Anonym (H) skrev 2023-07-28 00:57:17 följande:
Ja jag känner medsystrar och min egen homosexuella son och systerdotter. För mig finns det fortfarande ingen som helst anledning med provokation såsom koranbränningar - enligt mig är det åtminstone en säkerhetsrisk mot Sverige och helt onödigt agerande. Spelar ingen roll alla dina argument, jag tycker det är både onödigt och helt meningslöst. Det gör ingen människa lyckligare men däremot så blir det massa onödiga oroligheter. Varför provocera? Om din ev döende syster hade cancer pga rökning och folk skulle demonstrera utanför ditt hus om att inte hjälpa henne då det var självförvållande - mkt känsligt för dig personligt, likt muslimer för koranen. Varför medvetet såra/provocera? Vi vet att koranbränningar sårar/provocerar - men varför har vi behov att göra detta? Liknelsen är inte direkt detsamma, men känsligheten som sårar djupt går att jämföras. Varför vill vi såra, diskriminera andra människor? Det är för mig ett stort frågetecken. Till vilken nytta? Och varför? Om man inte har nåt gott att säga, kan man lika gärna hålla käft enligt mig
Jag diskuterar en farlig antidemokratisk utveckling i att grundlagen ändras. Du diskuterar att det som sårar ska förbjudas och undrar varför man ska såra någon och klistrar dessa motiv på alla som anser att grundlagen är ett skydd mot något värre än att känna sig sårad. Det finns heller ingen normal person som är glad över det ökade terrorhotet och har lust att orättvist förknippas med dessa motiv för att man står fast vid att grundlagsändringar inte är en lösning.
Ska du diskutera vem som såras av vad så är både koranen och den mer troende muslimen rörande överens om att din son, din systerdotter, mitt syskon, mina två kolleger och ett stort antal till, enligt religiös lag ska avrättas, samt har en verklig referensram att så även sker. I den referensramen ska också kvinnor lagligen utsättas och mördas av vissa skäl. Barn giftas bort. Polygami för män tillämpas. Olika rättsprinciper för kvinnor och män rakt igenom.
Du tycker alltså inte att "sårade" homosexuella skulle få uttrycka sin avsky mot koranen i en demonstration, en satirteckning, en nidvisa eller på en teaterscen? Och med lagliga medel söka att reformera islam genom demonstrationer eller konstens uttryck, då
de dessutom själva kanske är troende?
En grundlagsändring kan förstås inte begränsas till ett eldningsförbud, utan ett förbud att "såra", som du kallar det. Det liknar mer en diktatur, och du borde känna till hur homosexuella har det i diktaturer.