• Elinjuli

Vilken stad/delstat i USA för flytt?

Hej på er :)

Jag och min kille går i tankarna på att flytta till USA, eventuellt permanent beroende på hur vi trivs. Vi känner oss rätt trötta på Sverige. Egentligen känner jag att jag har lite hatkärlek till USA, speciellt då vissa delstater som jag tror kan vara svåra att bo i som svensk.

Några som bott i USA och skulle föredra någon delstat/stad före den andra? Vi vill gärna att det ska kännas hyfsat säkert, eftersom vi har ett barn på väg. Men sen oroar jag mig också för avståndet, jag älskar min familj, blir det för jobbigt att bo så långt bort från sin familj? Egentligen är jag mer sugen på Australien men det blir för långt...

• Svar på tråden Vilken stad/delstat i USA för flytt?
  • LFF
    LFF skrev 2023-07-18 12:08:30 följande:

Alla stater där man inskränkt eller så gott som förbjudit abort skulle gå fetbort för mig. Att dessutom anse att det är viktigare att kunna bära vapen och få skjuta någon i självförsvar än att som kvinna få bestämma över sin egen kropp är också något som är så fel så jag får spatt.

Samma sak med de delstater som anser att vissa typer av böcker ska sorteras bort från biblioteken för att de visar "fel" historia etc. Bokbrännande, oavsett bok, är en styggelse. 

För egen del så skulle jag möjligen kunna flytta till trakten runt NY, alternativt Seattle. I det sistnämnda fallet skulle jag i vart fall ha nära till pappa som flyttade till Vancouver för 30-ish år sedan. Och flygresan hem till Sverige är kortare från NY.

Undrar vad det är som fått tre personer att trycka tummen ner på detta. Är det abortfrågan, kvinnors rätt att bestämma över sin egen kropp, att rättigheterna till vapen är viktigare eller bokbrännandet?
  • Mattias69

Jag skulle utan tvekan säga Wisconsin. Väldigt likt Sverige med sina sjöar och barrskogsområden. Är ju också en av svenskbyg-staterna. Många svenskättlingar som bor där och de blev alldeles til sig en del när man berättar att man är från Sverige. 

• Mentat
    LFF skrev 2023-07-19 07:25:32 följande:
    Undrar vad det är som fått tre personer att trycka tummen ner på detta. Är det abortfrågan, kvinnors rätt att bestämma över sin egen kropp, att rättigheterna till vapen är viktigare eller bokbrännandet?
    Nu tillhör jag inte "tummen ner"-gruppen men jag kan spekulera: Det kan vara så att man har funnit propagerande av vissa åsikter vara off topic, utan att för den sakens skulle ha något att invända mot åsikterna som sådana. Du hade kunnat skriva samma sak på ett annat sätt, t.ex.:
    "Delstaterna är väldigt olika i politisk inriktning och beslutar om en hel del lagar själva. Exempelvis aborträtten, som numera skiljer sig mellan olika delstater eller vapenlagarna. Om något av detta är viktigt för dig, kolla vad som gäller för den delstat du kan tänkas flytta till" vilket inte propagerar för eller emot någon åsikt. Det gör vi ju på politikdelen av forumet.

Det är förstås bara min gissning, men något att fundera på.
  • Finansen7
    LFF skrev 2023-07-19 07:25:32 följande:

Jag tryckte inte heller tummen ner på ditt inlägg :)

Jag har bott långa perioder i Texas som har generösa vapenlagar. Det innebär inte att detta är något alla strider för eller i vardagen pratar om som något viktigt. Många är självklart emot dessa lagar och det är inte svart-vitt på något sätt. 

• Elinjuli
    LFF skrev 2023-07-18 12:08:30 följande:

Alla stater där man inskränkt eller så gott som förbjudit abort skulle gå fetbort för mig. Att dessutom anse att det är viktigare att kunna bära vapen och få skjuta någon i självförsvar än att som kvinna få bestämma över sin egen kropp är också något som är så fel så jag får spatt.

Samma sak med de delstater som anser att vissa typer av böcker ska sorteras bort från biblioteken för att de visar "fel" historia etc. Bokbrännande, oavsett bok, är en styggelse. 

För egen del så skulle jag möjligen kunna flytta till trakten runt NY, alternativt Seattle. I det sistnämnda fallet skulle jag i vart fall ha nära till pappa som flyttade till Vancouver för 30-ish år sedan. Och flygresan hem till Sverige är kortare från NY.

Jag tryckte tummen ner. Du vill diskutera politik och det var inte min fråga. Så fort man nämner något positivt om att bo i USA måste svenskar överbevisa Sveriges förträfflighet, det är inte så svart och vitt :)
  • LFF
    Elinjuli skrev 2023-07-19 13:24:58 följande:
    Jag tryckte tummen ner. Du vill diskutera politik och det var inte min fråga. Så fort man nämner något positivt om att bo i USA måste svenskar överbevisa Sveriges förträfflighet, det är inte så svart och vitt :)
    Jag ville inte diskutera politik. Jag berättade bara hur JAG resonerade om vilka delstater jag (inte) skulle flytta till om det var aktuellt.
  • Spagettimonstret
    Finansen7 skrev 2023-07-19 09:52:32 följande:

Jag tryckte inte heller tummen ner på ditt inlägg :)

Jag har bott långa perioder i Texas som har generösa vapenlagar. Det innebär inte att detta är något alla strider för eller i vardagen pratar om som något viktigt. Många är självklart emot dessa lagar och det är inte svart-vitt på något sätt. 

Och det är ju skönt om man inte märker av det, men den dagen det är en skolskjutning eller barnet leker hemma hos någon som har laddade vapen framme kanske man tänker annorlunda. I USA är vapen den vanliga orsaken till att barn dör.

Jag säger som någon ovan, delstater som förbjuder abort går bort för mig. Den dagen man bär på ett skadat foster, som kanske utgör en stor hälsorisk om det inte plockas bort, vill man ha bra vård.

• LFF
    Mentat skrev 2023-07-19 09:09:22 följande:
    Nu tillhör jag inte "tummen ner"-gruppen men jag kan spekulera: Det kan vara så att man har funnit propagerande av vissa åsikter vara off topic, utan att för den sakens skulle ha något att invända mot åsikterna som sådana. Du hade kunnat skriva samma sak på ett annat sätt, t.ex.:
    "Delstaterna är väldigt olika i politisk inriktning och beslutar om en hel del lagar själva. Exempelvis aborträtten, som numera skiljer sig mellan olika delstater eller vapenlagarna. Om något av detta är viktigt för dig, kolla vad som gäller för den delstat du kan tänkas flytta till" vilket inte propagerar för eller emot någon åsikt. Det gör vi ju på politikdelen av forumet.

Det är förstås bara min gissning, men något att fundera på.
    Men med din formulering så blir det ju inte hur JAG resonerar kring vilka delstater jag (inte) skulle flytta till. Jag vill inte diskutera politiken alls. Jag skrev bara hur jag tänker då det skulle kunna bli aktuellt eftersom sambon jobbar på ett amerikanskägt bolag. Så rent hypotetiskt skulle frågan kunna uppstå. Och MIN ståndpunkt är som jag skrev ovan att stater där man förbjudit aborter, prioriterar vapenägande samt anser att vissa böcker är "opassande" i biblioteken går för mig fetbort. 
  • Daisy28
    Elinjuli skrev 2023-07-18 11:35:39 följande:
    Mörkret stora delar av året, numera aldrig någon riktig vinter i södra Sverige så bara en lång period av mörker och slask. Sjukvården, jag måste tyvärr besöka sjukhus regelbundet och är rätt trött på de enorma köerna i framförallt Sthlms regionen, likaså förlossning som skrämmer mig där man inte får välja själv hur man vill föda. Och sen mentaliteten, svenskar kan vara rätt kalla och det är svårt att skaffa nya vänner. 
    Det här att du har ett vårdbehov kommer ställa till probl4m. Inte säkert att det går att teckna en försäkring som täcker ett befintligt problem. Alltså finns risken att du får betala för vård och medicin själv.
  • Elinjuli
    Daisy28 skrev 2023-07-19 15:10:39 följande:
    Det här att du har ett vårdbehov kommer ställa till probl4m. Inte säkert att det går att teckna en försäkring som täcker ett befintligt problem. Alltså finns risken att du får betala för vård och medicin själv.
    Jag har inga som helst problem med att betala för min vård, hade gladeligen betalt för min förlossning i Sverige om jag fått föda som jag själv vill Glad Och gällande mitt övriga vårdbehov betalar jag gärna mer så länge jag vet att det är bra, jag slipper enorma köer, blir tagen på allvar och känner mig trygg!
Svar på tråden Vilken stad/delstat i USA för flytt?