för att öva vattenvana. De kommer då vara i den lilla bassängen (som ligger i direkt anslutning till den stora djupa och resten av badhuset). De komma vara 2 vuxna på 17 barn. Jag ifrågasatte säkerheten eftersom att MSB rekommenderar minst 1 vuxen på 3 icke simkunniga barn. Fick då till svar att barnet isåfall får sitta på en bänk vid kanten (vilket inte heller känns säkert eftersom problemet med få vuxna per barn isamband med vatten kvarstår. Barnet kan ju ramla i ändå). 
    Är det någon som vet vad man kan ställa för krav? Hade ni släppt iväg erat barn till badhuset under dessa förutsättningarna? 
    Ja, det hade jag. De var två simlärare på 10-12 barn i barnens simskola och det var ingen fara alls. De är vana vid att hantera icke simkunniga barn. 
  • Anonym (Nej)

Nej, jag hade inte släppt mitt barn så. Jag ser inte hur en vuxen ska kunna hantera 8 icke simkunniga (?) barn varav nån kanske sitter på land och måste bevakas separat. Är det utbildade simlärare eller de vanliga fsklärarna?

• TvillingmammaVästgöte

Inte självklart. Jag skulle nog vilja veta mer, är det kommunens utbildade simlärare, eller är det lärarna i förskoleklassen? Finns det utbildade badvakter i simhallen? Det tycker jag är ett grundkrav om inte simlärarna båda är utbildade badvakter. 

När mina barn var så små och gick i simskola var det alltid i en liten speciell undervisningsbassäng med lågt djup som inte låg i anslutning till den stora bassängen. Sen åkte de i tvåan med skolan, då vet jag inte i vilken bassäng de var i, men då kunde de ju redan grunderna, kunde simma tio meter i alla fall och var väldigt vattenvana.

Hur vattenvant är ditt barn ? Kan det flyta? Om inte skulle jag raskt bege mig till simhallen och åtminstone träna barnet i flytning. Vattenvana och ta sig till kanten. Det lär man ju ettåringar idag.

• nernu

Två vuxna lärare ja. Sen är det väl minst en simlärare också. Många som undrar hur de kan hålla koll. Jag minns min gamla simlärare. Räckte att man tänkte en tanke man inte fick så åkte man upp på bänken. 

• Anonym (Mio)

Tycker det är lite tveksamt, i den åldern, få vuxna och alla nya, känner inte varandra än. Så bråttom är det inte. Skulle inte själv vilja vara lärare under de förhållandena heller. Men jag utgår från att minst en är utbildad simlärare.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Nej) skrev 2023-08-14 14:41:22 följande:

Nej, jag hade inte släppt mitt barn så. Jag ser inte hur en vuxen ska kunna hantera 8 icke simkunniga (?) barn varav nån kanske sitter på land och måste bevakas separat. Är det utbildade simlärare eller de vanliga fsklärarna?

Vanliga förskolelärare (eller en och en resurs)
  • Anonym (Orolig)
    nernu skrev 2023-08-14 14:59:49 följande:

Två vuxna lärare ja. Sen är det väl minst en simlärare också. Många som undrar hur de kan hålla koll. Jag minns min gamla simlärare. Räckte att man tänkte en tanke man inte fick så åkte man upp på bänken. 

Ingen simlärare, bara förskolelärare och en resurs (specialpedagog). i vanliga klassrummet är de två specialpedagoger eftersom att barngruppen behöver det i undervisningen pga specialbehov. De är alltså färre i badhuset än i klassrummet. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Mio) skrev 2023-08-14 15:11:45 följande:

Tycker det är lite tveksamt, i den åldern, få vuxna och alla nya, känner inte varandra än. Så bråttom är det inte. Skulle inte själv vilja vara lärare under de förhållandena heller. Men jag utgår från att minst en är utbildad simlärare.

Detta är bara bad och lek För vattenvana. Ingen simundervisning eller andra lärare/vuxna än dom två från skolan 
  • Anonym (Bellis)

Tveksamt. Ska det inte vara en simlärare med? Här följer det med två lärare från skolan plus att simhallens simlärare leder undervisningen. 

Svar på tråden Skolbarn i badhus - drunkningsrisk