• Anonym (Orolig)

Skolbarn i badhus - drunkningsrisk

Skolbarn i badhus
    Hej! Mitt barn börjar förskoleklass nu i höst. Vi har fått veta att de ska åka till badhuset 1 gång i veckan för att öva vattenvana. De kommer då vara i den lilla bassängen (som ligger i direkt anslutning till den stora djupa och resten av badhuset). De komma vara 2 vuxna på 17 barn. Jag ifrågasatte säkerheten eftersom att MSB rekommenderar minst 1 vuxen på 3 icke simkunniga barn. Fick då till svar att barnet isåfall får sitta på en bänk vid kanten (vilket inte heller känns säkert eftersom problemet med få vuxna per barn isamband med vatten kvarstår. Barnet kan ju ramla i ändå). 
    Är det någon som vet vad man kan ställa för krav? Hade ni släppt iväg erat barn till badhuset under dessa förutsättningarna? 
  • Svar på tråden Skolbarn i badhus - drunkningsrisk
  • Anonym (Beror på)

Hur djup är bassängen? Vad ska de göra mer exakt i bassängen? Jag misstänker att personalen är vana och har ett upplägg som funkar för så stora barngrupper av vattenvana men icke simkunniga barn.

Ang. att släppa iväg eller inte - barnet har skolplikt och måste alltså gå oavsett, men man kan ju sitta på bänken så då får väl ditt barn göra det. Bara sitta där och titta på och känna sig både utpekad och ledsen för att hen inte får vara med.

Hur tänkte du att ditt barn ska få vattenvana om du vägrar hen att vara i vattnet? När ska DU ta med ditt barn och simträna? En gång i veckan någon em på dina övriga lediga dagar kanske? Simskola?

• Anonym (Lisa)

Jag hade varit orolig över 2 lärare på 17 förskolebarn. Jag hade haft mycket ångest. Har du möjlighet att följa med första gången för att se hur det går till?

• Anonym (Föräldrar)

När mina barn gick i fklass och hade simskola så krävdes det att 1-2 föräldrar per gång var med. Så alla fick skriva upp sig på lista och hjälpa till. 

• Anonym (Lärare)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-08-14 15:17:32 följande:
    Ingen simlärare, bara förskolelärare och en resurs (specialpedagog). i vanliga klassrummet är de två specialpedagoger eftersom att barngruppen behöver det i undervisningen pga specialbehov. De är alltså färre i badhuset än i klassrummet. 
    Då anser jag det vara alldeles för lite. Om det hade varit skilda simlärare som hade haft hand om gruppen hade det varit en annan sak. De är utbildade och har förhopppningsvis stenkoll, men framför allt hade det gjort andelen vuxna okej. Två vuxna per 17 förskoleklassbarn är galet. När någon blir nödig och inte vågar gå till toan själv, någon behöver ett plåster, någon kräks, några blir osams eller någon blir ledsen är det bara en enda vuxen som håller uppsikt. Det är inte om det händer något som kräver den enas frånvaro eller uppmärksamhet utan hur många sådana saker som händer och de kan dessutom hända samtidigt. 

Två specialpedagoger i klassrummet och bestämt redan före start betyder att det finns flera barn med stora specialbehov. Att de barnen skulle klara sig utmärkt på egen hand (utan mer hjälp än andra) är osannolikt.

Jag är lärare själv och har varit med olika klasser till simhallen och även med ett par F-klasser. Jag skulle vägra åka med de förutsättningarna. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Beror på) skrev 2023-08-14 17:03:38 följande:

Hur djup är bassängen? Vad ska de göra mer exakt i bassängen? Jag misstänker att personalen är vana och har ett upplägg som funkar för så stora barngrupper av vattenvana men icke simkunniga barn.

Ang. att släppa iväg eller inte - barnet har skolplikt och måste alltså gå oavsett, men man kan ju sitta på bänken så då får väl ditt barn göra det. Bara sitta där och titta på och känna sig både utpekad och ledsen för att hen inte får vara med.

Hur tänkte du att ditt barn ska få vattenvana om du vägrar hen att vara i vattnet? När ska DU ta med ditt barn och simträna? En gång i veckan någon em på dina övriga lediga dagar kanske? Simskola?

Du vet om att man kan drunkna även i en grund bassäng?
    Det har skett olyckor de senaste åren med barn i bassäng och det låter som en otroligt stor mängd barn i vatten för förskollärare att ha koll på, så jag förstår TS oro.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Nej) skrev 2023-08-14 17:18:04 följande:
    Du vet om att man kan drunkna även i en grund bassäng?
    Det har skett olyckor de senaste åren med barn i bassäng och det låter som en otroligt stor mängd barn i vatten för förskollärare att ha koll på, så jag förstår TS oro.
    Du vet om att man kan drunkna i en djuptallrik? Jag tycker att det är stor skillnad på om det är småbarnsbassängen med två dm djup eller en för större barn med en meters djup.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Beror på) skrev 2023-08-14 17:23:30 följande:
    Du vet om att man kan drunkna i en djuptallrik? Jag tycker att det är stor skillnad på om det är småbarnsbassängen med två dm djup eller en för större barn med en meters djup.
    Vilka badhus har en bassäng på 20 cm som en fskklass skulle låna?

Det står också i trådstarten att bassängen är i direkt anslutning till den djupa. Vilket innebär en direkt risk.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Nej) skrev 2023-08-14 17:25:59 följande:
    Vilka badhus har en bassäng på 20 cm som en fskklass skulle låna?

Det står också i trådstarten att bassängen är i direkt anslutning till den djupa. Vilket innebär en direkt risk.
    Hur ska jag kunna svara på det....? Jag känner inte till vilka badhus som gör det men tydligen kan iaf detta badhus låna ut en bassäng. Alla som jag har besökt har en sån där bebisbassängliknande sak, mellanbassängen kan ha olika djup, inte alltid det är en hel meter ens.

Vi har också ett sådant bad där jag bor, finns inte en chans för barn att ta sig till den större bassängen om de inte kliver ur vattnet först. Sådant brukar man lätt märka tänker jag.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Beror på) skrev 2023-08-14 17:03:38 följande:

Vi försöker bada minst en gång i veckan, så vattenvanan är jag inte rädd för. men jag har inte lyckats lära honom simma och det behöver ju han. dessutom handlar ju inte enbart om mitt barn. det är ju ytterligare 16 stycken som utsätts för risken. Man bör kunna skicka sitt barn till skolan utan att vara orolig för säkerheten. 
  • Anonym (Bellis)

Vet inte om detta kommit upp i tråden: 

MSB:s och Svenska livräddningssällskapets riktlinjer för säkerhet vid bad med barngrupper är att man ska vara en vuxen på tre barn om de inte är simkunniga, och en vuxen på fem barn om de är simkunniga. 

Svar på tråden Skolbarn i badhus - drunkningsrisk