• Elinjuli

Vilken stad/delstat i USA för flytt?

Hej på er :)

Jag och min kille går i tankarna på att flytta till USA, eventuellt permanent beroende på hur vi trivs. Vi känner oss rätt trötta på Sverige. Egentligen känner jag att jag har lite hatkärlek till USA, speciellt då vissa delstater som jag tror kan vara svåra att bo i som svensk.

Några som bott i USA och skulle föredra någon delstat/stad före den andra? Vi vill gärna att det ska kännas hyfsat säkert, eftersom vi har ett barn på väg. Men sen oroar jag mig också för avståndet, jag älskar min familj, blir det för jobbigt att bo så långt bort från sin familj? Egentligen är jag mer sugen på Australien men det blir för långt...

• Svar på tråden Vilken stad/delstat i USA för flytt?
  • Tow2Mater

Vad menar du med 'svåra att bo i som svensk'? Menar du att du har svårt med svart eller mexikansk majoritetsbefolkning? eller menar du att du inte klarar av hett klimat?

• Tow2Mater
    Mentat skrev 2023-07-17 22:09:06 följande:
    Spontant skulle jag ju vara tveksam till Florida med tanke på återkommande orkansäsong och Kalifornien med tanke på att det borde vara en stor jordbävning på gång inom inte allt för lång framtid.
    Japp, Kalifornien går bort pga kommande jordbävning. Också mycket problem med hemlosa, och foretagen flyr staten. Ar man inte riktigt rik eller fattig har man inte råd att leva där.
  • Elinjuli
    Tow2Mater skrev 2023-07-17 22:51:37 följande:

Vad menar du med 'svåra att bo i som svensk'? Menar du att du har svårt med svart eller mexikansk majoritetsbefolkning? eller menar du att du inte klarar av hett klimat?

Förstår inte riktigt varför du drar in människors hudfärg?  Vart skriver jag något om etnicitet och hudfärg? Jag syftar till sydstaterna och bibelbältet främst
    , där människors åsikter är väldigt olika från vad man är van med hemma..
  • Elinjuli
    Aniiee skrev 2023-07-17 22:48:40 följande:
    Vill du verkligen bo i samma stat som DeSantis? Florida går fetbort för mig.
    Förstår, har du några andra tips ? :) Jag har min släkt där så har en annan bild av  Florida. 
  • Tow2Mater
    Elinjuli skrev 2023-07-17 23:02:37 följande:
    Förstår inte riktigt varför du drar in människors hudfärg?  Vart skriver jag något om etnicitet och hudfärg? Jag syftar till sydstaterna och bibelbältet främst
    , där människors åsikter är väldigt olika från vad man är van med hemma..
    Det var bara exempel på saker jag trodde du kanske kunde ha något emot som svensk, därfor frågade jag. Så det är alltså kristna människors åsikter du har svårt med. Du får väl lista staterna efter trosåskådning, så ser du ju vilka som har flest och minst kristna.
  • Alessia

Jag har vänner som bor i Lowell, Massachusetts. Hon svenska, han amerikan. De har bott där i fyra år nu, bodde tidigare i  Columbia, South Carolina där jag hälsade på dem vid ett tillfälle. De säger att de stortrivs i sitt nuvarande boende. Jobben, människorna, naturen, kulturupplevelser, bra skolor för barnen. Ett lugnare liv än det de hade i South Carolina även om de inte alls vantrivdes där
    Jag tror att New England-delen av USA är mer likt "hemma i Sverige" både till natur och människors kynne än andra delar av det stora landet och därför tilltalar min svenska väninna som verkligen funnit sig till rätta där.

• TillFlorida

Jag har bott i Orlando i 12 år. Jag trivs, men det är för varmt och fuktigt sommarhalvåret. Orkaner slår inte hårt mot Orlando, men det är också för vindstilla på sommaren för att få lite respit från värmen  

Seattle är trevligt ett par veckor på sommaren (vi hyrde hus där sex veckor förra året.) Större delen av året är det dock regnigt. 

Boise Idaho är en trevlig stad som är mycket mer vänster än resten av denna djupt republikanska stat. Det är gott om gång och cykelvägar, en fantastisk hundpark, brew-pubs och annat trevliigt. 

Colorado har mycket att erbjuda den som tycker om utomhusaktiviteter. 

Kalifornien har höga skatter, mycket kriminalitet och sociala problem. (Politiken är också alldeles för långt till vänster. De vill avskaffa polisen och det är mer eller mindre straff-fritt att sno saker för under $1000. 

• Daisy28

Det hänger mer på vilken stad, by eller förort du väljer än stat.  Om man bortser från klimat

Även i sydstaterna finns det välutbildade liberala demokrater i majoritet på sina ställen. 

Svar på tråden Vilken stad/delstat i USA för flytt?