Inlägg från: Daisy28 |Visa alla inlägg
  • Daisy28

Vilken stad/delstat i USA för flytt?

Det hänger mer på vilken stad, by eller förort du väljer än stat.  Om man bortser från klimat

Även i sydstaterna finns det välutbildade liberala demokrater i majoritet på sina ställen. 

• Daisy28
    Elinjuli skrev 2023-07-18 11:35:39 följande:
    Mörkret stora delar av året, numera aldrig någon riktig vinter i södra Sverige så bara en lång period av mörker och slask. Sjukvården, jag måste tyvärr besöka sjukhus regelbundet och är rätt trött på de enorma köerna i framförallt Sthlms regionen, likaså förlossning som skrämmer mig där man inte får välja själv hur man vill föda. Och sen mentaliteten, svenskar kan vara rätt kalla och det är svårt att skaffa nya vänner. 
    Vill du helt slippa vinter och kyla är det södra usa som gäller.  Mörka nätter lär du inte kunna unvika

Är rejäla vintrar ok så välja nordliga stater men undvik kusterna inkl stora sjöarna New york är känt för kall blåsig och råfuktig vinter.

Finns bra väder och köimat statistik på nätet.  

Sjukvården är ett kapitel för sig.  Med bra försäkring eller betala massor är den bra.  Annars inte.

Så se till att ni ordnar vettig försäkring när ni flyttat.  Kolla framförallt vilkoren kring graviditet.  
  • Daisy28
    Elinjuli skrev 2023-07-18 11:35:39 följande:
    Mörkret stora delar av året, numera aldrig någon riktig vinter i södra Sverige så bara en lång period av mörker och slask. Sjukvården, jag måste tyvärr besöka sjukhus regelbundet och är rätt trött på de enorma köerna i framförallt Sthlms regionen, likaså förlossning som skrämmer mig där man inte får välja själv hur man vill föda. Och sen mentaliteten, svenskar kan vara rätt kalla och det är svårt att skaffa nya vänner. 
    Det här att du har ett vårdbehov kommer ställa till probl4m. Inte säkert att det går att teckna en försäkring som täcker ett befintligt problem. Alltså finns risken att du får betala för vård och medicin själv.
  • Daisy28
    Elinjuli skrev 2023-07-19 16:40:12 följande:
    Min pappa är amerikan och bor där Glad Så har väldigt bra koll på allt det logistiska i USA, det var dock inte min fråga haha.Nu räcker det med att hitta fler och fler "problem" , läs gärna om min fråga och lämna en kommentar på det ämnet. 
    Och du måste ändå fråga vilken stat som är bra att bo i? Samt klimatet?

Du är medborgare, din man halvamerikan.  Vad kan vi tillföra? 
  • Daisy28
    Elinjuli skrev 2023-07-19 17:13:34 följande:
    Gillar att höra lite främlingars perspektiv , ju fler desto bättreGlad Speciellt från folk som själva bott där. Du får gärna sluta kommentera om mitt ämne stör dig! Trevlig kväll. 
    Men du ger tumme ner på vissa perspektiv?

Skulle jag välja fritt hade det blivit någon varmare minst halvstor stad, gärna nära hav. .  LA, Richmond, San Diego, Charlston. Vinter och snö kan jag åka till.  Skulle lägga större vikt på stadsdel än exakt vilken stad.  

Att hänga upp sig för mycket på politik, skatt, brottslighet mm i olika stater är knappt lönt.  Lokala skilnader är ofta stora

En amerikansk småstad är som vilken svensk småstad som helst.  Jag vill ha tillgång till ett brett utbud av kultur, fritid, umgänge, mat, idrott mm
  • Daisy28
    Elinjuli skrev 2023-07-19 17:59:44 följande:
    Japp, så blev det där! Det måste man få göra om man inte tycker kommentarer tillför något till ämnet, du får ge hur mycket tumme ner du vill till mig också om det passar. San Diego är trevligt ja. 
    San Diego är i Kalifornien som vissa dissar pga jordbävningar, skatter och brottsbekämpning

Har en kursare som hamnade i La Jolla där hon trivs bra.
Svar på tråden Vilken stad/delstat i USA för flytt?