• Anonym (Eli)

För sent för barn att leka ute?

Hej. Jag har två barn varav den ena är 6 år och den andra blir snart 3 år. Hur länge är det lämpligt för dom att vara ute och leka nu på sommarlovskvällarna? Är det för sent för en sexåring att vara ute och leka till halv nio på kvällen? Och runt halv åtta för en treåring?  Min mamma sa att hon tycker att det är alldeles för sent trots att dom bara leker utanför huset och trots att dom har sommarlov. Har hon rätt?

• Svar på tråden För sent för barn att leka ute?
  • Anonym (Också-mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-07-05 13:34:31 följande:
    Med tanke på att det är förbi läggningstiden så blir det "mitt i natten". Även om man lägger sig en timme senare om sommaren så ska man ju ha tid att varva ner också.
    För det första funkar inte alla barn så att de varvar ner och somnar av det. En del barn behöver köra slut på sig för att kunna somna. Det är olika typer av barn. Alla är inte stöpta i samma mall. 

För det andra är barn olika. Även om vi går upp 06 vägrar mitt barn sova vid 1930 på sommaren. Inte en chans, somnar snarare 21. Nattar vi 1930 blir det aktivt spring och lek till 21. Och ja, vi har testat allt. Att leka ute från 18-19. Att sitta lugnt inne och bläddra bok. Kvällsfika. Välling i sängen. Innelek. Barnet sover en gång per dag, lunch, inte exceptionellt länge, så det är inte att dagssömnen är för stor. Barnet har inte, på sommaren med ljuset, en klocka som säger sov 1930. (Der har ingen av oss vuxna heller så barnet kanske ärvt oss där).
  • Anonym (bara)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-07-05 13:34:31 följande:
    Med tanke på att det är förbi läggningstiden så blir det "mitt i natten". Även om man lägger sig en timme senare om sommaren så ska man ju ha tid att varva ner också.
    Läggningstid? Den bestämmer väl varje familj utifrån sina och barnets behov? Lägger man sig senare kanske man sover längre på morgonen sen, vilket funkar när man är ledig. Och alla har inte exakt samma behov av att varva ned heller. 

Du kan inte utgå ifrån att era rutiner är allmängiltiga. 
  • Anonym (Ngng)

Bara utanför huset gör väl inget. 

• MsM84

Vad som är för sent måste varje familj avgöra själv och ha barnens välmående i åtanke. Vi var nyss på semester och la barnen (nästan 5 och 8) plötsligt senare, runt 21. Den lilla var plötsligt övertrött varje kväll och sparkades och slogs = fungerar inte för oss. 

• Anonym (bara)
    Anonym (Ngng) skrev 2023-07-07 08:37:45 följande:

Bara utanför huset gör väl inget. 

Om det skulle vara i en park ett kvarter bort då? Eller på en strand? Gör det något då?
  • Coccolina

Tänk så tiderna ändras.... när jag var barn (på 80 och 90 talet) så var vi ute och lekte alla barn i kvarteret (eller på campingen när vi var på semester) och lekte jage, röda vita rosen, kurragömma och liknande till sent på kvällarna. Man fick så klart inte störa grannarna med stoj och stök men vi uppmuntrades att vara ute och leka hela kvällarna!

Min läggtid var inte lika strikt på helger och lov när mamma och/eller pappa var ledig så vi fick sova på morgonen. Jag har alltid varit en nattuggla så var omöjligt att få mig att sova tidigt.... 

Nåja, regeln var att man skulle vara så mamma och pappa såg en fram till typ 6 års åldern. Mao i trädgården eller kring husvagnen, eller möjligen om mamma och pappa satt någon annanstans så var man i närheten av dem där (de kanske var hos vänner eller grannar och då var man helt enkelt med). Så som 3 åring kunde jag vara ute med mamma och pappa men inte ensam. Och man gick in med föräldrarna, eller om man var trött så kunde de lägga en eller låta en somna, att somna i mammas eller pappas famn och bäras hem var alltid så mysigt...vi brukade ha en skrinda med massor med filtar mm i som vi kunde få somna i när vi var hos grannarna och vi var för stora för barnvagnen

När jag var kring 6 fick jag gå iväg inom ett bestämt område. I kvarteret var det just runt på vår gata, i kompisars trädgård (ja som bodde på gatan då), eller på godkända platser typ lekplatsen som låg precis bortanför vår gata, och så fort det började mörkna skulle man vara hemma i trädgården eller iallafall där mamma och pappa var. Lite samma deal som gällde när man var yngre, vara i närheten så de kunde se en sen om de var hemma innebar det att man var hemma var de hos grannar var jag också hos grannen... och precis som när jag var yngre brukade vi ha en skrinda som vi kunde somna i om vi ville, eller på soffor osv... Oftast hade ju grannarna även barn i min ålder så man lekte tills man somnade av utmattning typ och sedan bars man hem, fick ligga i skrindan eller sattes bak på cykeln beroende på vart vi var . När det mörknade tidigt under vintern eller ja redan under augusti) var det såklart gånger som man var ute även efter att det blivit mörkt men mina föräldrar visste att jag var mörkrädd så gränsen var mer för min skull... tro det fanns en regel att vi behövde vara hemma kl 20-21 eller något men vi var 9 gånger av 10 kring mamma och pappa ändå eftersom de alltid var ute i närheten av där vi var.

När jag blev äldre (runt 9-10) var det mer flexibelt och vi kunde vara ute längre och vara längre bort tex hos kompisar bara man berättade det så man fick se till att antingen bestämma innan man stack hemifrån eller så ringde man när man var hemma hos kompisen. Då vet jag om att jag hade kl 22 som klockslag jag var tvungen att vara hemma i trädgården eller där mamma och pappa var. Sen in i säng när de gick in. 

De dagar vi behövde gå upp tidigt men inte hade skola var vi tvungna att vara hemma kl 19 som yngre och 20 som lite äldre... sen var det sängen vid 21 respektive 22-23. Ville jag läsa behövde jag vara i säng tidigare för lampan skulle släckas 21 och 23...  Hade vi skola dagen efter var tiden 20 och 22 (alltså 20 fram till 9-10 år och 22 sen) det var lite flytande egentligen för hela min familj var nattugglor och ingen av oss gillade att gå upp tidigt :-P Jag hade vänner som hade mycket hårdare läggtider för de gick upp tidigt och hade andra rutiner helt enkelt men i min familj så kunde vi börja spela monopol kl 22 och likande saker när det var semester  

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (Eli)

Vi bor i villa i ett villaområde. Vi föräldrar är inte alltid ute och leker med dom men skulle det vara skillnad om vi var det eller vad menar ni? 

• Anonym (bara)
    Anonym (Eli) skrev 2023-07-07 11:06:51 följande:

Vi bor i villa i ett villaområde. Vi föräldrar är inte alltid ute och leker med dom men skulle det vara skillnad om vi var det eller vad menar ni? 

Alltså, det handlar väl om tillsynen, och det kan jag tycka är rimligt. Att ni inte är ute och leker med dem, men har koll inifrån huset, ganska nära. De är inte i andra kvarteret ensamma alltså. 

Men många verkar haka upp sig på tiden, och att det skulle vara skadligt på nåt sätt att vara uppe senare än vanligt när man är ledig. Det fattar jag inte all, man märker väl i så fall på sina barn vad som funkar eller inte, det behöver man inte anpassa efter nån annans tyckande. 
  • Anonym (Eli)
    Anonym (bara) skrev 2023-07-07 11:20:32 följande:
    Alltså, det handlar väl om tillsynen, och det kan jag tycka är rimligt. Att ni inte är ute och leker med dem, men har koll inifrån huset, ganska nära. De är inte i andra kvarteret ensamma alltså. 

Men många verkar haka upp sig på tiden, och att det skulle vara skadligt på nåt sätt att vara uppe senare än vanligt när man är ledig. Det fattar jag inte all, man märker väl i så fall på sina barn vad som funkar eller inte, det behöver man inte anpassa efter nån annans tyckande. 
    Dom är aldrig utanför vårt kvarter själva och vi tittar ut genom fönstret emellanåt för att se att dom är där utanför.

Alltså jag förstår ju att barn behöver rutiner men min mamma får det att låta som att vi är ansvarslösa med dom här tiderna. Intressant att höra vad andra anser. 
  • Coccolina
    Anonym (Eli) skrev 2023-07-07 11:06:51 följande:

Är de i trädgården? Är den inhägnad? Kan 3 åringen lätt smita ut? Då spelar det roll om ni är ute också.

Sen kan jag ju tycka att en 6 åring kan vara ute i trädgården själv men en 3 åring skall inte vara det (ens dagtid) om inte ni vuxna också är ute kanske om ni har en liten trädgård ordentligt inhägnad som 3åringen inte kan ta sig ut från eller någon lätt kan ta sig in i och ni har konstant uppsikt från fönstret men då måste ni ju sitta i fönstret och titta... är ni ute har ni ju en annan typ av koll... ni måste ju inte leka med dem men sitta ute och läsa eller jobba i trädgården eller något för att ha lite koll eftersom ni då kan höra dem men ni syns också vilket kan räcka för att lugna ner det värsta busen...
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
Svar på tråden För sent för barn att leka ute?