• Anonym (B)

Hunden högg dottern mot ansiktet

Den ska i vilket fall inte avlivas. Det är en valp ffs. Snarare är det ni vuxna som inte tänkte till när ni skaffade vakthund med småbarn i huset. Antingen ser ni till att fostra ert BARN till att låta hunden vara eller så får ni omplacera den.

• Anonym (B)
    Goneril skrev 2023-07-06 22:28:01 följande:

Jag blir upprörd över att höra detta. Kamphundar, av vilken ras det vara må, är avlade på aggressivitet. Man hör ofta att det inte är några problem med rätt husse eller matte, men det är att förenkla frågan. Hunden kan vara snäll och lydig ändå tills det helt oförmodat händer något tragiskt.  I många länder är kamphundar helt förbjudna, det finns förstås skäl till det. 

Vem fan har snackat om kamphund? Skärp dig och läs infon ordentligt innan du går i taket.
  • Anonym (B)
    Anonym (L) skrev 2023-07-06 22:34:38 följande:

Så unga hundar försöker inte hugga. Har själv skarp vakthundsras och det där kommer inte förrän senare.

Skojar du? Valpar hugger väl efter allt inom räckhåll.
  • Anonym (B)
    Anonym skrev 2023-07-06 22:40:17 följande:
    Nej, nafsar.
    Som småbarn som greppar efter allt inom räckhåll.
    Same same.
  • Anonym (B)
    Dockan skrev 2023-07-07 07:36:40 följande:

Det är helt omöjligt att uttala sig om situationen utan att ha sett den. Det kan ha varit ett djupt problematiskt beteende eller ett helt vanligt lekfullt beteende. 

Det som av gör det är ju beteendet och kroppsspråket innan händelsen. Hur såg öronen ut? Såg man ögonvita? Kom valpen själv till den som klappade eller blev den uppsökt?

Jag hade, i ditt läge som är så osäker, begränsat umgänget med barnen och dig själv och låtit den hundvana vuxna ta hand om valpen. Om ett par-tre månader kan man lättare avgöra hur valpen faktiskt är. Om den bara är runt den hundvana minskar ni risken att den ska få plussa på fler dåliga upplevelser på kontot av människor eller att något skulle hända OM den har problem. Ja, vissa raser har mer i sig och kanske en hund av sådan ras inte passar med en med så mycket hundrädsla - ni behöver kanske prata ihop er hemma?

Jag har haft hundar med mycket kamp i sig, bakåt i tiden, aldrig varit ngn isssue kring barn. Nu har jag en retriverras, där valpen tyvärr visar mycket reservationer kring människor. Är för första gången lite orolig, men barnet får inte vara själv med valpen eller söka upp den själv när den ligger och vilar. Sedan är barn ett mindre problem än vuxna för just min individ, men är bekymrad om rädda hundar än hundar med kamplust. Sen ser jag som är så van, att denna hunden är alldeles för vek för att våga bita. 

Kamp och vakt är två helt olika beteenden.
  • Anonym (B)
    EpicF skrev 2023-07-07 13:55:09 följande:
    Det ska en valp verkligen inte göra. En valp kafsar och småbits, det är normalt beteende och växer bort. Men en valp eller vuxen hund som hygger ett barn eller en annan människa ska avlivas. 
    DET ÄR SAMMA SAK. Ingen normal person avlivar en hund som nafsar och har sig.
  • Anonym (B)
    EpicF skrev 2023-07-07 17:49:57 följande:

Anonym (B): Att hugg qoch nafsa är två helt olika saker. Och jo, en hund som hugger avlivar man. 

Inte för en valp. En VUXEN HUND som hugger mot ansiktet avlivar man men inte en valp som inte lärt sig livet än.
  • Anonym (B)
    EpicF skrev 2023-07-07 20:17:22 följande:
    Har aldrig haft valpar eller hundar som har huggit. Någonsin. 

Nej, jag är en person som anser att det är ägarens ansvar att uppfostra sina hundar och valpar. Hos oss accepteras inga hugg från varken hundar eller valpar. 
    Det måste gå åt jäkligt många valpar hos er......
  • Anonym (B)
    EpicF skrev 2023-07-07 21:42:19 följande:
    Inte speciellt många. Fyra kullar med valpar har vi haft på två hunhundar. Skulle säga att det är rätt normalt. 

Och ingen av dem huggit. Ingen har heller huggit eller biti i vuxen ålder. 
    Måste vara väldigt unika valpar som aldrig nafsar efter människor. Vad är det ni föder upp? Porslinshundar månne?
  • Anonym (B)
    EpicF skrev 2023-07-07 23:35:59 följande:

Anonym (B): Var läser du att jag skriver att de inte nafsar? 

Normalt sätt så nafsar valpar, det gör våra också och det är inget begynersamt med det eftersom det beteendet växer bort. 

Men nafsa är för mig/oss inte samma sak som att hugga. Jag vet att du tycker det, hur du nu kan göra det..

Har haft många olika hundraser med mest älghund. 

Porslinshundar kommer aldrig innanför min dörr då jag tycker det är det gräsligaste man kan ha. 

Valpar som kom till oss? Var läste du in det? 

Jag skrev att vi har haft fyra kullar med valpar på två honhundar. Jag skrev inte att vi fått valpar av andra. 

Och nej, jag tvivlar på att någon avlivar valpar som nafsar. 

Nej, varken våra honhundar eller hanhundar har huggit. 
    Att nafsa är att hugga i luften eller mot saker, personer osv. Märkligt hur du kan påstå att ni inte har hundar som gör sånt, att de ska avlivas och allt möjligt konstigt. Skrämmande.
  • Anonym (B)
    EpicF skrev 2023-07-08 00:00:11 följande:
    Ja, du tycket det. För mig är nafsa och hugga helt olika saker. 

Nej, det är inget märkligt att ha hundar som inte hugger. Tvärtom, fullt normalt då hundar inte ska hugga. Och ja, en hund som biter eller hugger efter människor ska avlivas. Att du inte tycker det är skrämmande. 

Och nej, nafsa och hugga är fortfarande inte samma sak för mig. Inte heller för min sambo eller våra familjer. Och ja, alla har hundar. 
    En valp som helt naturligt nafsar efter saker ska inte avlivas, även om det råkar vara ansiktet. En vuxen hund som attackerar människor är en helt annan sak. Skrämmande att du inte fattar skillnaden.
Svar på tråden Hunden högg dottern mot ansiktet