• Elinjuli

Vilken stad/delstat i USA för flytt?

Hej på er :)

Jag och min kille går i tankarna på att flytta till USA, eventuellt permanent beroende på hur vi trivs. Vi känner oss rätt trötta på Sverige. Egentligen känner jag att jag har lite hatkärlek till USA, speciellt då vissa delstater som jag tror kan vara svåra att bo i som svensk.

Några som bott i USA och skulle föredra någon delstat/stad före den andra? Vi vill gärna att det ska kännas hyfsat säkert, eftersom vi har ett barn på väg. Men sen oroar jag mig också för avståndet, jag älskar min familj, blir det för jobbigt att bo så långt bort från sin familj? Egentligen är jag mer sugen på Australien men det blir för långt...

• Svar på tråden Vilken stad/delstat i USA för flytt?
  • Spagettimonstret
    Elinjuli skrev 2023-07-19 13:24:58 följande:
    Jag tryckte tummen ner. Du vill diskutera politik och det var inte min fråga. Så fort man nämner något positivt om att bo i USA måste svenskar överbevisa Sveriges förträfflighet, det är inte så svart och vitt :)
    Politik är väl väldigt relevant om man ska bo där. Det är inte som att politik är fristående från vardag och stora livshändelser på något sätt.
  • Finansen7
    Spagettimonstret skrev 2023-07-19 14:01:55 följande:

Och det är ju skönt om man inte märker av det, men den dagen det är en skolskjutning eller barnet leker hemma hos någon som har laddade vapen framme kanske man tänker annorlunda. I USA är vapen den vanliga orsaken till att barn dör.

Jag säger som någon ovan, delstater som förbjuder abort går bort för mig. Den dagen man bär på ett skadat foster, som kanske utgör en stor hälsorisk om det inte plockas bort, vill man ha bra vård.

Tror du inte jag fattar det? 

Jag hade barn  skolan och var inte orolig. Sen gick de på college med fina athleticstipendier och fick chans att satsa på sin idrott samtidigt som de kunde studera. Något som inte ens existerar i Sverige. Man får ta det mindre bra med det som är bra. 

• Elinjuli
    Spagettimonstret skrev 2023-07-19 16:08:35 följande:
    Politik är väl väldigt relevant om man ska bo där. Det är inte som att politik är fristående från vardag och stora livshändelser på något sätt.
    Det sa jag inte, jag påtalade bara det återkommande problemet med att svenskar så ofta gärna vill argumentera för att Sverige är det enda och bästa landet att bo i. Jag tror inte det riktigt behöver stämma in på alla Glad Finns vettiga människor i alla städer.
  • Trast
    Elinjuli skrev 2023-07-17 22:27:37 följande:
    Jag är isåfall mammaledig den stora delen av tiden tills det är dags för förskola :) Det logistiska kring barn i USA har vi koll på, vi är mer intresserade av att höra efter tips på städer.
    F ö så kostar förskola i runda svängar 12000/barn i månaden i usa. Är något att ta med i beräkningen.

skulle tipsa Michigan (men inte Detroit) eller Colorado håll dig borta från Florida. 
  • Tihi
    Elinjuli skrev 2023-07-19 16:01:20 följande:
    Jag har inga som helst problem med att betala för min vård, hade gladeligen betalt för min förlossning i Sverige om jag fått föda som jag själv vill Glad Och gällande mitt övriga vårdbehov betalar jag gärna mer så länge jag vet att det är bra, jag slipper enorma köer, blir tagen på allvar och känner mig trygg!
    Men vet du hur mycket vård kostar i USA? Om du har obegränsat med pengar och inte har något emot att lägga stålarna på sjukvård så go for it men annars får du förbereda dig på en enorm kostnad. Vi talar om hundratusentals kronor och tom miljoner beroende på vad det gäller. Försäkringen täcker inte allt, om du ens får någon som inte utesluter ditt nuvarande vårdbehov.
  • Elinjuli
    Tihi skrev 2023-07-19 16:26:56 följande:
    Men vet du hur mycket vård kostar i USA? Om du har obegränsat med pengar och inte har något emot att lägga stålarna på sjukvård så go for it men annars får du förbereda dig på en enorm kostnad. Vi talar om hundratusentals kronor och tom miljoner beroende på vad det gäller. Försäkringen täcker inte allt, om du ens får någon som inte utesluter ditt nuvarande vårdbehov.
    Min pappa är amerikan och bor där Glad Så har väldigt bra koll på allt det logistiska i USA, det var dock inte min fråga haha.Nu räcker det med att hitta fler och fler "problem" , läs gärna om min fråga och lämna en kommentar på det ämnet. 
  • Elinjuli
    Trast skrev 2023-07-19 16:24:35 följande:
    F ö så kostar förskola i runda svängar 12000/barn i månaden i usa. Är något att ta med i beräkningen.

skulle tipsa Michigan (men inte Detroit) eller Colorado håll dig borta från Florida. 
    Yes, det har vi koll på! Vad gillar du med Michigan? Glad
  • Trast
    Elinjuli skrev 2023-07-19 16:41:31 följande:
    Yes, det har vi koll på! Vad gillar du med Michigan? Glad
    Klimatet, varma somrar, möjlighet till skidåkning på vintern, blir riktigt snö, hösten är relativt varm, inte blöt och plaskig, närheten till great lakes. Ingen låser dörren, (men alla har vapen) Folk är trevliga, t o m mer än andra stater. Du blir garanterat hembjuden till någon. Relativt bra skolor.
  • Daisy28
    Elinjuli skrev 2023-07-19 16:40:12 följande:
    Min pappa är amerikan och bor där Glad Så har väldigt bra koll på allt det logistiska i USA, det var dock inte min fråga haha.Nu räcker det med att hitta fler och fler "problem" , läs gärna om min fråga och lämna en kommentar på det ämnet. 
    Och du måste ändå fråga vilken stat som är bra att bo i? Samt klimatet?

Du är medborgare, din man halvamerikan.  Vad kan vi tillföra? 
  • Rockärbäst

Min faster bor i Denver som ligger i Colorado. 
    Hon trivs bra.

Svar på tråden Vilken stad/delstat i USA för flytt?