-
Skolbarn i badhusHej! Mitt barn börjar förskoleklass nu i höst. Vi har fått veta att de ska åka till badhuset 1 gång i veckan för att öva vattenvana. De kommer då vara i den lilla bassängen (som ligger i direkt anslutning till den stora djupa och resten av badhuset). De komma vara 2 vuxna på 17 barn. Jag ifrågasatte säkerheten eftersom att MSB rekommenderar minst 1 vuxen på 3 icke simkunniga barn. Fick då till svar att barnet isåfall får sitta på en bänk vid kanten (vilket inte heller känns säkert eftersom problemet med få vuxna per barn isamband med vatten kvarstår. Barnet kan ju ramla i ändå).Är det någon som vet vad man kan ställa för krav? Hade ni släppt iväg erat barn till badhuset under dessa förutsättningarna?
-
Svar på tråden Skolbarn i badhus - drunkningsrisk
-
Vanliga förskolelärare (eller en och en resurs)Anonym (Nej) skrev 2023-08-14 14:41:22 följande:
Nej, jag hade inte släppt mitt barn så. Jag ser inte hur en vuxen ska kunna hantera 8 icke simkunniga (?) barn varav nån kanske sitter på land och måste bevakas separat. Är det utbildade simlärare eller de vanliga fsklärarna?
-
Ingen simlärare, bara förskolelärare och en resurs (specialpedagog). i vanliga klassrummet är de två specialpedagoger eftersom att barngruppen behöver det i undervisningen pga specialbehov. De är alltså färre i badhuset än i klassrummet.nernu skrev 2023-08-14 14:59:49 följande:
Två vuxna lärare ja. Sen är det väl minst en simlärare också. Många som undrar hur de kan hålla koll. Jag minns min gamla simlärare. Räckte att man tänkte en tanke man inte fick så åkte man upp på bänken.
-
Detta är bara bad och lek För vattenvana. Ingen simundervisning eller andra lärare/vuxna än dom två från skolanAnonym (Mio) skrev 2023-08-14 15:11:45 följande:
Tycker det är lite tveksamt, i den åldern, få vuxna och alla nya, känner inte varandra än. Så bråttom är det inte. Skulle inte själv vilja vara lärare under de förhållandena heller. Men jag utgår från att minst en är utbildad simlärare.
-
Han är vattenvan, vi badar mycket men han kan inte flyta eller simma till kanten. vi har försökt öva men kan inte tvinga honom. Som 1åring kunde han det, men inte idag.TvillingmammaVästgöte skrev 2023-08-14 14:52:01 följande:
Inte självklart. Jag skulle nog vilja veta mer, är det kommunens utbildade simlärare, eller är det lärarna i förskoleklassen? Finns det utbildade badvakter i simhallen? Det tycker jag är ett grundkrav om inte simlärarna båda är utbildade badvakter.
När mina barn var så små och gick i simskola var det alltid i en liten speciell undervisningsbassäng med lågt djup som inte låg i anslutning till den stora bassängen. Sen åkte de i tvåan med skolan, då vet jag inte i vilken bassäng de var i, men då kunde de ju redan grunderna, kunde simma tio meter i alla fall och var väldigt vattenvana.
Hur vattenvant är ditt barn ? Kan det flyta? Om inte skulle jag raskt bege mig till simhallen och åtminstone träna barnet i flytning. Vattenvana och ta sig till kanten. Det lär man ju ettåringar idag.
-
Skulle gissa på att de flesta litar på skolan och inte ens fråga och därför inte blir oroliga. jag fick veta detta för att jag frågade hur många vuxna som ansvarade för hur många barn.Anonym (Mio) skrev 2023-08-14 15:32:07 följande:Nej usch då tycker jag inte det känns bra. Hur sjutton ska de ha koll på det och vad händer om något barn behöver hjälp med något och bara en lärare har uppsikt. Reagerar inte föräldrarna på det? Hade aldrig gått med på att vara vuxen ansvarig för så många små barn i en bassäng. Och inte velat skicka iväg mitt barn på det. Det behövs simlärare för detta.
-
Hur många vuxna var de då och på hur många barn?Anotherone skrev 2023-08-14 15:45:48 följande:
Mina barn har lärt sig simma runt fem år så de är redan vattenvana.
Men med det sagt så ja, de får absolut gå med förskoleklassen till simhallen. Äldsta barnet gjorde det när han gick i sexårs för ett antal år sedan och mitt yngsta barn börjar förskoleklassen nu om några dagar.
De går koncentrerat 2 tillfällen per vecka i 5v.
-
Badhuset är inte öppet för allmänheten men jag får säkert följa med om jag ber om det. Jobbar tyvärr bara en dag i veckan och det är just samma dag som de åker tillbadhuset.. har tyvärr inte möjlighet att flexa eller byta dag heller :(Aliona skrev 2023-08-14 16:02:11 följande:
Jag hade inte känt mig bekväm med det i den åldern, och när det inte är simlärare. Nu är det väl tack och lov inte så vanligt men vi minns väl alla drunkningsolyckan i skolan i Skanör för ett par år sedan. Livräddningssällskapet säger 2 vuxna simlärare per 12 barn, och vi föräldrar blir uppmanade att aldrig släppa våra barn med blicken när de badar. De är alldeles för få vuxna där, ingen av dem är utbildade simlärare eller badvakter, och barn i den åldern är för opålitliga (dålig impulskontroll och konsekvenstänk).
Vad man kan göra däremot vet jag inte. Sitta på bänken känns inte alls säkert, och inte heller så roligt eller rättvist mot ditt barn. Kanske prata med de andra föräldrarna och gå ihop er? Ta reda på exakt vad som gäller i er kommun. Sen har de väl inte stöd i läroplanen heller? Om inget annat hjälper så hade jag nog övervägt att flexa från jobbet och gå själv till simhallen den tiden, för jag antar att det är öppet för allmänheten.
-
Badhuset är stängt mellan 07-14 för allmänheten på vardagar. Vet inte Varför men antar att de är mindre besökare då och också mindre personal?TvillingmammaVästgöte skrev 2023-08-14 16:12:20 följande:Vad är det för konstigt badhus ? Har de badvakter? Jag tycker du skall prata med rektor, har de inte dragit några slutsatser efter den lille pojken som drunknade i Vellinge kommun? Rektor och tre lärare dömdes i domstol. Det var just i en icke offentlig bassäng som inte var anpassad till simundervisning och det saknades badvakter.
-
Vi försöker bada minst en gång i veckan, så vattenvanan är jag inte rädd för. men jag har inte lyckats lära honom simma och det behöver ju han. dessutom handlar ju inte enbart om mitt barn. det är ju ytterligare 16 stycken som utsätts för risken. Man bör kunna skicka sitt barn till skolan utan att vara orolig för säkerheten.Anonym (Beror på) skrev 2023-08-14 17:03:38 följande:
Hur djup är bassängen? Vad ska de göra mer exakt i bassängen? Jag misstänker att personalen är vana och har ett upplägg som funkar för så stora barngrupper av vattenvana men icke simkunniga barn.
Ang. att släppa iväg eller inte - barnet har skolplikt och måste alltså gå oavsett, men man kan ju sitta på bänken så då får väl ditt barn göra det. Bara sitta där och titta på och känna sig både utpekad och ledsen för att hen inte får vara med.
Hur tänkte du att ditt barn ska få vattenvana om du vägrar hen att vara i vattnet? När ska DU ta med ditt barn och simträna? En gång i veckan någon em på dina övriga lediga dagar kanske? Simskola?
-
Alla barn (skolor) i kommunen åker inte till badhuset i denna åldern. I grannkommunen börjar simskolan först i 3an (vilket jag ioförsig tycker är sent, men då får endast icke simkunniga barn åka med också så gruppen blir mindre så många redan lärt sig på annat håll vilket ioförsig är bra). Dessutom gäller ju detta bara vattenvana, dvs bad och lek, vilket jag inte tror är reglerat i läroplanen Utan endast görs för att underlätta simskolan som börjar om ett år. Enligt läraren fick mitt barn avstå detta om jag ville, men måste fortfarande följa med pga skolplikt och får då sitta vid kanten. hade det haft stöd i läroplanen borde ju barn inte få Avstå.Anonym (Nej) skrev 2023-08-15 08:09:59 följande:Är det inte pga att det i läroplanen ingår att barn ska lära sig simma? Dvs att skolväsendet ska se till att alla kan det? Det är det jag hört iaf som skäl.
Jag tycker dock det är superbra Att de åker och badar, men inte på bekostnad av säkerheten!