Inlägg från: Anonym (bara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bara)

För sent för barn att leka ute?

Anonym (Eli) skrev 2023-07-04 22:04:17 följande:
    För sent för barn att leka ute?

Hej. Jag har två barn varav den ena är 6 år och den andra blir snart 3 år. Hur länge är det lämpligt för dom att vara ute och leka nu på sommarlovskvällarna? Är det för sent för en sexåring att vara ute och leka till halv nio på kvällen? Och runt halv åtta för en treåring?  Min mamma sa att hon tycker att det är alldeles för sent trots att dom bara leker utanför huset och trots att dom har sommarlov. Har hon rätt?

Det är bara du som bestämmer hur sent dina barn får vara ute och du känner dem och vet om de behöver sova tidigare eller klarar att vara uppe senare. Spelar ingen roll vad andra tycker eller tänker om det. Du är förälder, du bestämmer. Din mamma kan också tycka vad hon vill, hennes problem. 

Mina barn har fått vara uppe och ute så länge de velat och orkat när vi inte haft tidiga morgnar att ta hänsyn till. Kan ju vara underbart dessa ljusa sommarkvällar, kanske lite svalare än under dagen. Frihet för små barn. 
  • Anonym (bara)
    Anonym (Em) skrev 2023-07-04 22:48:34 följande:

Om du bor i lägenhet bör du ta in ungarna vid 19-tiden så att andra boende kan få sitta på sin balkong i lugn och ro utan skrikande ungar utanför. Min granne fattar tyvärr inte det, utan har småungarna ute till 21-22. 

Vad du hittar på, finns inga såna regler för att det ska vara tyst och lugnt efter kl 19. Efter kl 22 kanske man kan förvänta sig det. 
  • Anonym (bara)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-07-05 13:34:31 följande:
    Med tanke på att det är förbi läggningstiden så blir det "mitt i natten". Även om man lägger sig en timme senare om sommaren så ska man ju ha tid att varva ner också.
    Läggningstid? Den bestämmer väl varje familj utifrån sina och barnets behov? Lägger man sig senare kanske man sover längre på morgonen sen, vilket funkar när man är ledig. Och alla har inte exakt samma behov av att varva ned heller. 

Du kan inte utgå ifrån att era rutiner är allmängiltiga. 
  • Anonym (bara)
    Anonym (Ngng) skrev 2023-07-07 08:37:45 följande:

Bara utanför huset gör väl inget. 

Om det skulle vara i en park ett kvarter bort då? Eller på en strand? Gör det något då?
  • Anonym (bara)
    Anonym (Eli) skrev 2023-07-07 11:06:51 följande:

Vi bor i villa i ett villaområde. Vi föräldrar är inte alltid ute och leker med dom men skulle det vara skillnad om vi var det eller vad menar ni? 

Alltså, det handlar väl om tillsynen, och det kan jag tycka är rimligt. Att ni inte är ute och leker med dem, men har koll inifrån huset, ganska nära. De är inte i andra kvarteret ensamma alltså. 

Men många verkar haka upp sig på tiden, och att det skulle vara skadligt på nåt sätt att vara uppe senare än vanligt när man är ledig. Det fattar jag inte all, man märker väl i så fall på sina barn vad som funkar eller inte, det behöver man inte anpassa efter nån annans tyckande. 
  • Anonym (bara)
    Coccolina skrev 2023-07-07 13:16:30 följande:
    Tycker inte tiderna är fel men en 3 åring skall inte vara ute i kvarteret själv... en inhägnad trädgård är en sak men inte ute i kvarteret... kanske om ni bor på en sån där går med hus runt en lekplats och ingen eller nästan ingen egen trädgård då kan de ju kanske vara på lekplatsen... fast nej... inte en 3 åring... en 5-6 åring om de är mogna nog så visst men en 3 åring... nej.... jag skulle inte låta dem vara ute ensamma ens dagtid... Som sagt bara på en väl inhägnad trädgård som 3 åringen inte kan lämna själv...Hade inte tyckt det räckt med att titta ut genom fönstret då och då... Jag reagerar på det inte på tiderna...  
    En 3-åring ska inte vara utan tillsyn oavsett tid på dygnet. Men det är inte heller det som tråden handlar om. 

De flesta hus har en utgång även mot trädgården, har man dörren öppen där och är i rummet eller kring rummet där dörren är så är det inte så annorlunda mot att barnen leker i ett annat rum inne i huset. 
  • Anonym (bara)
    Anonym (Eli) skrev 2023-07-07 12:25:13 följande:
    Dom är aldrig utanför vårt kvarter själva och vi tittar ut genom fönstret emellanåt för att se att dom är där utanför.

Alltså jag förstår ju att barn behöver rutiner men min mamma får det att låta som att vi är ansvarslösa med dom här tiderna. Intressant att höra vad andra anser. 
    När min mamma lägger sig i hur jag tar hand om mina barn så brukar jag säga ätt när hon hade barn så fick hon bestämma, nu är det jag som har barn och då är det jag som bestämmer. 

Nej, barn behöver inte rutiner in absurdum. För en del barn är det väldigt viktigt, för andra barn går det utmärkt att rucka på rutinerna och ta dagen mer som den kommer. Och som förälder vet man det och anpassar efter sina barns behov. 
  • Anonym (bara)
    Anonym (Man) skrev 2023-07-07 14:51:12 följande:

Enligt denna färska brittiska studie så bör barn upp till 7 år ha regelbundna sömntider och lägga sig senast kl 21. Annars ökar risken kraftigt för psykiska problem. 

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24127471/

En svensk artikel som tar upp det:

www.svt.se/nyheter/vetenskap/oregelbunden-laggdags-skadligt-for-barn

Inte så färsk, från 2013. Men att lägga sig senare under lediga sommarkvällar är inte riktigt samma sak som det som beskrivs i artikeln. 
  • Anonym (bara)
    Coccolina skrev 2023-07-10 13:01:40 följande:
    Nja... bara om trädgården är ordentligt inhägnad och 3 åringen inte kan komma ut... annars är det inte samma sak för saker kan ske snabbt och en 3 åring kan komma längre än vad man tror på några sekunder om de verkligen vet. Är de i rummet bredvid så är väggarna begräsningen... Ute i trädgården däremot... så därför behöver man ha mer koll när de är ute än inne... 

Och som sagt jag tycker inte 3 åringen skall vara ute utan tillsyn, men är trädgården inhägnad är det ju lite som när de är ute på förskolan där lärarna inte kan vara med alla barnen hela tiden... 

Det betyder inte att föräldern kan gå och lägga sig och sova eller nått, de måste fortfarande ha koll... 
    Och detta har TS säkert koll på. 

Barnen är inte utan tillsyn om de är strax utanför huset och föräldrarna känner ju sin 3-åring och vet hur mycket passning deras barn behöver. Min ena unge kunde jag inte släppa en sekund med blicken när han var i den åldern utan att han skulle hängt i träden eller varit ute på gatan, min andra unge var så räddhågsen så hon satt där hon satt och fick snarare pushas att ta sig ut i världen. Man vet ju vad man har för unge. 
  • Anonym (bara)
    Coccolina skrev 2023-07-10 13:18:54 följande:
    Många föräldrar har inte koll... de tror de har det men.....

Och det är fortfarande stor skillnad på att vara i sin trädgård (som är INHÄGNAD) eller vara i en trädgård som inte är inhägnad eller ännu värre ute på gatan... 

Man väljer att ha barn, en av sakerna som ingår då är att ha koll på sina barn och inte låta en 3 åring springa vind för våg i kvarteret... 
    Och många föräldrar har koll, oavsett vad du sitter hemma och tror. 

Och varför sitter du hemma och tror en massa om hur TS har uppsikt över sitt barn? Och sitter och påstår att hon låter sitt barn springa vind för våg? I ditt eget huvud bara. 
  • Anonym (bara)
    Coccolina skrev 2023-07-10 13:36:35 följande:

Suck... TS skriver själv att 3 åringen är ute på gatan eller i grannars trädgård... det är i min värld att den springer vind för våg om TS eller annan vuxen inte går med dem runt. En 3 åring skall inte vara ute på gatan själv.. punkt slut.... finns ingen ursäkt i min värld. 

"bara grannar kör där" med andra ord så är det en bilväg så det kan komma bilar, och även om det bara är personer som bor där så kan de också köra för snabbt, men ännu viktigare är att om vägen inte har en bom så kan även personer som inte bor där komma körandes.... 

en treåring kan dessutom springa iväg på två sekunder.... Jag tycker ju inte ens att 3 åringen skall vara ute ensam i trädgården!!! Jag kan förstå om den är ordentligt inhägnad, men då tänker jag mig en liten trädgård som det kan vara vid radhus typ inte en stor villaträdgård! En 3 åring är för liten för att förstå farorna och kan inte följa regler på samma sätt som iallafall en 6 åring kan! Och jag tycker man skall ha koll på en 6 åring också men de kan ha lite mer frihet! Men en 3 åring är för liten!!!!!

Fast det är ju TS som lever i sin värld och vet hur det ligger till. Du sitter och läser och lägger ihop en egen bild i ditt eget huvud. 
Svar på tråden För sent för barn att leka ute?