• molly50

Är incel något man förtjänar att vara?

Anonym (hej) skrev 2023-07-27 18:53:15 följande:
    På vilket sätt jobbade du med dig själv?
    Ja,bl a så gick jag till samtalsterapeut. Det kändes bra att prata med någon utomstående som kunde hjälpa mig med andra tankesätt.
    Att få en annan syn på mig själv och andra.
    Jag behövde hitta tillbaka till mig själv.
    Och jag förändrade även mitt utseende litegrann.
    Men framförallt självkänslan var viktig att jobba med för mig.
  • molly50
    Anonym (hej) skrev 2023-07-28 22:43:06 följande:
    Att gå till en samtalsterapeut låter inte speciellt ansträngande i jämförelse med de uppmaningar som riktas till incels om att skaffa ett bättre jobb, en högre lön, fler vänner och en större social krets för att få högre status och "ha något att erbjuda". Saker som kan ta flera år att uppnå om det ens är möjligt.
    Ok. Så du menar att jobba med sig själv innebär att skaffa bättre jobb och högre lön samt fler vänner och större social krets?
    Då var jag alltså helt fel ute som hittade en man trots att jag hade ett låglönearbete och inte en allltför stor social krets?
  • molly50
    Anonym (hej) skrev 2023-07-29 01:38:51 följande:
    Nej, det är inte jag som menar det utan det var några som skrev det i början av tråden.

Jag antar att det är skillnad på att vara man och kvinna, för de kraven ställs bara på män trots att vi officiellt sätt ska leva i ett jämställt samhälle.
    Att jobba med sig själv innebär att jobba med sin självkänsla bl a.
    Så om du tror att det handlar om att skaffa bättre jobb och högre lön osv så har du missuppfattat det. 
  • molly50
    molly50 skrev 2023-07-29 01:46:48 följande:
    Att jobba med sig själv innebär att jobba med sin självkänsla bl a.
    Så om du tror att det handlar om att skaffa bättre jobb och högre lön osv så har du missuppfattat det. 
    Tillägg: Och det gäller båda kön. 
  • molly50
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-29 07:00:20 följande:
    Funkar inte så för män. Man kan inte välja bort ekonomi i ekvationen. Inga kvinnor gillar snåla män och det är svårt att vara generös om man lever på existensminimum.
    Jasså? Du kan ju inte tala för alla kvinnor.
    Min man är t ex ingen höginkomsttagare och kan inte slösa pengar hur som helst,och jag är sjukskriven.
    Ändå så föll jag för honom.
    Märkligt,inte sant? Med tanke på att du säger att inga kvinnor vill ha snåla män.
    Allt hänger inte på ekonomin. Det är så mycket annat man tittar på när man väljer en man också.
  • molly50
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-29 17:04:34 följande:
    Menar du att din man är snål? Gillar du att din man är snål?

Om du är sjukskriven och han "ingen höginkomsttagare" så gifte du dig uppåt precis som de flesta andra kvinnor.

Helt rätt ska tilläggas. Om män skulle förlora den moroten skulle samhället försämras.
    Nej,han är inte snål. Men han är låginkomsttagare.
    Något som män menar att kvinnor inte vill ha.
    Han var dessutom närmare 30 när vi träffades och inte så erfaren.
    Och han är absolut inte ful,men heller ingen 10-poängare. Men ser bra ut.
    Så han är allt det som ni män påstår att kvinnor inte vill ha.
    Hur kommer det sig,tror du?
    Kan det ha med något annat än pengar och utseende att göra,tror du?
    Hans personlighet kanske? Att han utstrålar värme och trygghet och har humor?
    För mig är allt det viktigare än hans plånbok. 
  • molly50
    molly50 skrev 2023-07-30 10:45:01 följande:
    Nej,han är inte snål. Men han är låginkomsttagare.
    Något som män menar att kvinnor inte vill ha.
    Han var dessutom närmare 30 när vi träffades och inte så erfaren.
    Och han är absolut inte ful,men heller ingen 10-poängare. Men ser bra ut.
    Så han är allt det som ni män påstår att kvinnor inte vill ha.
    Hur kommer det sig,tror du?
    Kan det ha med något annat än pengar och utseende att göra,tror du?
    Hans personlighet kanske? Att han utstrålar värme och trygghet och har humor?
    För mig är allt det viktigare än hans plånbok. 
    Jag ska tillägga att han dessutom har sunda värderingar vilket för mig är viktigt.
  • molly50
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-30 12:49:45 följande:
    Nej, det har jag inte sagt.

Det jag och forskarna säger är att en man som är singel bör utbilda sig och skaffa ett bra jobb. Att kvinnor generellt väljer uppåt. 

Inte för att enstaka exempelhr någon betydelse men om du nu var sjukskriven när ni träffades så gjorde du enlighet med hur kvinnor brukar göra.

Ja, jag vet att det inte alltid är så men det är faktiskt inte särskilt intressant. Blir som att använda en 100--årig storrökare som ett argument för att det är ofarligt att röka.
    Jag var inte sjukskriven när vi träffades. Det blev jag senare.
    Men oavsett så går jag ju emot vad den är forskningen säger då jag valt en man som inte har varken den bästa utbldningen eller ett bra betalt jobb.
    Jag gick efter andra kriterier som jag tycker är viktigare.
  • molly50
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-30 13:18:03 följande:
    Ja, du gjorde inte som de flesta kvinnor gör om du hade högre lön än honom när ni träffades. Samtidigt så visar även forskningen att det finns andra faktorer såsom personlighet så skulle inte säga att du går emot forskningen.
    Nej,men jag kanskw går emot det som många incels säger att kvinnor bara vill ha välbetalda och vältränade män med en fotomodells utseende.
    Jag försöker bara visa att det inte behöver vara så.
  • molly50
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-30 17:58:10 följande:
    Det är rimligtvis upp till personen själv att svara på. Man kan hjälpa folk att hitta rätt. Hur många har inte försökt att para ihop folk i bekantskapskretsen?

Bra exempel på hjälp.
    Och om man inte fattar tycke för den man blir ihopparad med?
    Man kan inte tvinga någon att bli intresserad av någon annan.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?