Inlägg från: Elinjuli |Visa alla inlägg
  • Elinjuli

Vilken stad/delstat i USA för flytt?

Hej på er :)

Jag och min kille går i tankarna på att flytta till USA, eventuellt permanent beroende på hur vi trivs. Vi känner oss rätt trötta på Sverige. Egentligen känner jag att jag har lite hatkärlek till USA, speciellt då vissa delstater som jag tror kan vara svåra att bo i som svensk.

Några som bott i USA och skulle föredra någon delstat/stad före den andra? Vi vill gärna att det ska kännas hyfsat säkert, eftersom vi har ett barn på väg. Men sen oroar jag mig också för avståndet, jag älskar min familj, blir det för jobbigt att bo så långt bort från sin familj? Egentligen är jag mer sugen på Australien men det blir för långt...

• Svar på tråden Vilken stad/delstat i USA för flytt?
  • Elinjuli
    HejsanJenny skrev 2023-07-17 21:37:39 följande:

Det är ju inte helt lätt att bara flytta till USA sådär. Vilka stater funderar ni på? 

Jag är amerikansk medborgare, men ja jäkligt krångligt är det. Just nu är vi inne på: Florida, Kalifornien, New York, Michigan eller Minnesota. Har du några tips? :)
  • Elinjuli
    Mentat skrev 2023-07-17 22:09:06 följande:
    Spontant skulle jag ju vara tveksam till Florida med tanke på återkommande orkansäsong och Kalifornien med tanke på att det borde vara en stor jordbävning på gång inom inte allt för lång framtid.
    Oj, är det så? Aldrig hört talas om. 
  • Elinjuli
    LSalander skrev 2023-07-17 22:13:23 följande:

Har ni lätt att få jobb i U.S.A? 
    Är din partner också medborgare?

Tror vi har hyfsat enkelt att få jobb inom våra arbetsområden, inte svårare än i Sverige iallafall. Ja, han är halvamerikan likt mig men aldrig bott där..
  • Elinjuli
    Ellie skrev 2023-07-17 22:16:34 följande:

Hur tänker ni kring föräldraledighet, vab, sjukfrånvaro,  semester osv? 
    Skall ni jobba båda två?

Jag är isåfall mammaledig den stora delen av tiden tills det är dags för förskola :) Det logistiska kring barn i USA har vi koll på, vi är mer intresserade av att höra efter tips på städer.
  • Elinjuli
    Tow2Mater skrev 2023-07-17 22:51:37 följande:

Vad menar du med 'svåra att bo i som svensk'? Menar du att du har svårt med svart eller mexikansk majoritetsbefolkning? eller menar du att du inte klarar av hett klimat?

Förstår inte riktigt varför du drar in människors hudfärg?  Vart skriver jag något om etnicitet och hudfärg? Jag syftar till sydstaterna och bibelbältet främst
    , där människors åsikter är väldigt olika från vad man är van med hemma..
  • Elinjuli
    Aniiee skrev 2023-07-17 22:48:40 följande:
    Vill du verkligen bo i samma stat som DeSantis? Florida går fetbort för mig.
    Förstår, har du några andra tips ? :) Jag har min släkt där så har en annan bild av  Florida. 
  • Elinjuli
    TillFlorida skrev 2023-07-18 06:14:56 följande:

Jag har bott i Orlando i 12 år. Jag trivs, men det är för varmt och fuktigt sommarhalvåret. Orkaner slår inte hårt mot Orlando, men det är också för vindstilla på sommaren för att få lite respit från värmen  

Seattle är trevligt ett par veckor på sommaren (vi hyrde hus där sex veckor förra året.) Större delen av året är det dock regnigt. 

Boise Idaho är en trevlig stad som är mycket mer vänster än resten av denna djupt republikanska stat. Det är gott om gång och cykelvägar, en fantastisk hundpark, brew-pubs och annat trevliigt. 

Colorado har mycket att erbjuda den som tycker om utomhusaktiviteter. 

Kalifornien har höga skatter, mycket kriminalitet och sociala problem. (Politiken är också alldeles för långt till vänster. De vill avskaffa polisen och det är mer eller mindre straff-fritt att sno saker för under $1000. 

Tack för bra input :) Kalifornien blir det nog inte, även om jag verkligen gillar San Fransisco. 
  • Elinjuli
    Finansen7 skrev 2023-07-18 07:04:06 följande:

Boston/Masschusetts? Eller New York eller New Jersey?

Bara varit i New York som liten, är det en stad man vill bo i med små barn? Finns säkert trevliga förorter såklart :)
  • Elinjuli
    nihka skrev 2023-07-18 10:49:54 följande:
    Det beror sig på vad det är som ni är rätt så trötta på när det gäller Sverige så ni kan få förslag på var man tror ni kan hitta motsatsen eller att ni talar om vad ni är ute efter.

Det enda du nämner är "hyfsat säkert".
    Mörkret stora delar av året, numera aldrig någon riktig vinter i södra Sverige så bara en lång period av mörker och slask. Sjukvården, jag måste tyvärr besöka sjukhus regelbundet och är rätt trött på de enorma köerna i framförallt Sthlms regionen, likaså förlossning som skrämmer mig där man inte får välja själv hur man vill föda. Och sen mentaliteten, svenskar kan vara rätt kalla och det är svårt att skaffa nya vänner. 
  • Elinjuli
    Daisy28 skrev 2023-07-18 11:46:16 följande:
    Vill du helt slippa vinter och kyla är det södra usa som gäller.  Mörka nätter lär du inte kunna unvika

Är rejäla vintrar ok så välja nordliga stater men undvik kusterna inkl stora sjöarna New york är känt för kall blåsig och råfuktig vinter.

Finns bra väder och köimat statistik på nätet.  

Sjukvården är ett kapitel för sig.  Med bra försäkring eller betala massor är den bra.  Annars inte.

Så se till att ni ordnar vettig försäkring när ni flyttat.  Kolla framförallt vilkoren kring graviditet.  
    Tack för svaret Glad
  • Elinjuli
    Kvittning skrev 2023-07-18 12:09:17 följande:

Jag kan ingenting alls om usa men är sjukt avundsjuk på min gamla vän som bor i Colorado. De verkar ha det fantastiskt där med fin natur, sjöar, skidbackar och idylliskt villaområde. Nu ser jag visserligen bara fb-bilderna, men hon är inte den förskönande typen så rätt säker på att det hon visar också är vad hon på riktigt upplever. 

Oh ja Colorado har jag inte tänkt på! Tack så mycket!
  • Elinjuli
    LFF skrev 2023-07-18 12:08:30 följande:

Alla stater där man inskränkt eller så gott som förbjudit abort skulle gå fetbort för mig. Att dessutom anse att det är viktigare att kunna bära vapen och få skjuta någon i självförsvar än att som kvinna få bestämma över sin egen kropp är också något som är så fel så jag får spatt.

Samma sak med de delstater som anser att vissa typer av böcker ska sorteras bort från biblioteken för att de visar "fel" historia etc. Bokbrännande, oavsett bok, är en styggelse. 

För egen del så skulle jag möjligen kunna flytta till trakten runt NY, alternativt Seattle. I det sistnämnda fallet skulle jag i vart fall ha nära till pappa som flyttade till Vancouver för 30-ish år sedan. Och flygresan hem till Sverige är kortare från NY.

Jag tryckte tummen ner. Du vill diskutera politik och det var inte min fråga. Så fort man nämner något positivt om att bo i USA måste svenskar överbevisa Sveriges förträfflighet, det är inte så svart och vitt :)
  • Elinjuli
    Daisy28 skrev 2023-07-19 15:10:39 följande:
    Det här att du har ett vårdbehov kommer ställa till probl4m. Inte säkert att det går att teckna en försäkring som täcker ett befintligt problem. Alltså finns risken att du får betala för vård och medicin själv.
    Jag har inga som helst problem med att betala för min vård, hade gladeligen betalt för min förlossning i Sverige om jag fått föda som jag själv vill Glad Och gällande mitt övriga vårdbehov betalar jag gärna mer så länge jag vet att det är bra, jag slipper enorma köer, blir tagen på allvar och känner mig trygg!
  • Elinjuli
    Spagettimonstret skrev 2023-07-19 16:08:35 följande:
    Politik är väl väldigt relevant om man ska bo där. Det är inte som att politik är fristående från vardag och stora livshändelser på något sätt.
    Det sa jag inte, jag påtalade bara det återkommande problemet med att svenskar så ofta gärna vill argumentera för att Sverige är det enda och bästa landet att bo i. Jag tror inte det riktigt behöver stämma in på alla Glad Finns vettiga människor i alla städer.
  • Elinjuli
    Tihi skrev 2023-07-19 16:26:56 följande:
    Men vet du hur mycket vård kostar i USA? Om du har obegränsat med pengar och inte har något emot att lägga stålarna på sjukvård så go for it men annars får du förbereda dig på en enorm kostnad. Vi talar om hundratusentals kronor och tom miljoner beroende på vad det gäller. Försäkringen täcker inte allt, om du ens får någon som inte utesluter ditt nuvarande vårdbehov.
    Min pappa är amerikan och bor där Glad Så har väldigt bra koll på allt det logistiska i USA, det var dock inte min fråga haha.Nu räcker det med att hitta fler och fler "problem" , läs gärna om min fråga och lämna en kommentar på det ämnet. 
  • Elinjuli
    Trast skrev 2023-07-19 16:24:35 följande:
    F ö så kostar förskola i runda svängar 12000/barn i månaden i usa. Är något att ta med i beräkningen.

skulle tipsa Michigan (men inte Detroit) eller Colorado håll dig borta från Florida. 
    Yes, det har vi koll på! Vad gillar du med Michigan? Glad
  • Elinjuli
    Daisy28 skrev 2023-07-19 16:59:56 följande:
    Och du måste ändå fråga vilken stat som är bra att bo i? Samt klimatet?

Du är medborgare, din man halvamerikan.  Vad kan vi tillföra? 
    Gillar att höra lite främlingars perspektiv , ju fler desto bättreGlad Speciellt från folk som själva bott där. Du får gärna sluta kommentera om mitt ämne stör dig! Trevlig kväll. 
  • Elinjuli
    Daisy28 skrev 2023-07-19 17:50:33 följande:
    Men du ger tumme ner på vissa perspektiv?

Skulle jag välja fritt hade det blivit någon varmare minst halvstor stad, gärna nära hav. .  LA, Richmond, San Diego, Charlston. Vinter och snö kan jag åka till.  Skulle lägga större vikt på stadsdel än exakt vilken stad.  

Att hänga upp sig för mycket på politik, skatt, brottslighet mm i olika stater är knappt lönt.  Lokala skilnader är ofta stora

En amerikansk småstad är som vilken svensk småstad som helst.  Jag vill ha tillgång till ett brett utbud av kultur, fritid, umgänge, mat, idrott mm
    Japp, så blev det där! Det måste man få göra om man inte tycker kommentarer tillför något till ämnet, du får ge hur mycket tumme ner du vill till mig också om det passar. San Diego är trevligt ja. 
Svar på tråden Vilken stad/delstat i USA för flytt?