Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Skolbarn i badhus - drunkningsrisk

Inte självklart. Jag skulle nog vilja veta mer, är det kommunens utbildade simlärare, eller är det lärarna i förskoleklassen? Finns det utbildade badvakter i simhallen? Det tycker jag är ett grundkrav om inte simlärarna båda är utbildade badvakter. 

När mina barn var så små och gick i simskola var det alltid i en liten speciell undervisningsbassäng med lågt djup som inte låg i anslutning till den stora bassängen. Sen åkte de i tvåan med skolan, då vet jag inte i vilken bassäng de var i, men då kunde de ju redan grunderna, kunde simma tio meter i alla fall och var väldigt vattenvana.

Hur vattenvant är ditt barn ? Kan det flyta? Om inte skulle jag raskt bege mig till simhallen och åtminstone träna barnet i flytning. Vattenvana och ta sig till kanten. Det lär man ju ettåringar idag.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Orolig) skrev 2023-08-14 15:15:17 följande:
    Vanliga förskolelärare (eller en och en resurs)
    Det är ju inte ok. Dessutom är två personer på 17 så små icke simkunniga barn alldeles för lite. När mina barn gick i simskola i sexårsåldern var det ju minst två på tio elever, dessutom måste ju en alltid vara i vattnet. Det finns ju regler för detta , kolla med de kommunala badhuset vad de har för regler för sina simskolor och kräv att skolan har samma bemanning? Låter jättekonstigt att vanliga lärare skall bedriva simundervisning, så är det absolut inte i min kommun. Hos oss följer en lärare från skolan med barnen men själva simundervisningen sköts naturligtvis av utbildade simlärare som även kan livräddning och har lämplig utbildning för att hantera detta. Dessutom har den kommunala simhallen utbildade badvakter som sitter och kollar hela simhallen, minst två hela tiden, via monitors, som en badvaktscockpit. Inte alla simhallar har utbildade badvakter, en del har så kallade badväders och de har inte rätt utbildning. Därför måste man alltid ha en vuxen med. I vår simhall, trots att det finns badvakter får en vuxen ta hand om maximalt tre stycken icke simkunniga barn under tolv år. Låter jättekonstigt med ert upplägg. Jag skulle kolla upp lite mer, ta det med rektorn vid behov.
  • TvillingmammaVästgöte

Märkligt att skolor fortfarande är så här oansvariga efter olyckan i Skåne, Vellinge. Där dömdes en rektor och tre lärare till villlkorlig dom och dagsböter. De hade inte varit tillräckligt många och inte tillräckligt uppmärksamma. Jag tror det skall vara utbildade simlärare , för kan sådant och vet hur de skall lägga upp det, och hur de skall ha koll. Det gäller ju även om det rör sig om vattenvana. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Hej) skrev 2023-08-14 15:59:58 följande:

Ja jag hade släppt iväg. Kolla även med dem om ka ske personal från simhallen är på plats, det har de varit med sonens plus personal från skolan. 
    Barnet har haft sittdyna på sig. 
    Men är du inte trygg så antingen följ med själv el så ha barnet hemma då och behöver de kunna något särskilt gå till badet på fritiden och be personal i simhall se att barnet kan det den ska och be dem skriva intyg. 

De är vana att ha hand om många barn samtidigt. 

Min  ena son har sen 3:an vägrat bada med skolan men vi har bara hört av oss till badet så har det löst sig

Men det är inte samma sak att vara van med barn i en skola och i en simhall. Barn drunknar tyst, det märks inte. Därför måste man vara utbildad och tillräckligt många lärare.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Orolig) skrev 2023-08-14 16:09:16 följande:
    Badhuset är inte öppet för allmänheten men jag får säkert följa med om jag ber om det. Jobbar tyvärr bara en dag i veckan och det är just samma dag som de åker tillbadhuset.. har tyvärr inte möjlighet att flexa eller byta dag heller :(
    Vad är det för konstigt badhus ? Har de badvakter? Jag tycker du skall prata med rektor, har de inte dragit några slutsatser efter den lille pojken som drunknade i Vellinge kommun? Rektor och tre lärare dömdes i domstol. Det var just i en icke offentlig bassäng som inte var anpassad till simundervisning och det saknades badvakter. 
Svar på tråden Skolbarn i badhus - drunkningsrisk