• Anonym (Dålig hundägare)

Hunden högg dottern mot ansiktet

Om er valp fyra månader av en vaktigare hundras huggit mot ert barns ansikte oprovocerat vad hade ni gjort då? 

Jag tycker att en gång är för många gånger med anledning av rasen i sig. Medan min mer hundvana man menar att något säker provocerade hunden (jag satt brevid och hon hade bara klappat honom och reste sig sedan för att gå när det skedde) och att detta således är något hunden kan göra som man får träna bort. 

Jag anser väl snarare att jag inte törs riskera att mina barn blir bitna i ansiktet, om det inte händer mer nu, hur blir det när han är vuxen och har tänder i munnen? (Tappat massor just nu). 

Ska tillägga att hunden annars sedan flytten hit inte visat minsta aggressivt beteende mot någon i familjen. Lite morrande mot sonen när han kom hem igår med keps.

Ålder på barnet är +11 år. 

• Svar på tråden Hunden högg dottern mot ansiktet
  • Anonym (Varför?)
    Anonym skrev 2023-07-06 22:39:19 följande:
    Alla hundar är sprungna ur vargen. Det är trist att många inte fattar det.

Och det betyder att alla hundraser är likadana menar du? avel spelar ingen roll? 

hahahaha

• Anonym (Nja)

Valpar hugger efter precis allting. Med det sagt innebär det inte att din dotter inte kan råka skadas av hunden, men en sån liten valp är bara huggit och bitig av naturen och inte av aggressivit. Majoriteten av alla valpar är alligatorer.

• Anonym (Nja)

Och nej. Valpar nafsar inte bara. De kan helt klart hugga utan att det är minsta konstigt. 

• Anonym (…)

Jag ser det som ett icke-problem. Valoar nafsar. Hunden kommer inte bita ungen på allvar (små skrap lär det bli av tänder och klor oavsett ras). 

Det blir bättre när hunden är något år. 

• Dexter dot com

Har väldigt svårt att tro att en valp huggit för att skada utan att den bitit/naffsat vilket är helt naturligt för valpar.

• Anonym (Anni)

Det är en valp, den vet inte rätt från fel ännu. Icke problem. Hade hunden däremot varit fyra år hade det ju varit en helt annan fråga. 

• Dockan

Det är helt omöjligt att uttala sig om situationen utan att ha sett den. Det kan ha varit ett djupt problematiskt beteende eller ett helt vanligt lekfullt beteende. 

Det som av gör det är ju beteendet och kroppsspråket innan händelsen. Hur såg öronen ut? Såg man ögonvita? Kom valpen själv till den som klappade eller blev den uppsökt?

Jag hade, i ditt läge som är så osäker, begränsat umgänget med barnen och dig själv och låtit den hundvana vuxna ta hand om valpen. Om ett par-tre månader kan man lättare avgöra hur valpen faktiskt är. Om den bara är runt den hundvana minskar ni risken att den ska få plussa på fler dåliga upplevelser på kontot av människor eller att något skulle hända OM den har problem. Ja, vissa raser har mer i sig och kanske en hund av sådan ras inte passar med en med så mycket hundrädsla - ni behöver kanske prata ihop er hemma?

Jag har haft hundar med mycket kamp i sig, bakåt i tiden, aldrig varit ngn isssue kring barn. Nu har jag en retriverras, där valpen tyvärr visar mycket reservationer kring människor. Är för första gången lite orolig, men barnet får inte vara själv med valpen eller söka upp den själv när den ligger och vilar. Sedan är barn ett mindre problem än vuxna för just min individ, men är bekymrad om rädda hundar än hundar med kamplust. Sen ser jag som är så van, att denna hunden är alldeles för vek för att våga bita. 

• Anonym
    Anonym (Varför?) skrev 2023-07-06 22:58:24 följande:

Och det betyder att alla hundraser är likadana menar du? avel spelar ingen roll? 

hahahaha

Sa jag det?

Skrocka på du. Men försök använda det som finns under mössan också.

Vill du ha hjälp att förstå så säg bara till.
    Höhö
Svar på tråden Hunden högg dottern mot ansiktet