• Anonym (Eli)

För sent för barn att leka ute?

Hej. Jag har två barn varav den ena är 6 år och den andra blir snart 3 år. Hur länge är det lämpligt för dom att vara ute och leka nu på sommarlovskvällarna? Är det för sent för en sexåring att vara ute och leka till halv nio på kvällen? Och runt halv åtta för en treåring?  Min mamma sa att hon tycker att det är alldeles för sent trots att dom bara leker utanför huset och trots att dom har sommarlov. Har hon rätt?

• Svar på tråden För sent för barn att leka ute?
  • Anonym (Eli)

Vi bor i villa i ett villaområde. Vi föräldrar är inte alltid ute och leker med dom men skulle det vara skillnad om vi var det eller vad menar ni? 

• Anonym (Eli)
    Anonym (bara) skrev 2023-07-07 11:20:32 följande:
    Alltså, det handlar väl om tillsynen, och det kan jag tycka är rimligt. Att ni inte är ute och leker med dem, men har koll inifrån huset, ganska nära. De är inte i andra kvarteret ensamma alltså. 

Men många verkar haka upp sig på tiden, och att det skulle vara skadligt på nåt sätt att vara uppe senare än vanligt när man är ledig. Det fattar jag inte all, man märker väl i så fall på sina barn vad som funkar eller inte, det behöver man inte anpassa efter nån annans tyckande. 
    Dom är aldrig utanför vårt kvarter själva och vi tittar ut genom fönstret emellanåt för att se att dom är där utanför.

Alltså jag förstår ju att barn behöver rutiner men min mamma får det att låta som att vi är ansvarslösa med dom här tiderna. Intressant att höra vad andra anser. 
  • Anonym (Eli)
    Anonym (Grannen) skrev 2023-07-08 11:57:18 följande:
    Vänta nu här! Du menar väl inte att ni låter en knatte som inte ens fyllt tre lämna tomten?! Tänker ni att det är sexåringens ansvar att se till att lillasyskonet inte ger sig ut på farliga äventyr?
    Antingen är dom på vår tomt, grannens tomt eller ute på gatan utanför huset där det inte kör några bilar förutom dom som bor här. Vad är problemet?
  • Anonym (Eli)
    Coccolina skrev 2023-07-10 14:36:10 följande:
    Deras värld hit eller dit.. En 3 åring skall inte vara ute själv på gatan. De skall inte vara ute själva utom i vissa specifika och säkra sammanhang! Så är läget i verkligheten. Spelar ingen roll vad du tror. Finns liksom INGA ursäkter som håller för att låta en 3 åring vara ute på gatan. INGEN... 
    En 3 åring skall BARA vara ute i ett inhägnat område med lite uppsikt, eller ute utanför det med konstant uppsikt. 
    Det äldre syskonet är ju med 
Svar på tråden För sent för barn att leka ute?