• Sally101

BF april 2024

Hej!

Här är en grupp för oss som är beräknade att föda i april 2024.

Enligt datum för ägglossning vår bebis planerad att komma 4 eller 5 april Hjärta

Tänker att gruppen kan finnas lite som diskussion och stöd, har sett att det finns för tidigare Glad

Vad har du för symtom nu och hur känns det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-08-04 15:34
    Hej! Jag har gjort en grupp på Facebook, den heter

"Påskpynt DIY"

(för att vara lite anonym kring vad det är för grupp man är med i). Gå gärna med i den för att lättare kunna ha konversationer/diskussioner. Detta är självklart helt frivilligt, och man kanske vill stanna här ett tag innan man visar sitt riktiga namn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-08-04 15:40
    På facebookgruppen är det en fråga för att gå med

"Vad är ditt användarnamn?"

det gäller ju då användarnamnet här på familjeliv :)

Detta är för att kunna bekräfta att det är personer från gruppen :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-08-04 17:32
    Har varit trubbel att hitta fb-gruppen, här är länk till den:

www.facebook.com/groups/2680439132109415/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-08-17 09:59
    Facebookgruppen är stängd för flera deltagare då vi valde att sätta att maxtak på den. Ansökningar kommer att nekas framöver utifrån detta. Diskussion kan ju självklart fortsätta här på familjeliv :).

Ha det fint!

• Svar på tråden BF april 2024
  • My871
    Rosen3 skrev 2023-08-03 12:27:38 följande:
    Jag lever på hoppet, men testet är typ samma idag på BIM som det var igår och förrgår. Så tänker att det kommer skita sig men hoppas ju såklart att det ska öka om några dagar :)

Här är testet från igår (det översta) och idag (det understa):

Hur går det för dig?
    Jag är inte med i er bf-grupp utan i bf-februarigruppen, men jag tänkte bara flika in att jag har testat med just dom testen i två graviditeter och jag tycker att deras stegring går väldigt långsamt. är Gravid i vecka 12+1 nu och allt har gått bra hittills trots långsam stegring i början. likaså en tidigare graviditet gick bra trots liknande stegring. 
  • Sandra.91.
    Sally101 skrev 2023-07-28 08:15:33 följande:

Sedan när det gått lite längre tid så kan vi ju ordna en facebookgrupp? :) 

en jätte fin idé, mycket lättare på fb. Kan man inte göra en fb-sida nu å ha den helt stängd så ingen anan de som är med i sidan ser?. Så behöver man ju inte heta BF april 2024 utan nåt helt annat. 

vi hade en grupp när jag väntade sonen ? hemmagjord glass? hette den. De va ju aldrig någon som misstänkte den🤣🥰. 

• Rosen3
    My871 skrev 2023-08-03 22:18:12 följande:
    Jag är inte med i er bf-grupp utan i bf-februarigruppen, men jag tänkte bara flika in att jag har testat med just dom testen i två graviditeter och jag tycker att deras stegring går väldigt långsamt. är Gravid i vecka 12+1 nu och allt har gått bra hittills trots långsam stegring i början. likaså en tidigare graviditet gick bra trots liknande stegring. 
    Tack för peppen! :) Då har jag lite hopp. Igår kväll när jag tog testet visade det dock ett starkare streck men idag på morgonen svagare igen. Fattar ingenting, kan såklart vara missfall. Får väl vänta ett tag till och se om det ökar. 
  • Sandra.91.
    Shatterme skrev 2023-08-03 14:17:34 följande:

Hej allihopa! 

Jag vågar mig på att skriva här, även om det känns läskigt. 

I slutet av maj fick jag ett tidigt missfall (runt vecka 6). Det var min första graviditet och tog såklart hårt på både mig och min partner. Jag fick igång min ägglossning runt 14 dagar senare och plussade (till min stora chock) vid ca BIM-2. Och jag som inte skulle testa först minst en vecka efter BIM? 🙈

Hann bli överlycklig i typ 5 sekunder innan oron trängde på. Jag är redan en väldigt oroligt lagd person från början så detta är minst sagt tufft.

Mina första symtom var molande värk i ryggslut och sidorna, dessa kvarstår och pendlare lite. Känner även hur det liksom drar och spänner lite överallt. Känner mig stel och obekväm. Utöver det är brösten svällda och ömma och min mage löper amok. 

Går idag in i vecka 6 och ska på VUL nästa onsdag för att säkerställa graviditeten i livmodern. Fick åka in till KK förra veckan för att jag var lite orolig för min värk och de vill utesluta utomkveds, även om de tvivlar på att det skulle vara fallet. Fick ta hcg-prover vid två tillfällen som visade okej stegring. Försöker hålla mig lugn och tänka positivt, men svårt. Får göra mitt bästa!

2/4 Sol093, 2a barnet
    4/4 Lilja3389, 2a barnet
    4/4 Shatterme, 1a barnet
    5/4 Sally101, 1a barnet
    5/4 JenniferO, 4e barnet
    6/4 Rödluvan93, 1a barnet
    8/4 BeeHappy, 2a barnet 
    9/4 Sparks728, 3e barnet
    9/4 Hejvärldenhej, 1a barnet
    10/4 SeptemberB, 2a barnet
    10/4 KiMi1114 , 3e barnet
    11/4 Sarakarolina, 2a barnet
    11/4 Carabelliskusp 3e barnet
    13/4 Rosen3, 1a barnet (3 tidigare missfall)
    15/4 Hallonbaten, 1a barnet

Grattis o nu håller vi tummarna för allt ska gå bra🥰. Funderar också över att boka in ett tidigt vul, vet dock in te vart man ska höra av sej, vad man ska säga?. 

vi är ju ganska nära i BF, vad har du för symtom?. försöker också hålla lugnet, det går som de går o inget vi kan göra nåt åt❤️

• Carabellis kusp
    Sandra.91. skrev 2023-08-04 09:04:05 följande:

Grattis o nu håller vi tummarna för allt ska gå bra🥰. Funderar också över att boka in ett tidigt vul, vet dock in te vart man ska höra av sej, vad man ska säga?. 

vi är ju ganska nära i BF, vad har du för symtom?. försöker också hålla lugnet, det går som de går o inget vi kan göra nåt åt❤️

Jag tänkte boka NIPT för då blir det ju ett ganska tidigt ultraljud. Hur tänker ni andra kring fosterdiagnostik?
  • Sandra.91.
    Carabellis kusp skrev 2023-08-04 11:39:40 följande:
    Jag tänkte boka NIPT för då blir det ju ett ganska tidigt ultraljud. Hur tänker ni andra kring fosterdiagnostik?
    Är de samma som kub?. Vi gjorde kub med båda barnen o ska göra de nu med tänker jag. Men dottern va bra siffror, sonen lite sämre så gorde då NIPT, men trodde bara de va blodprovet?🙈. Ursäkta min okunnighet, trots barnen innan😅. 
  • Carabellis kusp
    Sandra.91. skrev 2023-08-04 12:45:19 följande:
    Är de samma som kub?. Vi gjorde kub med båda barnen o ska göra de nu med tänker jag. Men dottern va bra siffror, sonen lite sämre så gorde då NIPT, men trodde bara de va blodprovet?🙈. Ursäkta min okunnighet, trots barnen innan😅. 

Nej, det är inte samma sak. NIPT har mycket högre precision. KUB identifierar bara 92% av kromosomavvikelserna och ger alltså falsk låg risk till 8%. Och otroligt många får också falskt hög risk, minns inte siffran för det. Det har dock hänt mig; fick 1:2 för alla trisomier på en helt frisk dotter 2016.

Blodprovet till KUB är två enkla parametrar som bidrar till riskbedömningen. 

Till NIPT är det en mycket mer avancerad analys; man extraherar barnets DNA ur moderns blod. Det är därför man kan se mer saker på NIPT och med högre precision

• Janbo
    Shatterme skrev 2023-08-03 14:17:34 följande:

Hej allihopa! 

Jag vågar mig på att skriva här, även om det känns läskigt. 

I slutet av maj fick jag ett tidigt missfall (runt vecka 6). Det var min första graviditet och tog såklart hårt på både mig och min partner. Jag fick igång min ägglossning runt 14 dagar senare och plussade (till min stora chock) vid ca BIM-2. Och jag som inte skulle testa först minst en vecka efter BIM? 🙈

Hann bli överlycklig i typ 5 sekunder innan oron trängde på. Jag är redan en väldigt oroligt lagd person från början så detta är minst sagt tufft.

Mina första symtom var molande värk i ryggslut och sidorna, dessa kvarstår och pendlare lite. Känner även hur det liksom drar och spänner lite överallt. Känner mig stel och obekväm. Utöver det är brösten svällda och ömma och min mage löper amok. 

Går idag in i vecka 6 och ska på VUL nästa onsdag för att säkerställa graviditeten i livmodern. Fick åka in till KK förra veckan för att jag var lite orolig för min värk och de vill utesluta utomkveds, även om de tvivlar på att det skulle vara fallet. Fick ta hcg-prover vid två tillfällen som visade okej stegring. Försöker hålla mig lugn och tänka positivt, men svårt. Får göra mitt bästa!

2/4 Sol093, 2a barnet
    4/4 Lilja3389, 2a barnet
    4/4 Shatterme, 1a barnet
    5/4 Sally101, 1a barnet
    5/4 JenniferO, 4e barnet
    6/4 Rödluvan93, 1a barnet
    8/4 BeeHappy, 2a barnet 
    9/4 Sparks728, 3e barnet
    9/4 Hejvärldenhej, 1a barnet
    10/4 SeptemberB, 2a barnet
    10/4 KiMi1114 , 3e barnet
    11/4 Sarakarolina, 2a barnet
    11/4 Carabelliskusp 3e barnet
    13/4 Rosen3, 1a barnet (3 tidigare missfall)
    15/4 Hallonbaten, 1a barnet

Jag är ?inte med? i den här tråden längre då jag just nu genomgår en kemisk graviditet (v.5 missfall). Men jag ville bara säga att ditt inlägg ger mig hopp! Jag fick också missfall på min första graviditet.. ❤️ Håller alla tummar för dig och er andra.
  • Sandra.91.
    Carabellis kusp skrev 2023-08-04 13:46:21 följande:

Nej, det är inte samma sak. NIPT har mycket högre precision. KUB identifierar bara 92% av kromosomavvikelserna och ger alltså falsk låg risk till 8%. Och otroligt många får också falskt hög risk, minns inte siffran för det. Det har dock hänt mig; fick 1:2 för alla trisomier på en helt frisk dotter 2016.

Blodprovet till KUB är två enkla parametrar som bidrar till riskbedömningen. 

Till NIPT är det en mycket mer avancerad analys; man extraherar barnets DNA ur moderns blod. Det är därför man kan se mer saker på NIPT och med högre precision

oki är det både blodprover o ultraljud då?. Hur tidigt kan man göra de?. 

• Sally101
    KiMi1114 skrev 2023-08-03 06:19:52 följande:

Han hade en fruktansvärd dålig dag igår.. Inget ville som han ville. Så när han suttit och pratat ut visste jag inte riktigt om jag var redo att ge honom överraskningen.
    Han är en sådan person som vill att allt ska hända NU. Så han trodde ju inte att han kunde bli pappa då första månaden ej tog sig.. 
    Men jag lämnade över en present och sa varsågod, han sa ju att han ej fyller år nu. Nä men det är kanske något som piggar upp sa jag.
    Han öppnar paketen och Säger : du skojar? Hur glad som helst! Det var ju absolut inget han trodde på. Han trodde jag skulle komma med någon ploj-grej eller typ kalsonger.
    Så kvällen tog en hastig vändning 20.30 Hjärta

Gud vad roligt att höra, att det tog en positiv vändning. Grattis till er båda Hjärta
Svar på tråden BF april 2024