• Elinjuli

Vilken stad/delstat i USA för flytt?

Hej på er :)

Jag och min kille går i tankarna på att flytta till USA, eventuellt permanent beroende på hur vi trivs. Vi känner oss rätt trötta på Sverige. Egentligen känner jag att jag har lite hatkärlek till USA, speciellt då vissa delstater som jag tror kan vara svåra att bo i som svensk.

Några som bott i USA och skulle föredra någon delstat/stad före den andra? Vi vill gärna att det ska kännas hyfsat säkert, eftersom vi har ett barn på väg. Men sen oroar jag mig också för avståndet, jag älskar min familj, blir det för jobbigt att bo så långt bort från sin familj? Egentligen är jag mer sugen på Australien men det blir för långt...

• Svar på tråden Vilken stad/delstat i USA för flytt?
  • Elinjuli
    Daisy28 skrev 2023-07-19 16:59:56 följande:
    Och du måste ändå fråga vilken stat som är bra att bo i? Samt klimatet?

Du är medborgare, din man halvamerikan.  Vad kan vi tillföra? 
    Gillar att höra lite främlingars perspektiv , ju fler desto bättreGlad Speciellt från folk som själva bott där. Du får gärna sluta kommentera om mitt ämne stör dig! Trevlig kväll. 
  • Daisy28
    Elinjuli skrev 2023-07-19 17:13:34 följande:
    Gillar att höra lite främlingars perspektiv , ju fler desto bättreGlad Speciellt från folk som själva bott där. Du får gärna sluta kommentera om mitt ämne stör dig! Trevlig kväll. 
    Men du ger tumme ner på vissa perspektiv?

Skulle jag välja fritt hade det blivit någon varmare minst halvstor stad, gärna nära hav. .  LA, Richmond, San Diego, Charlston. Vinter och snö kan jag åka till.  Skulle lägga större vikt på stadsdel än exakt vilken stad.  

Att hänga upp sig för mycket på politik, skatt, brottslighet mm i olika stater är knappt lönt.  Lokala skilnader är ofta stora

En amerikansk småstad är som vilken svensk småstad som helst.  Jag vill ha tillgång till ett brett utbud av kultur, fritid, umgänge, mat, idrott mm
  • Elinjuli
    Daisy28 skrev 2023-07-19 17:50:33 följande:
    Men du ger tumme ner på vissa perspektiv?

Skulle jag välja fritt hade det blivit någon varmare minst halvstor stad, gärna nära hav. .  LA, Richmond, San Diego, Charlston. Vinter och snö kan jag åka till.  Skulle lägga större vikt på stadsdel än exakt vilken stad.  

Att hänga upp sig för mycket på politik, skatt, brottslighet mm i olika stater är knappt lönt.  Lokala skilnader är ofta stora

En amerikansk småstad är som vilken svensk småstad som helst.  Jag vill ha tillgång till ett brett utbud av kultur, fritid, umgänge, mat, idrott mm
    Japp, så blev det där! Det måste man få göra om man inte tycker kommentarer tillför något till ämnet, du får ge hur mycket tumme ner du vill till mig också om det passar. San Diego är trevligt ja. 
  • Daisy28
    Elinjuli skrev 2023-07-19 17:59:44 följande:
    Japp, så blev det där! Det måste man få göra om man inte tycker kommentarer tillför något till ämnet, du får ge hur mycket tumme ner du vill till mig också om det passar. San Diego är trevligt ja. 
    San Diego är i Kalifornien som vissa dissar pga jordbävningar, skatter och brottsbekämpning

Har en kursare som hamnade i La Jolla där hon trivs bra.
  • Tow2Mater
    Daisy28 skrev 2023-07-19 15:10:39 följande:
    Det här att du har ett vårdbehov kommer ställa till probl4m. Inte säkert att det går att teckna en försäkring som täcker ett befintligt problem. Alltså finns risken att du får betala för vård och medicin själv.
    Pre-existing conditions är borttaget. Det var en av de ytterst få bra saker obama gjorde.

www.hhs.gov/healthcare/about-the-aca/pre-existing-conditions/index.html
  • Jemp
    Finansen7 skrev 2023-07-19 16:12:22 följande:

Tror du inte jag fattar det? 

Jag hade barn  skolan och var inte orolig. Sen gick de på college med fina athleticstipendier och fick chans att satsa på sin idrott samtidigt som de kunde studera. Något som inte ens existerar i Sverige. Man får ta det mindre bra med det som är bra. 

Det finns ju en del som kombinerar akademi och sport även i sverige. Utan stipendier dock mtp att utbildningen redan är gratis.
  • Finansen7
    Jemp skrev 2023-07-19 18:53:21 följande:
    Det finns ju en del som kombinerar akademi och sport även i sverige. Utan stipendier dock mtp att utbildningen redan är gratis.
    Satsande idrottsfamiljer har naturligtvis koll på vilka möjligheter som finns flera år innan det är aktuellt.
  • TillFlorida
    Tihi skrev 2023-07-19 16:26:56 följande:
    Men vet du hur mycket vård kostar i USA? Om du har obegränsat med pengar och inte har något emot att lägga stålarna på sjukvård så go for it men annars får du förbereda dig på en enorm kostnad. Vi talar om hundratusentals kronor och tom miljoner beroende på vad det gäller. Försäkringen täcker inte allt, om du ens får någon som inte utesluter ditt nuvarande vårdbehov.
    Nja. Numera får de inte exkludera ?pre-existing conditions?

https://www.healthcare.gov/glossary/pre-existing-condition/#:~:text=A%20health%20problem%2C%20like%20asthma,condition%20or%20charge%20you%20more.
  • FtS70

Live in New York City once but leave before it makes you hard 
    Live in northern California once but leave before it makes you soft?

Det är väl mina råd, jag har provat bägge. Sedan duger väl många platser, men helst i New England. Älskar Miami men skulle inte bosätta mig där för gott.

• TillFlorida
    Daisy28 skrev 2023-07-19 18:59:27 följande:
    Nytt för mig, tack! Gäller det kända sjukdomar också.  Dvs sånt man vet att man har med diagnos? 
    Ja
  • Tihi
    TillFlorida skrev 2023-07-20 01:44:28 följande:
    Nja. Numera får de inte exkludera ?pre-existing conditions?

https://www.healthcare.gov/glossary/pre-existing-condition/#:~:text=A%20health%20problem%2C%20like%20asthma,condition%20or%20charge%20you%20more.
    Sant. Jag ser nu att jag avslutade min mening utan att skriva klart den. Försäkringsbolagen får låta bli att betala någon vård alls som har med din pre existing sjukdom att göra i 12-18 månader när du tecknar en försäkring. Så det kan ju bli väldigt dyrt beroende på vilken sjukdom vi pratar om. Vidare finns det ju ett tak också och deductibles som ska kommas upp i varje år och många försäkringar kräver även att du betalar en viss antal procent efter att du har kommit upp i din deductible. Det är inte för inte som en fjärdedel av amerikanerna har skulder för sin health care.
  • TillFlorida
    Tihi skrev 2023-07-23 17:13:14 följande:
    Sant. Jag ser nu att jag avslutade min mening utan att skriva klart den. Försäkringsbolagen får låta bli att betala någon vård alls som har med din pre existing sjukdom att göra i 12-18 månader när du tecknar en försäkring. Så det kan ju bli väldigt dyrt beroende på vilken sjukdom vi pratar om. Vidare finns det ju ett tak också och deductibles som ska kommas upp i varje år och många försäkringar kräver även att du betalar en viss antal procent efter att du har kommit upp i din deductible. Det är inte för inte som en fjärdedel av amerikanerna har skulder för sin health care.
    Ja vi fick en räkning från sjuk på nästan $7000 när vår som föddes (Det var självrisk/deductible)
Svar på tråden Vilken stad/delstat i USA för flytt?