• Anonym (Nej)

Skolbarn i badhus - drunkningsrisk

Nej, jag hade inte släppt mitt barn så. Jag ser inte hur en vuxen ska kunna hantera 8 icke simkunniga (?) barn varav nån kanske sitter på land och måste bevakas separat. Är det utbildade simlärare eller de vanliga fsklärarna?

• Anonym (Nej)
    Anonym (Beror på) skrev 2023-08-14 17:03:38 följande:

Hur djup är bassängen? Vad ska de göra mer exakt i bassängen? Jag misstänker att personalen är vana och har ett upplägg som funkar för så stora barngrupper av vattenvana men icke simkunniga barn.

Ang. att släppa iväg eller inte - barnet har skolplikt och måste alltså gå oavsett, men man kan ju sitta på bänken så då får väl ditt barn göra det. Bara sitta där och titta på och känna sig både utpekad och ledsen för att hen inte får vara med.

Hur tänkte du att ditt barn ska få vattenvana om du vägrar hen att vara i vattnet? När ska DU ta med ditt barn och simträna? En gång i veckan någon em på dina övriga lediga dagar kanske? Simskola?

Du vet om att man kan drunkna även i en grund bassäng?
    Det har skett olyckor de senaste åren med barn i bassäng och det låter som en otroligt stor mängd barn i vatten för förskollärare att ha koll på, så jag förstår TS oro.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Beror på) skrev 2023-08-14 17:23:30 följande:
    Du vet om att man kan drunkna i en djuptallrik? Jag tycker att det är stor skillnad på om det är småbarnsbassängen med två dm djup eller en för större barn med en meters djup.
    Vilka badhus har en bassäng på 20 cm som en fskklass skulle låna?

Det står också i trådstarten att bassängen är i direkt anslutning till den djupa. Vilket innebär en direkt risk.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Beror på) skrev 2023-08-14 17:32:06 följande:
    Hur ska jag kunna svara på det....? Jag känner inte till vilka badhus som gör det men tydligen kan iaf detta badhus låna ut en bassäng. Alla som jag har besökt har en sån där bebisbassängliknande sak, mellanbassängen kan ha olika djup, inte alltid det är en hel meter ens.

Vi har också ett sådant bad där jag bor, finns inte en chans för barn att ta sig till den större bassängen om de inte kliver ur vattnet först. Sådant brukar man lätt märka tänker jag.
    Fast 17 barn på två personer??? Som folk skrivit, tänk om en behövs för ngt, vips är det en vuxen på 16 barn. Det ör orimligt.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Beror på) skrev 2023-08-14 20:24:33 följande:
    Hur många vuxna ska du ha då, tio? 17? Det kan hända massor med saker med barn och vatten. Ändå har man väl typiskt sett 1-3 badvakter på ett hundratal personer också.
    Tja. Fler än två.

Som nån sa är MSBs rekommendation 1 vuxen på 3 barn och även om det kan vara svårt att nå i verkligheten tror jag inte myndigheten satt den av skämt eller jävelskap utan efter bedömning vad människor verkligen klarar av. MSB är ingen plojmyndighet.

Men att på 17 förskoleklassbarn åtminstone vara 3-4 vuxna varav 1-2 är utbildade på barn och vatten är verkligen inte orimligt.  Barn i den åldern är snabba. Barn drunknar också tyst. Och det händer olyckor eftersom alla barn inte har vare sig vattenvana eller är eftertänksamma i den åldern.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (?) skrev 2023-08-14 23:18:28 följande:

Att åka till badhuset med en förskoleklass en gång i veckan låter löjligt ofta. Förstår inte alls varför (ja, vet att du skrev vattenvana TS men jag köper inte det). Nej, jag skulle inte gillat om mina barn var iväg på de villkoren du beskrev med 2 personal på 17 barn...

Är själv förskollärare och skulle aldrig gått med på att arbeta så. Drunkningsolyckor sker SÅ lätt och snabbt! Det räcker med att säg ett barn snubblar vid kanten och behöver plåster - då är det plötsligt EN vuxen på 16 barn? Nej herregud vilket upplägg, som sagt att personalen ställer upp är helt sjukt...

Är det inte pga att det i läroplanen ingår att barn ska lära sig simma? Dvs att skolväsendet ska se till att alla kan det? Det är det jag hört iaf som skäl.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Chilla) skrev 2023-08-15 12:31:53 följande:
    Kan hända allt möjligt med barn, alla olyckor är lika onödiga. Men oddsen för att barnet ska drunkna under en ordnat utflykt är minimala, större risk att vara med i en bilolycka, eller nån annan olycka. Ska man aldrig utsätta sitt barn för någon form av risk så får man som sagt var packa in det i bubbelplast och hålla det hemma. 
    Fast man har ändå rätt att reagera när man tar med så extremt många färre vuxna än vad som rekommenderas, varav INGEN är simlärare eller särskilt utbildad med barn i vatten.
Svar på tråden Skolbarn i badhus - drunkningsrisk