• Anonym (Dålig hundägare)

Hunden högg dottern mot ansiktet

Om er valp fyra månader av en vaktigare hundras huggit mot ert barns ansikte oprovocerat vad hade ni gjort då? 

Jag tycker att en gång är för många gånger med anledning av rasen i sig. Medan min mer hundvana man menar att något säker provocerade hunden (jag satt brevid och hon hade bara klappat honom och reste sig sedan för att gå när det skedde) och att detta således är något hunden kan göra som man får träna bort. 

Jag anser väl snarare att jag inte törs riskera att mina barn blir bitna i ansiktet, om det inte händer mer nu, hur blir det när han är vuxen och har tänder i munnen? (Tappat massor just nu). 

Ska tillägga att hunden annars sedan flytten hit inte visat minsta aggressivt beteende mot någon i familjen. Lite morrande mot sonen när han kom hem igår med keps.

Ålder på barnet är +11 år. 

• Svar på tråden Hunden högg dottern mot ansiktet
  • Anonym (L)
    Goneril skrev 2023-07-06 22:28:01 följande:

Jag blir upprörd över att höra detta. Kamphundar, av vilken ras det vara må, är avlade på aggressivitet. Man hör ofta att det inte är några problem med rätt husse eller matte, men det är att förenkla frågan. Hunden kan vara snäll och lydig ändå tills det helt oförmodat händer något tragiskt.  I många länder är kamphundar helt förbjudna, det finns förstås skäl till det. 

Här var det inte fråga om kamphund, utan vakthund.
  • Anonym (B)
    Goneril skrev 2023-07-06 22:28:01 följande:

Jag blir upprörd över att höra detta. Kamphundar, av vilken ras det vara må, är avlade på aggressivitet. Man hör ofta att det inte är några problem med rätt husse eller matte, men det är att förenkla frågan. Hunden kan vara snäll och lydig ändå tills det helt oförmodat händer något tragiskt.  I många länder är kamphundar helt förbjudna, det finns förstås skäl till det. 

Vem fan har snackat om kamphund? Skärp dig och läs infon ordentligt innan du går i taket.
  • Anonym (Varför?)

Jag fattar inte varför man har dessa hundraser när barn finns hemma.  Skaffa en ras som inte är benägen att hugga Istället 

• Anonym (B)
    Anonym (L) skrev 2023-07-06 22:34:38 följande:

Så unga hundar försöker inte hugga. Har själv skarp vakthundsras och det där kommer inte förrän senare.

Skojar du? Valpar hugger väl efter allt inom räckhåll.
  • Anonym
    Anonym (Varför?) skrev 20207-06 22:36:59 följande:

Jag fattar inte varför man har dessa hundraser när barn finns hemma.  Skaffa en ras som inte är benägen att hugga Istället 

Alla hundar är sprungna ur vargen. Det är trist att många inte fattar det.
  • Anonym
    Anonym (B) skrev 2023-07-06 22:38:02 följande:
    Skojar du? Valpar hugger väl efter allt inom räckhåll.
    Nej, nafsar.
    Som småbarn som greppar efter allt inom räckhåll.
  • Anonym (L)
    Anonym skrev 2023-07-06 22:40:17 följande:
    Nej, nafsar.
    Exakt.
  • Anonym (B)
    Anonym skrev 2023-07-06 22:40:17 följande:
    Nej, nafsar.
    Same same.
  • Tow2Mater

Jag skulle tala om for +11 åringen att inte pussa hunden i fortsättningen. Finns väl ingen anledning att ha sitt ansikte nere vid hunden om ni vill vara helt säkra.

• Lönnsirap

Jag tänker att det alltid är svårt att faktiskt förstå situationen när någon tämligen ovan människa beskriver en situation som den sett, där allt varit oprovocerat. För en fyra månaders hund är faktiskt en valp som helt kan ha misstolkat situationen och det du tolkar som ett hugg kan ha varit såväl orimlig aggressivitet, som en lite ovan markering.

Jag tänker att det inte spelar någon roll hur andra hade gjort, utan att ni ju får bestämma vad ni ska göra. Och att ni som hundägare får ta ansvar för den individ ni köpt.

Svar på tråden Hunden högg dottern mot ansiktet