• Anonym (Dålig hundägare)

Hunden högg dottern mot ansiktet

Om er valp fyra månader av en vaktigare hundras huggit mot ert barns ansikte oprovocerat vad hade ni gjort då? 

Jag tycker att en gång är för många gånger med anledning av rasen i sig. Medan min mer hundvana man menar att något säker provocerade hunden (jag satt brevid och hon hade bara klappat honom och reste sig sedan för att gå när det skedde) och att detta således är något hunden kan göra som man får träna bort. 

Jag anser väl snarare att jag inte törs riskera att mina barn blir bitna i ansiktet, om det inte händer mer nu, hur blir det när han är vuxen och har tänder i munnen? (Tappat massor just nu). 

Ska tillägga att hunden annars sedan flytten hit inte visat minsta aggressivt beteende mot någon i familjen. Lite morrande mot sonen när han kom hem igår med keps.

Ålder på barnet är +11 år. 

• Svar på tråden Hunden högg dottern mot ansiktet
  • Anonym (B)
    Dockan skrev 2023-07-07 07:36:40 följande:

Det är helt omöjligt att uttala sig om situationen utan att ha sett den. Det kan ha varit ett djupt problematiskt beteende eller ett helt vanligt lekfullt beteende. 

Det som av gör det är ju beteendet och kroppsspråket innan händelsen. Hur såg öronen ut? Såg man ögonvita? Kom valpen själv till den som klappade eller blev den uppsökt?

Jag hade, i ditt läge som är så osäker, begränsat umgänget med barnen och dig själv och låtit den hundvana vuxna ta hand om valpen. Om ett par-tre månader kan man lättare avgöra hur valpen faktiskt är. Om den bara är runt den hundvana minskar ni risken att den ska få plussa på fler dåliga upplevelser på kontot av människor eller att något skulle hända OM den har problem. Ja, vissa raser har mer i sig och kanske en hund av sådan ras inte passar med en med så mycket hundrädsla - ni behöver kanske prata ihop er hemma?

Jag har haft hundar med mycket kamp i sig, bakåt i tiden, aldrig varit ngn isssue kring barn. Nu har jag en retriverras, där valpen tyvärr visar mycket reservationer kring människor. Är för första gången lite orolig, men barnet får inte vara själv med valpen eller söka upp den själv när den ligger och vilar. Sedan är barn ett mindre problem än vuxna för just min individ, men är bekymrad om rädda hundar än hundar med kamplust. Sen ser jag som är så van, att denna hunden är alldeles för vek för att våga bita. 

Kamp och vakt är två helt olika beteenden.
  • Anonym (Hundägare)
    Ocdmänniska skrev 2023-07-07 10:36:11 följande:

Som många andra säger, det är en valp och valpar nafsar! Inge konstigt alls 

Ja, alla valpar nafsar och det gör hundar ofta lite lekfullt och kärleksfullt med varandra. När man uppfostrar valpen lär den sig till slut att vi människor är väldigt ömhudade och att man inte får nafsa ens det minsta.

Sen skulle jag aldrig ha en kamphund eller ens en vakthund, raserna skiljer sig extremt åt i form  av temperament och egenskaper. 

Kamphundar är framavlade för att slåss och döda i kamp. Många tror att de träffat en snäll kamphund, för den skäller inte. Just det, andra hundar skäller och varnar på olika sätt , det gör inte en kamphund. Den går från noll till hundra. Från att se snäll ut och till att döda kan gå på en sekund, den är avlad till att ha poker face och inte visa något innan den attackerar. 
  • Anonym
    Anonym (Hundägare) skrev 2023-07-07 10:47:47 följande:
    Ja, alla valpar nafsar och det gör hundar ofta lite lekfullt och kärleksfullt med varandra. När man uppfostrar valpen lär den sig till slut att vi människor är väldigt ömhudade och att man inte får nafsa ens det minsta.

Sen skulle jag aldrig ha en kamphund eller ens en vakthund, raserna skiljer sig extremt åt i form  av temperament och egenskaper. 

Kamphundar är framavlade för att slåss och döda i kamp. Många tror att de träffat en snäll kamphund, för den skäller inte. Just det, andra hundar skäller och varnar på olika sätt , det gör inte en kamphund. Den går från noll till hundra. Från att se snäll ut och till att döda kan gå på en sekund, den är avlad till att ha poker face och inte visa något innan den attackerar. 
    Nej.

Jag har haft "kamphundar" i över 20 år och har alltså stor erfarenhet.
    Ordet "kamphund" är ett skitord som liksom n-ordet borde bannlysas.
  • ClumsySmurf

en hund kan både morra och hugga mot för att markera och/eller skrämmas och det kan vara  långt från att försöka skada men det är omöjligt att veta hur jag skulle ha gjort i en situation jag inte sett med en valp jag inte träffat

• Dockan

Möjligt att jag var otydlig. Jag har haft en ras med hög kamplust och med benägenhet att äga föremål/människor/platser, alltså vaktbeteenden. Det är ju inte ovanligt att bägge två egenskaperna finns i samma ras även om min ras inte är en typisk kamphundsras :), även om de visades på tjurar förr. 

Anonym (B) skrev 2023-07-07 10:31:56 följande:
    Kamp och vakt är två helt olika beteenden.
  • Dockan

Innan de skrämmer med morr/bett visar de ju ofta mer subtila signaler som barn sällan plockar upp. Exempelvis avledande beteende som att slicka sig runt munnen, visa ögonvitor, titta bort, stelt kroppsspråk eller smygande/långsamma rörelser (nu blandar jag tecken på räddsla, aggression här eftersom vi inte vet vad som föranlett nafsningen eller om det var lek).

Därför tycker jag inte barnen eller den hundovana eller hunden ska behöva utsättas för vara själva med varandra ett tag. Tills man säkert vet att människorna kan avläsa hunden korrekt och hunden inte har aggression i sig. 

(hela mitt svar är inte riktat till dig jag citerar, men byggde vidare på de tankarna)

ClumsySmurf skrev 2023-07-07 10:51:01 följande:

en hund kan både morra och hugga mot för att markera och/eller skrämmas och det kan vara  långt från att försöka skada men det är omöjligt att veta hur jag skulle ha gjort i en situation jag inte sett med en valp jag inte träffat

• Anonym (Nja)
    Anonym (Hundägare) skrev 2023-07-07 10:47:47 följande:

Du är väldigt outbildad i frågan gällande det du kallar kamphund. Då är det oftast bättre att vara tyst. 
Svar på tråden Hunden högg dottern mot ansiktet