• Elinjuli

Vilken stad/delstat i USA för flytt?

Hej på er :)

Jag och min kille går i tankarna på att flytta till USA, eventuellt permanent beroende på hur vi trivs. Vi känner oss rätt trötta på Sverige. Egentligen känner jag att jag har lite hatkärlek till USA, speciellt då vissa delstater som jag tror kan vara svåra att bo i som svensk.

Några som bott i USA och skulle föredra någon delstat/stad före den andra? Vi vill gärna att det ska kännas hyfsat säkert, eftersom vi har ett barn på väg. Men sen oroar jag mig också för avståndet, jag älskar min familj, blir det för jobbigt att bo så långt bort från sin familj? Egentligen är jag mer sugen på Australien men det blir för långt...

• Svar på tråden Vilken stad/delstat i USA för flytt?
  • HejsanJenny

Det är ju inte helt lätt att bara flytta till USA sådär. Vilka stater funderar ni på? 

• Elinjuli
    HejsanJenny skrev 2023-07-17 21:37:39 följande:

Det är ju inte helt lätt att bara flytta till USA sådär. Vilka stater funderar ni på? 

Jag är amerikansk medborgare, men ja jäkligt krångligt är det. Just nu är vi inne på: Florida, Kalifornien, New York, Michigan eller Minnesota. Har du några tips? :)
  • Mentat
    Elinjuli skrev 2023-07-17 21:48:54 följande:
    Jag är amerikansk medborgare, men ja jäkligt krångligt är det. Just nu är vi inne på: Florida, Kalifornien, New York, Michigan eller Minnesota. Har du några tips? :)
    Spontant skulle jag ju vara tveksam till Florida med tanke på återkommande orkansäsong och Kalifornien med tanke på att det borde vara en stor jordbävning på gång inom inte allt för lång framtid.
  • Ellie

Hur tänker ni kring föräldraledighet, vab, sjukfrånvaro,  semester osv? 
    Skall ni jobba båda två?

• Elinjuli
    Mentat skrev 2023-07-17 22:09:06 följande:
    Spontant skulle jag ju vara tveksam till Florida med tanke på återkommande orkansäsong och Kalifornien med tanke på att det borde vara en stor jordbävning på gång inom inte allt för lång framtid.
    Oj, är det så? Aldrig hört talas om. 
  • Elinjuli
    LSalander skrev 2023-07-17 22:13:23 följande:

Har ni lätt att få jobb i U.S.A? 
    Är din partner också medborgare?

Tror vi har hyfsat enkelt att få jobb inom våra arbetsområden, inte svårare än i Sverige iallafall. Ja, han är halvamerikan likt mig men aldrig bott där..
  • Elinjuli
    Ellie skrev 2023-07-17 22:16:34 följande:

Hur tänker ni kring föräldraledighet, vab, sjukfrånvaro,  semester osv? 
    Skall ni jobba båda två?

Jag är isåfall mammaledig den stora delen av tiden tills det är dags för förskola :) Det logistiska kring barn i USA har vi koll på, vi är mer intresserade av att höra efter tips på städer.
  • Aniiee
    Elinjuli skrev 2023-07-17 21:48:54 följande:
    Vill du verkligen bo i samma stat som DeSantis? Florida går fetbort för mig.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
Svar på tråden Vilken stad/delstat i USA för flytt?