• Anonym (Orolig)

Skolbarn i badhus - drunkningsrisk

Skolbarn i badhus
    Hej! Mitt barn börjar förskoleklass nu i höst. Vi har fått veta att de ska åka till badhuset 1 gång i veckan för att öva vattenvana. De kommer då vara i den lilla bassängen (som ligger i direkt anslutning till den stora djupa och resten av badhuset). De komma vara 2 vuxna på 17 barn. Jag ifrågasatte säkerheten eftersom att MSB rekommenderar minst 1 vuxen på 3 icke simkunniga barn. Fick då till svar att barnet isåfall får sitta på en bänk vid kanten (vilket inte heller känns säkert eftersom problemet med få vuxna per barn isamband med vatten kvarstår. Barnet kan ju ramla i ändå). 
    Är det någon som vet vad man kan ställa för krav? Hade ni släppt iväg erat barn till badhuset under dessa förutsättningarna? 
  • Svar på tråden Skolbarn i badhus - drunkningsrisk
  • Anonym (Orolig)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-08-14 14:52:01 följande:

Inte självklart. Jag skulle nog vilja veta mer, är det kommunens utbildade simlärare, eller är det lärarna i förskoleklassen? Finns det utbildade badvakter i simhallen? Det tycker jag är ett grundkrav om inte simlärarna båda är utbildade badvakter. 

När mina barn var så små och gick i simskola var det alltid i en liten speciell undervisningsbassäng med lågt djup som inte låg i anslutning till den stora bassängen. Sen åkte de i tvåan med skolan, då vet jag inte i vilken bassäng de var i, men då kunde de ju redan grunderna, kunde simma tio meter i alla fall och var väldigt vattenvana.

Hur vattenvant är ditt barn ? Kan det flyta? Om inte skulle jag raskt bege mig till simhallen och åtminstone träna barnet i flytning. Vattenvana och ta sig till kanten. Det lär man ju ettåringar idag.

Han är vattenvan, vi badar mycket men han kan inte flyta eller simma till kanten. vi har försökt öva men kan inte tvinga honom. Som 1åring kunde han det, men inte idag.
  • Anonym (Mio)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-08-14 15:18:36 följande:
    Detta är bara bad och lek För vattenvana. Ingen simundervisning eller andra lärare/vuxna än dom två från skolan 
    Nej usch då tycker jag inte det känns bra. Hur sjutton ska de ha koll på det och vad händer om något barn behöver hjälp med något och bara en lärare har uppsikt. Reagerar inte föräldrarna på det? Hade aldrig gått med på att vara vuxen ansvarig för så många små barn i en bassäng.  Och inte velat skicka iväg mitt barn på det. Det behövs simlärare för detta.
  • Anonym (Nixpix)

Nej, det hade jag inte gjort. Inte med så många, för lärarna, okända barn, där flera kan ta uppmärksamheten från barn som hamnar i nöd. Mitt barn, som inte heller är simkunnig, var på badkalas hos en kompis, men det kändes betydligt tryggare eftersom de var ett fåtal barn och flera av dem var simkunniga, där föräldrarna dessutom kände barnen. 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Mio) skrev 2023-08-14 15:32:07 följande:
    Nej usch då tycker jag inte det känns bra. Hur sjutton ska de ha koll på det och vad händer om något barn behöver hjälp med något och bara en lärare har uppsikt. Reagerar inte föräldrarna på det? Hade aldrig gått med på att vara vuxen ansvarig för så många små barn i en bassäng.  Och inte velat skicka iväg mitt barn på det. Det behövs simlärare för detta.
    Skulle gissa på att de flesta litar på skolan och inte ens fråga och därför inte blir oroliga. jag fick veta detta för att jag frågade hur många vuxna som ansvarade för hur många barn. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Orolig) skrev 2023-08-14 15:15:17 följande:
    Vanliga förskolelärare (eller en och en resurs)
    Det är ju inte ok. Dessutom är två personer på 17 så små icke simkunniga barn alldeles för lite. När mina barn gick i simskola i sexårsåldern var det ju minst två på tio elever, dessutom måste ju en alltid vara i vattnet. Det finns ju regler för detta , kolla med de kommunala badhuset vad de har för regler för sina simskolor och kräv att skolan har samma bemanning? Låter jättekonstigt att vanliga lärare skall bedriva simundervisning, så är det absolut inte i min kommun. Hos oss följer en lärare från skolan med barnen men själva simundervisningen sköts naturligtvis av utbildade simlärare som även kan livräddning och har lämplig utbildning för att hantera detta. Dessutom har den kommunala simhallen utbildade badvakter som sitter och kollar hela simhallen, minst två hela tiden, via monitors, som en badvaktscockpit. Inte alla simhallar har utbildade badvakter, en del har så kallade badväders och de har inte rätt utbildning. Därför måste man alltid ha en vuxen med. I vår simhall, trots att det finns badvakter får en vuxen ta hand om maximalt tre stycken icke simkunniga barn under tolv år. Låter jättekonstigt med ert upplägg. Jag skulle kolla upp lite mer, ta det med rektorn vid behov.
  • Anotherone

Mina barn har lärt sig simma runt fem år så de är redan vattenvana.
    Men med det sagt så ja, de får absolut gå med förskoleklassen till simhallen. Äldsta barnet gjorde det när han gick i sexårs för ett antal år sedan och mitt yngsta barn börjar förskoleklassen nu om några dagar.
    De går koncentrerat 2 tillfällen per vecka i 5v. 

• Anonym (Orolig)
    Anotherone skrev 2023-08-14 15:45:48 följande:

Mina barn har lärt sig simma runt fem år så de är redan vattenvana.
    Men med det sagt så ja, de får absolut gå med förskoleklassen till simhallen. Äldsta barnet gjorde det när han gick i sexårs för ett antal år sedan och mitt yngsta barn börjar förskoleklassen nu om några dagar.
    De går koncentrerat 2 tillfällen per vecka i 5v. 

Hur många vuxna var de då och på hur många barn?
  • Anonym (Love)

Ja jag hade släppt iväg mitt barn.

När dom är i den åldern så bör dom ju iaf ha vattenvana och badhusvana, även om dom kanske inte regelrätt kan simma. 

Svar på tråden Skolbarn i badhus - drunkningsrisk