• Anonym (Dålig hundägare)

Hunden högg dottern mot ansiktet

Om er valp fyra månader av en vaktigare hundras huggit mot ert barns ansikte oprovocerat vad hade ni gjort då? 

Jag tycker att en gång är för många gånger med anledning av rasen i sig. Medan min mer hundvana man menar att något säker provocerade hunden (jag satt brevid och hon hade bara klappat honom och reste sig sedan för att gå när det skedde) och att detta således är något hunden kan göra som man får träna bort. 

Jag anser väl snarare att jag inte törs riskera att mina barn blir bitna i ansiktet, om det inte händer mer nu, hur blir det när han är vuxen och har tänder i munnen? (Tappat massor just nu). 

Ska tillägga att hunden annars sedan flytten hit inte visat minsta aggressivt beteende mot någon i familjen. Lite morrande mot sonen när han kom hem igår med keps.

Ålder på barnet är +11 år. 

• Svar på tråden Hunden högg dottern mot ansiktet
  • MsM84

Det är bara en liten valp som kräver massa uppfostran. Vi har en hund som bara har lite vaktbeteende, när den blev 9-10 månader började den visa att den ville vakta husse och matte mot barnen - jag fick säga till riktigt på skarpen, men då lärde hunden sig och det har inte varit något problem sen dess. Det är flera år sen. 

• Anonym (Hundägare)
    Anonym skrev 2023-07-07 10:50:00 följande:
    Nej.

Jag har haft "kamphundar" i över 20 år och har alltså stor erfarenhet.
    Ordet "kamphund" är ett skitord som liksom n-ordet borde bannlysas.

Kamphundsraserna är förbjudna i både Norge och Danmark. Flera svenska forskare som studerat detta anser att de bör förbjudas även i Sverige eftersom statistiken när det gäller dödliga hundattacker visar att kamphundarna är mycket farligare än övriga hundraser. 

Nu var detta ingen kamphund enligt TS. 

• Anonym (Jenny)

Fattar ärligt talat inte varför någon, barnfamilj eller inte, skaffar aggressiva hundraser, kamphundar och vakthundar. Vad är poängen i det?

Och om man väljer en svårare hundras måste ju såklart ALLA vuxna vara hundvana och veta hur de ska kunna uppfostra hunden på rätt sätt. Det fungerar ju inte att helt släppa bollen och strunta i uppfostran. 

• EpicF

Anonym (B): Att hugg qoch nafsa är två helt olika saker. Och jo, en hund som hugger avlivar man. 

• EpicF

Anonym (EL) En hun som hugger ska avlivas. Även om det är en valp. 
    Nu fårgade dessutom ts vad vi hade gjort. Och jag hade avlivat, utan tvekan. Hade aldrig accepterat det beteendet från en hund eller valp. 

• Anonym (B)
    EpicF skrev 2023-07-07 17:49:57 följande:

Anonym (B): Att hugg qoch nafsa är två helt olika saker. Och jo, en hund som hugger avlivar man. 

Inte för en valp. En VUXEN HUND som hugger mot ansiktet avlivar man men inte en valp som inte lärt sig livet än.
  • EpicF
    Anonym (B) skrev 2023-07-07 17:53:29 följande:
    Inte för en valp. En VUXEN HUND som hugger mot ansiktet avlivar man men inte en valp som inte lärt sig livet än.
    Jo, även för en valp. 
  • EpicF

Anonym (B): Mwn du gör självklart som du vill. Hade mina valpar huggit mot barn eller andra hade jag tagit bort dem direkt. 

• Anonym (EL)
    EpicF skrev 2023-07-07 18:17:39 följande:

Anonym (B): Mwn du gör självklart som du vill. Hade mina valpar huggit mot barn eller andra hade jag tagit bort dem direkt. 

Du borde absolut inte få ha några valpar om du ger upp så lätt och anser att de ska avlivas för det. Är du en sån som tror att en hund uppfostras av sig själv också?
  • EpicF
    Anonym (EL) skrev 2023-07-07 19:55:55 följande:
    Du borde absolut inte få ha några valpar om du ger upp så lätt och anser att de ska avlivas för det. Är du en sån som tror att en hund uppfostras av sig själv också?
    Har aldrig haft valpar eller hundar som har huggit. Någonsin. 

Nej, jag är en person som anser att det är ägarens ansvar att uppfostra sina hundar och valpar. Hos oss accepteras inga hugg från varken hundar eller valpar. 
Svar på tråden Hunden högg dottern mot ansiktet