• Anonym (Dålig hundägare)

Hunden högg dottern mot ansiktet

Om er valp fyra månader av en vaktigare hundras huggit mot ert barns ansikte oprovocerat vad hade ni gjort då? 

Jag tycker att en gång är för många gånger med anledning av rasen i sig. Medan min mer hundvana man menar att något säker provocerade hunden (jag satt brevid och hon hade bara klappat honom och reste sig sedan för att gå när det skedde) och att detta således är något hunden kan göra som man får träna bort. 

Jag anser väl snarare att jag inte törs riskera att mina barn blir bitna i ansiktet, om det inte händer mer nu, hur blir det när han är vuxen och har tänder i munnen? (Tappat massor just nu). 

Ska tillägga att hunden annars sedan flytten hit inte visat minsta aggressivt beteende mot någon i familjen. Lite morrande mot sonen när han kom hem igår med keps.

Ålder på barnet är +11 år. 

• Svar på tråden Hunden högg dottern mot ansiktet
  • Anonym

Nej, jag skulle inte ha en sådan hund när jag har barn.
    Ett barn är ett barn och om hunden inte tål sådana "provokationer" så ska de inte bo under samma tak

• felicityporter

Jag är förvisso ingen hundmänniska, men har nyligen flyttat tillsammans med min nya pojkvän som har en rottis på ca 7 å och är en stor djurälskare i grund och botten.
    Jag tror verkligen att man bör förlåta att en liten valp gör misstag och inte ta det så allvarlig.

• Anonym (erat ansvar)

Den hund skall bort på ett eller annat sätt. Varför alls välja hundar av tvivelaktiga raser när man har barn? Vilka behov är det som skall uppfyllas där?

Och sluta med era absurda diskussioner om hunden blev 'provocerad' eller inte. Vem bryr sig om vad som föregår i hundens rovdjurhjärna och vilka motiv den har för att markera sin plats i hierarkin? Det är resultatet som räknas och det är ni som har ansvaret för vad som kan hända.

• Anonym (Dålig hundägare)
    Anonym (erat ansvar) skrev 2023-07-06 22:02:12 följande:

Den hund skall bort på ett eller annat sätt. Varför alls välja hundar av tvivelaktiga raser när man har barn? Vilka behov är det som skall uppfyllas där?

Och sluta med era absurda diskussioner om hunden blev 'provocerad' eller inte. Vem bryr sig om vad som föregår i hundens rovdjurhjärna och vilka motiv den har för att markera sin plats i hierarkin? Det är resultatet som räknas och det är ni som har ansvaret för vad som kan hända.

Tro mig jag håller med dig i allt du skriver. Jag vet att det var oprovocerat. Ja, om inte hunden tyckte klappandet var jobbigt. Dock visade han inga tecken på det. 
    Men, samtidigt kan jag förstå min man, hade det hela varit provocerat tex att dottern hade slagit hunden, bitit den, jäklars med den förstår jag att den markerar. 
    Det är skillnad anser jag. 
    Denna hund fungerar mycket bra i barnfamiljer, annars hade vi inte valt rasen. Vi är också väl medvetna framför allt maken vad denna ras innebär då den är tänkt att "arbeta som vuxen". Ja. Kanske inte nu mer då. 
  • Goneril

Jag blir upprörd över att höra detta. Kamphundar, av vilken ras det vara må, är avlade på aggressivitet. Man hör ofta att det inte är några problem med rätt husse eller matte, men det är att förenkla frågan. Hunden kan vara snäll och lydig ändå tills det helt oförmodat händer något tragiskt.  I många länder är kamphundar helt förbjudna, det finns förstås skäl till det. 

• Anonym (Men vad fan??)
    Anonym (erat ansvar) skrev 2023-07-06 22:02:12 följande:

Detta. Till 100 %.
  • Anonym (Men vad fan??)
    Anonym (Dålig hundägare) skrev 2023-07-06 22:19:23 följande:
    Tro mig jag håller med dig i allt du skriver. Jag vet att det var oprovocerat. Ja, om inte hunden tyckte klappandet var jobbigt. Dock visade han inga tecken på det. 
    Men, samtidigt kan jag förstå min man, hade det hela varit provocerat tex att dottern hade slagit hunden, bitit den, jäklars med den förstår jag att den markerar. 
    Det är skillnad anser jag. 
    Denna hund fungerar mycket bra i barnfamiljer, annars hade vi inte valt rasen. Vi är också väl medvetna framför allt maken vad denna ras innebär då den är tänkt att "arbeta som vuxen". Ja. Kanske inte nu mer då. 
    Fast den dag hundjäveln bitit av ungen ansiktet spelar det ju faktiskt ingen roll hur mycket den än blev provocerad, eller hur? Ni hänger liksom upp er på helt fel sak i sammanhanget.
  • Anonym
    Goneril skrev 2023-07-06 22:28:01 följande:

Jag blir upprörd över att höra detta. Kamphundar, av vilken ras det vara må, är avlade på aggressivitet. Man hör ofta att det inte är några problem med rätt husse eller matte, men det är att förenkla frågan. Hunden kan vara snäll och lydig ändå tills det helt oförmodat händer något tragiskt.  I många länder är kamphundar helt förbjudna, det finns förstås skäl till det. 

Det finns inga "kamphundar", det finns bara kampmänniskor som väljer hunden som ett verktyg.
    Med rätt fostran är det ett ickeproblem.

Oavsett vad du tror.

Mvh ägare till "kamphundar" sedan 20 år.
  • Anonym (B)

Den ska i vilket fall inte avlivas. Det är en valp ffs. Snarare är det ni vuxna som inte tänkte till när ni skaffade vakthund med småbarn i huset. Antingen ser ni till att fostra ert BARN till att låta hunden vara eller så får ni omplacera den.

• Anonym (L)

Så unga hundar försöker inte hugga. Har själv skarp vakthundsras och det där kommer inte förrän senare.

Svar på tråden Hunden högg dottern mot ansiktet