Inlägg från: Carabellis kusp |Visa alla inlägg
  • Carabellis kusp

BF april 2024

Hej! 

Jag har inte varit på familjeliv sedan 2016 när jag senast fick barn. Nu är jag 35 år och har just blivit gravid med barn nr 3. Min sambo har inga barn, men är den mest fantastiska bonuspappan till mina stora flickor som är 10 och 7 år, så detta känns verkligen så roligt. Är också på en bra plats i livet nu med fint boende, drömjobb, föräldrar som bor nära och är pensionärer.

Det är så spännande att vara gravid igen, men också ganska läskigt med tanke på min ålder. Trots detta gick det så fort; slutade med p-piller vid påsk och har nu fått positivt test. Jag har inte riktigt förstått att jag är gravid; har tagit två test och köpt två till idag för att kunna testa lite till, hehe. Dyr hobby!

BF April 2024 

2/4 Sol093, 2a barnet

4/4 Lilja3389, 2a barnet
    5/4 Sally101, 1a barnet
    5/4 JenniferO, 4e barnet
    6/4 Rödluvan93, 1a barnet
    8/4 BeeHappy, 2a barnet 
    9/4 Sparks728, 3e barnet
    9/4 Hejvärldenhej, 1a barnet
    11/4 Carabelliskusp 3e barnet
    13/4 Rosen3, 1a barnet (3 tidigare missfall)

• Carabellis kusp
    Sparks729 skrev 2023-08-01 09:24:03 följande:

Godmorgon ❤️
    Hur går era tankar med att berätta denna nyhet för vänner/familj/sociala medier? 

Kram 

Jag har bara berättat för min närmsta kollega för att hon och jag har ett gemensamt ledningsuppdrag. Hon behöver verkligen lång tid för att förbereda sig för att jag ska jobba mindre. Även skickat sms till en gammal kompis långt borta som inte känner nån annan i min vardag. Vill ju hemskt gärna berätta för mina föräldrar, men det får vänta. Sambons familj bor i USA, så om allt går vägen får de veta på thanksgiving när vi ska dit.
  • Carabellis kusp
    sarakarolina skrev 2023-08-02 07:39:32 följande:
    Har känt mig gravid i en vecka och idag på bim så fick jag första positiva. Nervös för att det ska gå utför. Rfsu visar negativt och gjort alla dagar jag testat innan bim. Apotekets egna visade svagt positivt idag och cb digital visar gravid 1-2.

Brösten ömmar, starka dofter mår jag nästan illa av. Tål sen igår inte min mans deodorant och jag har molande värk i livmodern och helt plötsligt massa finnar i pannan. Har aldrig finnar.

Håll tummarna för mig :) 
    Digitalt känns väl ändå mest trovärdigt? Jag tycker att de är så dyra dock! Har kört vanliga tre dagar i rad nu. Apotekets egna måndag och tisdag; starkare igår än i förrgår. Idag lyckade jag till det med ClearBlue och det var ett starkt starkt plus. Tror mensen skulle komma
    imorgon. Har dålig koll efter fem år med p-piller.

vad olika det är med symtom! Jag känner ingenting!
  • Carabellis kusp
    Sally101 skrev 2023-08-02 10:33:49 följande:

Välkommen Candellis kusp och sarakarolina{#emotions_dlg.flower} och vad kul att du kände att du kunde lägga till dig i listan nu SeptemberB Hjärta

På tal om symtom..
    Hahaha alltså jag måste bara berätta... haft kontakt med elbolag idag pga flytt snart. Hade gråten i halsen under hela samtalet för att jag tyckte de var så omständiga, när jag la på började jag storböla....hahaha

Lyssnade på lugn musik imorse och det gick inte heller för sig, kändes som att jag skulle börja gråta på en gång.. haha Tyst

Tack! ❤️

Den där känsligheten är så lik PMS tycker jag. Jag är rätt känslig nu och det känns så himla overkligt med en graviditet (fast jag gjort det 2 ggr förr)
  • Carabellis kusp
    hallonbaten skrev 2023-08-02 11:29:32 följande:

Hej alla. Jag skriver upp mig på listan, även om det är väldigt tidigt för mig. Jag väljer att vara hoppfull om att det kommer gå vägen denna gång. Fick tidigt missfall i vecka 5-6 i våras.

Plussade nyss med Clearblue ultratidig digital. Fick ett superdupersvagt streck på testlagrets också. Är på äl+11, BIM först på lördag. Jag kommer ta ett nytt test då för att se att strecket har ökat i styrka Glad

2/4 Sol093, 2a barnet
    4/4 Lilja3389, 2a barnet
    5/4 Sally101, 1a barnet
    5/4 JenniferO, 4e barnet
    6/4 Rödluvan93, 1a barnet
    8/4 BeeHappy, 2a barnet 
    9/4 Sparks728, 3e barnet
    9/4 Hejvärldenhej, 1a barnet
    10/4 SeptemberB, 2a barnet
    11/4 Sarakarolina, 2a barnet
    11/4 Carabelliskusp 3e barnet
    13/4 Rosen3, 1a barnet (3 tidigare missfall)
    15/4 Hallonbaten, 1a barnet

Välkommen! Hoppas det är din tur nu!
  • Carabellis kusp

Ingen fara! Konstigt namn jag har.

Skönt med semester! Jag har just avslutat 4 v. Dock högst flexibelt jobb.

• Carabellis kusp
    Sandra.91. skrev 2023-08-04 09:04:05 följande:

Grattis o nu håller vi tummarna för allt ska gå bra🥰. Funderar också över att boka in ett tidigt vul, vet dock in te vart man ska höra av sej, vad man ska säga?. 

vi är ju ganska nära i BF, vad har du för symtom?. försöker också hålla lugnet, det går som de går o inget vi kan göra nåt åt❤️

Jag tänkte boka NIPT för då blir det ju ett ganska tidigt ultraljud. Hur tänker ni andra kring fosterdiagnostik?
  • Carabellis kusp
    Sandra.91. skrev 2023-08-04 12:45:19 följande:
    Är de samma som kub?. Vi gjorde kub med båda barnen o ska göra de nu med tänker jag. Men dottern va bra siffror, sonen lite sämre så gorde då NIPT, men trodde bara de va blodprovet?🙈. Ursäkta min okunnighet, trots barnen innan😅. 

Nej, det är inte samma sak. NIPT har mycket högre precision. KUB identifierar bara 92% av kromosomavvikelserna och ger alltså falsk låg risk till 8%. Och otroligt många får också falskt hög risk, minns inte siffran för det. Det har dock hänt mig; fick 1:2 för alla trisomier på en helt frisk dotter 2016.

Blodprovet till KUB är två enkla parametrar som bidrar till riskbedömningen. 

Till NIPT är det en mycket mer avancerad analys; man extraherar barnets DNA ur moderns blod. Det är därför man kan se mer saker på NIPT och med högre precision

• Carabellis kusp
    Sandra.91. skrev 2023-08-04 14:17:03 följande:

oki är det både blodprover o ultraljud då?. Hur tidigt kan man göra de?. 

Man gör ultraljud innan så att man inte betalar 6000kr för nåt som är ett missfall 
  • Carabellis kusp
    Cool
    Sally101 skrev 2023-08-04 15:48:17 följande:
    BeeHappy skrev 2023-08-04 15:42:21 följande:

Håller med! Kul med en fb-grupp Skrattande

Den finns nu! Kolla instruktioner i mitt startinlägg Glad
    Gött! Dock hittar jag inte gruppen på fb
  • Carabellis kusp
    Sandra.91. skrev 2023-08-04 16:15:09 följande:
    Ja men de är ju klart!. Hade jag ju kunnat Räkna ut🤦?♀️. men tack för all info😊
    Hehe, väl bekomme! Jag har nördat lite på ämnet efter kub-kaoset förra gången 😊
  • Carabellis kusp
    MWeasley skrev 2023-08-05 08:53:32 följande:

Hej! 

jag plussade i tisdags! Ibland känner jag mig supergravid, hungrig, ömma bröst, lätt illamående, och ibland är allt borta och jag känner mig som vanligt. Mycket enerverande! 

Om allt går vägen så blir det en trea den 9/4 i alla fall! Jag har sedan innan två pojkar, en på 6 och en på 4 :). 

Grattis och välkommen!
Svar på tråden BF april 2024