• molly50

Är incel något man förtjänar att vara?

Anonym (Palle) skrev 2023-07-21 07:11:12 följande:
    Vad är orgasmglappet då?
    Jag tycker att Anonym (Til) gav ett bra svar på det i inlägg # 929.
    Så jag tänker inte upprepa det. 
  • molly50
    Anonym (hej) skrev 2023-07-21 16:17:35 följande:
    Hur vet du att de inte attraheras av dem alls? De kanske bara attraheras mer av andra för att det finns så många att välja på.
    Om man inte attraheras av en person på nätet,vad är det som säger att man skule attraheras av samma person IRL?
  • molly50
    Anonym (hej) skrev 2023-07-21 17:12:41 följande:
    Många kvinnor säger att de inte kan bli attraherade av män innan de har lärt känna dem. Där spelar väl saker som humor och intelligens in.
    Ja,men om en person sitter i ett hörn och inte vågar ta kontakt,hur ska man då kunna veta om han har humor och intelligens?
    För min del så är humorn viktigare är intelligens. Men sitter han tyst i ett hörn och inte visar det,hur ska jag då kunna få veta att han besitter humor?
  • molly50
    Anonym (hej) skrev 2023-07-21 23:59:03 följande:
    Nej, det har du helt rätt i men jag tror det är att förenkla att säga att alla som är incel har problem med sånt.
    Och det har jag heller aldrig påståt.
    Man behöver ju inte vara incel för att man är blyg och tyst,eller hur.
    Men faktum är att många incels är bittra över att de inte lyckas träffa någon och gärna skyller detta på kvinnor som grupp.
    Och det är kanske också en orsak till att de inte lyckas träffa någon.
    Ingen kvinna vill dejta en man som är bitter och bara klagar på kvinnor.
  • molly50
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-22 10:46:19 följande:
    Du använde dig själv som ett argument mot mina generaliseringar. Därför jag kommenterade din situation.

Angående havererade relationer köper jag inte alls dina argument. Men det är möjligt att du är glad, positiv och modellsnygg och att allt ansvar därför landar på din man. Men i 95 procent av fallen är ett havererat äktenskap bådas fel.
    Du tycker alltså att man som kvinna ska acceptera att bli behandlad som skit så den "stackars" mannen slipper leva ensam?
    Annars är man dålig på relationer?
    Hade du resonerat på samma sätt om Anonym (Skild) varit den som behandlat sin man på samma sätt?
  • molly50
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-22 12:44:41 följande:
    Absolut. Som jag skrev är nästan alla misslyckade relationer bådas fel. Relationer påverkas av vad vi gjorde igår, för en vecka sedan, för ett år sedan och för ett decennium sedan. Man kan inte titta på en enskild händelse som är ett symptom på en dålig relation och sedan peka ut en syndabock. Hur blev relationen dålig?

Det finns undantag, ja där den andra personen verkligen är ett hopplöst fall men de fallen är ovanliga.
    Och vad är det som säger att Anonym (Skild)s man inte var ett hopplöst fall?
    Vad vet du om det?
  • molly50
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-22 12:44:41 följande:
    Absolut. Som jag skrev är nästan alla misslyckade relationer bådas fel. Relationer påverkas av vad vi gjorde igår, för en vecka sedan, för ett år sedan och för ett decennium sedan. Man kan inte titta på en enskild händelse som är ett symptom på en dålig relation och sedan peka ut en syndabock. Hur blev relationen dålig?

Det finns undantag, ja där den andra personen verkligen är ett hopplöst fall men de fallen är ovanliga.
    Du tycker altså att man ska acceptera att bli behandlad som skit och stanna kvar i förhållandet,annars är man dålig på relationer?
  • molly50
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-22 13:16:00 följande:
    Absolut inte. Däremot måste man inse att i de flesta fall kommer partners beteende att vara en reflektion av en själv. Om man själv är en superpartner är det sannolikt att partnern kommer att behandla en väl.

Som jag även sagt till TS i den här tråden. Det gäller att ta fullt ansvar för var man hamnar i livet. Ytterst lite sker av en slump. Livet blir vad man gör det till.
    Du menar alltså att om en person völjer att vara otrogen,missköta ekonomin eller svika på annat sätt så är det en själv som har bidragit till det?
    Man är inte kapabel att fatta egna beslut,enligt dig?
    Gäller detta även misshandel?
    Är det också den misshandlades fel?
  • molly50
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-22 14:26:42 följande:
    Alla människor har primärt ansvar för hur den agerar. Men man har också ett ansvar för hur man påverkar människor i ens närhet. 

Jag kan välja att vara sur, lat, negativ och strunta i mitt utseende. Det kommer självklart att påverka relationen negativt. Minska chanserna för att barnen får växa upp i ett tryggt hem med mamma och pappa. Minska chanserna för mig och min fru att få ett givande kärleksliv. Öka chanserna för skilsmässa.

Det är ingen ursäkt för partnern att inte ta sitt ansvar. Om partnern blir deppig i den miljön och göra dumma grejer som att vara otrogen så är det fortfarande dens ansvar och dens fel. Det fråntar dock inte mig från mitt ansvar att påverka människor i min närhet positivt. Och i det ansvaret hade jag brustit om jag varit sur, lat och ovårdad.
    Självklart har båda ett ansvar för att förhållandet ska fungera.
    Men det fråntar på intet sätt den som sviker ansvaret för vad h*n gör.
    Det känns lite som att det är dit du vill komma.
    "Om inte frun slutat ta hand om sig själv och hållit sig snygg och fräsch för min skull varje dag så hade jag inte varit otrogen." t ex.
    Man får känslan av att man inte ens får ha en dålig dag för då tar man inte ansvar för förhållandet,enligt dig.
    Är det dit du vill komma?
  • molly50
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-22 15:30:29 följande:
    Nej

Jag vill komma till att man har ansvar för sina relationer. Hamnar man i skilsmässa så har man antingen gjort ett dåligt jobb i sin relation eller så har man gjort ett dåligt val av partner. Det är bara att välja.

I den här tråden vill många lära TS att ta ansvar. Det är då en bra början att föregå med gott exempel. För ofta låter det som så att folk vill att andra ska ta ansvar. Den intressanta frågan är vad man själv gör för att ta ansvar för det är alltid lätt att peka åt något annat håll.
    Tycker du att man tar ansvar för sin relation om man t ex är otrogen?

Men är det inte just det TS gör?
    Pekar åt ett annat håll och skyller sina egna misslyckanden på andra?
    Vem ska ta ansvar för ens egen situation när man är ofrivilligt singel,om man inte ska göra det själv?
    Samhället,staten,det motsatta könet?
    Eller har man själv ansvaret för att förändra sin situation?
    Du tycker att vi som lever i förhållanden ska ta ansvar för våra relationer. (Vilket de flesta gör)
    Men du verkar inte tycka att TS har något ansvar för sin egen situation,som ofrivilligt singel.
    Hur kommer det sig?
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?