• Anonym (Eli)

För sent för barn att leka ute?

Hej. Jag har två barn varav den ena är 6 år och den andra blir snart 3 år. Hur länge är det lämpligt för dom att vara ute och leka nu på sommarlovskvällarna? Är det för sent för en sexåring att vara ute och leka till halv nio på kvällen? Och runt halv åtta för en treåring?  Min mamma sa att hon tycker att det är alldeles för sent trots att dom bara leker utanför huset och trots att dom har sommarlov. Har hon rätt?

• Svar på tråden För sent för barn att leka ute?
  • Coccolina
    Anonym (Eli) skrev 2023-07-07 12:25:13 följande:
    Dom är aldrig utanför vårt kvarter själva och vi tittar ut genom fönstret emellanåt för att se att dom är där utanför.

Alltså jag förstår ju att barn behöver rutiner men min mamma får det att låta som att vi är ansvarslösa med dom här tiderna. Intressant att höra vad andra anser. 
    Tycker inte tiderna är fel men en 3 åring skall inte vara ute i kvarteret själv... en inhägnad trädgård är en sak men inte ute i kvarteret... kanske om ni bor på en sån där går med hus runt en lekplats och ingen eller nästan ingen egen trädgård då kan de ju kanske vara på lekplatsen... fast nej... inte en 3 åring... en 5-6 åring om de är mogna nog så visst men en 3 åring... nej.... jag skulle inte låta dem vara ute ensamma ens dagtid... Som sagt bara på en väl inhägnad trädgård som 3 åringen inte kan lämna själv...Hade inte tyckt det räckt med att titta ut genom fönstret då och då... Jag reagerar på det inte på tiderna...  
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (bara)
    Coccolina skrev 2023-07-07 13:16:30 följande:
    Tycker inte tiderna är fel men en 3 åring skall inte vara ute i kvarteret själv... en inhägnad trädgård är en sak men inte ute i kvarteret... kanske om ni bor på en sån där går med hus runt en lekplats och ingen eller nästan ingen egen trädgård då kan de ju kanske vara på lekplatsen... fast nej... inte en 3 åring... en 5-6 åring om de är mogna nog så visst men en 3 åring... nej.... jag skulle inte låta dem vara ute ensamma ens dagtid... Som sagt bara på en väl inhägnad trädgård som 3 åringen inte kan lämna själv...Hade inte tyckt det räckt med att titta ut genom fönstret då och då... Jag reagerar på det inte på tiderna...  
    En 3-åring ska inte vara utan tillsyn oavsett tid på dygnet. Men det är inte heller det som tråden handlar om. 

De flesta hus har en utgång även mot trädgården, har man dörren öppen där och är i rummet eller kring rummet där dörren är så är det inte så annorlunda mot att barnen leker i ett annat rum inne i huset. 
  • Anonym (bara)
    Dom är aldrig utanför vårt kvarter själva och vi tittar ut genom fönstret emellanåt för att se att dom är där utanför.

Alltså jag förstår ju att barn behöver rutiner men min mamma får det att låta som att vi är ansvarslösa med dom här tiderna. Intressant att höra vad andra anser. 
    När min mamma lägger sig i hur jag tar hand om mina barn så brukar jag säga ätt när hon hade barn så fick hon bestämma, nu är det jag som har barn och då är det jag som bestämmer. 

Nej, barn behöver inte rutiner in absurdum. För en del barn är det väldigt viktigt, för andra barn går det utmärkt att rucka på rutinerna och ta dagen mer som den kommer. Och som förälder vet man det och anpassar efter sina barns behov. 
  • Anonym (Meja)

Mitt barn är 3,5 och hon behöver göra sig i ordning för sängen senast 19, så då börjar vi med kvällsrutinerna. Ofta innan 19. Det beror på att hon vaknar tidigt oavsätt när hon lägger sig.
    Dock kan det såklart bli lite senare om man har aktiviteter på dagtid och kommer hem senare..

Men jag tycker inte det är fel som ni gör. ex i vissa varmare länder är småbarn ute väldigt sent inpå natten på sommaren. Så länge det funkar så :) 

• Anonym (Också-mamma)
    Anonym (Man) skrev 2023-07-07 14:51:12 följande:

Enligt denna färska brittiska studie så bör barn upp till 7 år ha regelbundna sömntider och lägga sig senast kl 21. Annars ökar risken kraftigt för psykiska problem. 

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24127471/

En svensk artikel som tar upp det:

www.svt.se/nyheter/vetenskap/oregelbunden-laggdags-skadligt-for-barn

Och om barnen i fråga läggs innan 21 men vägrar somna, då ska man göra vad exakt?
  • Anonym (Man)
    Anonym (Också-mamma) skrev 2023-07-07 15:06:00 följande:
    Och om barnen i fråga läggs innan 21 men vägrar somna, då ska man göra vad exakt?
    Då får man titta på orsakerna. Exempelvis minska skärmtiden mellan middag och sovdags. Gärna ta bort den helt. 
  • Anonym (Klockan)

Våra la sig vid den tiden i den ålder, inget konstigt med det. Kör på det om det passar er familj. Om inte din mamma har barnen flera gånger i veckan så är det väl inte hennes problem?

Att jag är stensäker på tiden är för att vi bor nära en kyrka som ringer kl 20, vet att det var så skönt att sitta ute när klockan ringde kl 20 och veta att en sov, en kvar...  

• Anonym (Grannen)

Vänta nu här! Du menar väl inte att ni låter en knatte som inte ens fyllt tre lämna tomten?! Tänker ni att det är sexåringens ansvar att se till att lillasyskonet inte ger sig ut på farliga äventyr?
  • Anonym (bara)
    Anonym (Man) skrev 2023-07-07 14:51:12 följande:

Enligt denna färska brittiska studie så bör barn upp till 7 år ha regelbundna sömntider och lägga sig senast kl 21. Annars ökar risken kraftigt för psykiska problem. 

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24127471/

En svensk artikel som tar upp det:

www.svt.se/nyheter/vetenskap/oregelbunden-laggdags-skadligt-for-barn

Inte så färsk, från 2013. Men att lägga sig senare under lediga sommarkvällar är inte riktigt samma sak som det som beskrivs i artikeln. 
Svar på tråden För sent för barn att leka ute?