• Anonym (Eli)

För sent för barn att leka ute?

Hej. Jag har två barn varav den ena är 6 år och den andra blir snart 3 år. Hur länge är det lämpligt för dom att vara ute och leka nu på sommarlovskvällarna? Är det för sent för en sexåring att vara ute och leka till halv nio på kvällen? Och runt halv åtta för en treåring?  Min mamma sa att hon tycker att det är alldeles för sent trots att dom bara leker utanför huset och trots att dom har sommarlov. Har hon rätt?

• Svar på tråden För sent för barn att leka ute?
  • Anonym (Var?)
    Det beror helt på hur det ser ut utanför huset. Egen trädgård, centrumtorg i socialt utsatt område, stor innergård där ni inte ser var barnen är? Är barnen ensamma eller är pålitliga vuxna med? 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Grodan) skrev 2023-07-05 13:26:44 följande:
    Sen när blev halv åtta, respektive halv nio mitt i natten?
    Med tanke på att det är förbi läggningstiden så blir det "mitt i natten". Även om man lägger sig en timme senare om sommaren så ska man ju ha tid att varva ner också.
  • Anonym (Grodan)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-07-05 13:34:31 följande:
    Med tanke på att det är förbi läggningstiden så blir det "mitt i natten". Även om man lägger sig en timme senare om sommaren så ska man ju ha tid att varva ner också.
    Hur vet du att det är förbi läggningstid? Mina barn, i ganska exakt samma ålder, somnar vid 20 respektive 21 på vardagarna. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Mamma) skrev 2023-07-05 13:34:31 följande:
    Er läggningstid, ja. Alla barn har ju inte exakt samma rutiner. Huvudsaken är att de får tillräckligt med sömn. 
  • Anonym (Landet)

Om ni bor säkert, har koll och barnen orkar så visst. Vår 6-åring skulle inte orka. Han är trött vid 19 och somnar på 5 minuter. 4-åringen skulle väl orka, men han vill inte vara ute själv och skulle väl bli ihjälbiten av knott så han får också lägga sig i tid- om än lite senare än den äldre. Dessutom är våra barn ute massor på dagtid så på kvällen behöver de inte vara ute just för att vara ute sas.

• Anonym (S)

Inget konstigt tycker jag. Vår unge har alltid varit kvällsmänniska så på semestern körde vi inte med läggtider etc.

• Anonym (bara)
    Anonym (Eli) skrev 2023-07-04 22:04:17 följande:
    För sent för barn att leka ute?

Hej. Jag har två barn varav den ena är 6 år och den andra blir snart 3 år. Hur länge är det lämpligt för dom att vara ute och leka nu på sommarlovskvällarna? Är det för sent för en sexåring att vara ute och leka till halv nio på kvällen? Och runt halv åtta för en treåring?  Min mamma sa att hon tycker att det är alldeles för sent trots att dom bara leker utanför huset och trots att dom har sommarlov. Har hon rätt?

Det är bara du som bestämmer hur sent dina barn får vara ute och du känner dem och vet om de behöver sova tidigare eller klarar att vara uppe senare. Spelar ingen roll vad andra tycker eller tänker om det. Du är förälder, du bestämmer. Din mamma kan också tycka vad hon vill, hennes problem. 

Mina barn har fått vara uppe och ute så länge de velat och orkat när vi inte haft tidiga morgnar att ta hänsyn till. Kan ju vara underbart dessa ljusa sommarkvällar, kanske lite svalare än under dagen. Frihet för små barn. 
  • Anonym (Grannen)

Ni vet bäst vad som funkar för era barn. Där jag bor är det full rulle ute på gården så dags. Lugn och ro på balkongen får man ha till morgonkaffet.

• Anonym (Lis)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-07-05 13:22:50 följande:
    Vi har inte ett dugg tråkigt för att vi inte är ute till mitt i natten, du behöver inte tycka synd om oss eller lägga dig i.
    19.30 är knappast mitt i natten, snarare normal läggtid.
  • Anonym (bara)
    Anonym (Em) skrev 2023-07-04 22:48:34 följande:

Om du bor i lägenhet bör du ta in ungarna vid 19-tiden så att andra boende kan få sitta på sin balkong i lugn och ro utan skrikande ungar utanför. Min granne fattar tyvärr inte det, utan har småungarna ute till 21-22. 

Vad du hittar på, finns inga såna regler för att det ska vara tyst och lugnt efter kl 19. Efter kl 22 kanske man kan förvänta sig det. 
Svar på tråden För sent för barn att leka ute?