• Anonym (Eli)

För sent för barn att leka ute?

Hej. Jag har två barn varav den ena är 6 år och den andra blir snart 3 år. Hur länge är det lämpligt för dom att vara ute och leka nu på sommarlovskvällarna? Är det för sent för en sexåring att vara ute och leka till halv nio på kvällen? Och runt halv åtta för en treåring?  Min mamma sa att hon tycker att det är alldeles för sent trots att dom bara leker utanför huset och trots att dom har sommarlov. Har hon rätt?

• Svar på tråden För sent för barn att leka ute?
  • Anonym (Mami)

Beror väl på. Har ni egen gård? Isf helt okej

lägenhet? Ja då skulle jag va ute för att hålla koll 

• Anonym (Lis)

Låter fullt rimligt med de tiderna. 

Fantastiskt om de leker så bra och inte vill sitta vid tvn bara. Då somnar de förmodligen snabbare också så det kan ju vara värt att vara uppe en halvtimme längre än vanligt.

• Anonym (Em)

Om du bor i lägenhet bör du ta in ungarna vid 19-tiden så att andra boende kan få sitta på sin balkong i lugn och ro utan skrikande ungar utanför. Min granne fattar tyvärr inte det, utan har småungarna ute till 21-22. 

• Anonym (Lis)
    Anonym (Em) skrev 2023-07-04 22:48:34 följande:

Om du bor i lägenhet bör du ta in ungarna vid 19-tiden så att andra boende kan få sitta på sin balkong i lugn och ro utan skrikande ungar utanför. Min granne fattar tyvärr inte det, utan har småungarna ute till 21-22. 

Vill man ha lugn och ro flyttar man ut i skogen och bor inte i ett bostadsområde med större lägenheter fullt med barnfamiljer...
  • Anonym (Mamma)

Ja det är alldeles för sent. Sommarlov i all ära men det är bra att inte skifta mer än kanske en timme mot de tider man har i vanliga fall, och viktigt att hålla på rutinerna ändå för många barn.

• nernu

Spelar väl ingen roll bara de sover tillräckligt många timmar. Vi har ett barn som alltid somnar sent på sommaren hur vi än gör. Så nu har vi gett upp och låter barnet somna vid nio. Innebär också att vi får sova till nio dagen efter. Helt ok. 

• Anonym (Grodan)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-07-05 13:11:33 följande:

Ja det är alldeles för sent. Sommarlov i all ära men det är bra att inte skifta mer än kanske en timme mot de tider man har i vanliga fall, och viktigt att hålla på rutinerna ändå för många barn.

Vad tråkigt för er att ni har det så. Själva har vi två barn som är mycket flexibla och som gärna njuter av senare kvällar och friare tider. Dessutom sover de längre på morgonen också. 

Du förstår säkert att dina barn inte är mall för alla andra!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Grodan) skrev 2023-07-05 13:20:27 följande:
    Vad tråkigt för er att ni har det så. Själva har vi två barn som är mycket flexibla och som gärna njuter av senare kvällar och friare tider. Dessutom sover de längre på morgonen också. 

Du förstår säkert att dina barn inte är mall för alla andra!
    Vi har inte ett dugg tråkigt för att vi inte är ute till mitt i natten, du behöver inte tycka synd om oss eller lägga dig i.
  • Anonym (Grodan)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-07-05 13:22:50 följande:
    Vi har inte ett dugg tråkigt för att vi inte är ute till mitt i natten, du behöver inte tycka synd om oss eller lägga dig i.
    Sen när blev halv åtta, respektive halv nio mitt i natten?
Svar på tråden För sent för barn att leka ute?