• Smiko27

Hur blir en katt en utekatt?

Vi tänker köpa en katt som ny familjemedlem och vill att den ska få vistas utomhus också. Bor i lgh med härlig uteplats nära naturen. Men hur gör man? Hur vänjer eller tränar man katten till att vistas fritt ute och sedan komma hem igen?

Ni som bor i lgh och har utekatt, hur gjorde ni? Ska man t.ex. gå några varv runtom hemmet och kvarteret med koppel till en början? Eller ligger det i kattens natur att hitta hem... Hur länge är er katt borta när den är ute? Blir man orolig?

Vad händer om katten stör andra? T.ex. om den går in där den inte är välkommen?

All tips och info om att ha utekatt  uppskattas. 

• Svar på tråden Hur blir en katt en utekatt?
  • Grusibrallan1
    Dimpen skrev 2023-06-30 20:20:42 följande:
    Tur för dig. Vi har både kattbajs på tomten och i rabatter. Dessutom är det katthår i sittdynorna på utemöblerna. Ibland ligger en katt där när vi vill nyttja VÅRA utemöbler.
    Ohygieniskt och oansvarigt så - jo, de märks verkligen. Vi vill i allafall inte ha andras husdjur på vår tomt men är det ok för dig att ha det så har vi inget att säga om det.
    Det med utemöblerna drabbar oss också. Vi måste ta in alla dynor så snart vi lämnar altanen för annars kan inte alla i familjen sitta ute pga allergi. Bortser jag från allergin Så är det inte heller så roligt att ha kläderna fulla av päls bara för att jag suttit ute. Jag har själv haft en utekatt för flera år sen och då såg jag inte dessa problem, men nu när jag inte har katt längre så ser jag hur illa det egentligen är och skulle inte kunna tänka mig att skaffa en utekatt igen. 
  • Anonym (limlam)
    Smiko27 skrev 2023-06-30 16:08:49 följande:
    Hur blir en katt en utekatt?

Vi tänker köpa en katt som ny familjemedlem och vill att den ska få vistas utomhus också. Bor i lgh med härlig uteplats nära naturen. Men hur gör man? Hur vänjer eller tränar man katten till att vistas fritt ute och sedan komma hem igen?

Ni som bor i lgh och har utekatt, hur gjorde ni? Ska man t.ex. gå några varv runtom hemmet och kvarteret med koppel till en början? Eller ligger det i kattens natur att hitta hem... Hur länge är er katt borta när den är ute? Blir man orolig?

Vad händer om katten stör andra? T.ex. om den går in där den inte är välkommen?

All tips och info om att ha utekatt  uppskattas. 

Att ha en katt som utekatt när man bor i lägenhet är inget att rekommendera, särskilt om man bor i tätbebyggt område. På vissa ställen får man inte ens ha en utekatt om man bor i lgh utan det är koppel tvång som gäller. Sedan är det ju så här också, att det finns folk som inte är särskilt snälla mot djur och särskilt inte mot katter. 
  • Dimpen
    Grusibrallan1 skrev 2023-06-30 22:01:36 följande:
    Det med utemöblerna drabbar oss också. Vi måste ta in alla dynor så snart vi lämnar altanen för annars kan inte alla i familjen sitta ute pga allergi. Bortser jag från allergin Så är det inte heller så roligt att ha kläderna fulla av päls bara för att jag suttit ute. Jag har själv haft en utekatt för flera år sen och då såg jag inte dessa problem, men nu när jag inte har katt längre så ser jag hur illa det egentligen är och skulle inte kunna tänka mig att skaffa en utekatt igen. 
    Tack för ett moget och klokt inlägg. All heder till dig. Tänk om alla respektlösa kattägare kunde resonera som du 🙂
  • Polyrytm
    Anonym (Gotland?) skrev 2023-06-30 16:58:20 följande:
    Men sluta...kaniner? Det skulle vara en stor och väldigt snabb katt det...Var bor du där det finns massa vildkaniner? 
    Okastrerade hanar kan kissa överallt men annars väljer en katt jord så de kan krafsa. Det innebär att planteringar och sandlådor är poppis tyvärr. 

Eftersom ts katt ska få gå ut ska den vara snöpt och chippad. 

Kaniner, unga harar och ekorrar är inte ovanligt. Förutom alla fåglar då.
  • Polyrytm
    FruTe skrev 2023-06-30 20:12:39 följande:

Jag bor i ett radhusområde, finns en del katter här. Har aldrig störts av någon katt eller hört att någon annan i området störs av det heller. Inget i några Facebook-grupper eller liknande. 

Har aldrig upplevt några problem med utekatter eller hört något om det där jag bott tidigare heller. Blir så förvånad när jag läser sånt här om hur jobbigt och hemskt det är med utekatter..de märks ju inte ens.

Du har aldrig varit med om /hört att katter pissar och skiter i rabatter och sandlådor och andra mysiga ställen eller att de dödar extremt många fåglar och andra djur varje år?
  • Polyrytm
    Dimpen skrev 2023-06-30 23:08:12 följande:
    Tack för ett moget och klokt inlägg. All heder till dig. Tänk om alla respektlösa kattägare kunde resonera som du 🙂
    Det är något med (många) kattägare som inte går att finna hos andra djurägare. Minsta kritik mot katter och deras ägare verkar vara jordens undergång och min lilla missan skulle minsann aaaaldrig göra nåt, inte. Nästan obehagligt. Lite sektbeteende.

Varför ska katter få gå fritt och bajsa var som helst och döda tusentals fåglar varje år och sätta hela ekosystem ur balans? Hundar får ju inte det. 

Både samhället och katter skulle gynnas av att kattägarna får ta mer ansvar för sina djur. Nu har katter lite "slit och släng"-status. Konceptet med sommarkatter och sånt är så sjukt och man kan köpa en katt för ett par tior. Det blir bara dumt.
  • FruTe
    Polyrytm skrev 2023-07-01 01:24:34 följande:
    Du har aldrig varit med om /hört att katter pissar och skiter i rabatter och sandlådor och andra mysiga ställen eller att de dödar extremt många fåglar och andra djur varje år?
    Bara i såna här trådar på nätet men inte annars. I verkligheten eller hur man nu ska säga. Förstår att om det händer och man är allergisk att det blir ett problem tex. Jag säger inte att det inte händer. Men det verkar som ett jättestort problem och jag får känslan att det är många som avskyr katter som spyr galla i såna här trådar på nätet. Och jag har inte katt själv, har haft, men bara innekatt. 
  • Jemp
    FruTe skrev 2023-06-30 20:12:39 följande:

Jag bor i ett radhusområde, finns en del katter här. Har aldrig störts av någon katt eller hört att någon annan i området störs av det heller. Inget i några Facebook-grupper eller liknande. 

Har aldrig upplevt några problem med utekatter eller hört något om det där jag bott tidigare heller. Blir så förvånad när jag läser sånt här om hur jobbigt och hemskt det är med utekatter..de märks ju inte ens.

Här är det vanligt med klagomål. Och ännu vanligare med efterlysningar av försvunna katter, som inte sällan hittas överkörda eller skadade. Bor relativt lantligt i ett litet samhälle. 
    Liknande har det sett ut med klagomål på alla ställen jag bott. 

Jag har också (på olika platser/tillfällen i livet) varit med om att flytta in i ett hus där grannkatten rivit sönder tapeterna, fått mina odlingar förstörda av bajsande och krafsande katter, nedkissade stolsdynor, hämtat hem barn från dagmamma med kattbajs på hela byxorna (han satt i sandlådan när jag kom så upptäcktes då), fått en kanin dödad, min egen katt uppstressad av andras, osv... 

Jag har katt själv, med de bor inne och är bara ute i koppel. Skulle inte vilja utsätta de för riskerna.
  • FruTe
    Jemp skrev 2023-07-01 15:00:48 följande:
    Här är det vanligt med klagomål. Och ännu vanligare med efterlysningar av försvunna katter, som inte sällan hittas överkörda eller skadade. Bor relativt lantligt i ett litet samhälle. 
    Liknande har det sett ut med klagomål på alla ställen jag bott. 

Jag har också (på olika platser/tillfällen i livet) varit med om att flytta in i ett hus där grannkatten rivit sönder tapeterna, fått mina odlingar förstörda av bajsande och krafsande katter, nedkissade stolsdynor, hämtat hem barn från dagmamma med kattbajs på hela byxorna (han satt i sandlådan när jag kom så upptäcktes då), fått en kanin dödad, min egen katt uppstressad av andras, osv... 

Jag har katt själv, med de bor inne och är bara ute i koppel. Skulle inte vilja utsätta de för riskerna.

Ok, det låter ju inte alls bra såklart.

• Polyrytm
    FruTe skrev 2023-07-01 14:46:52 följande:
    Bara i såna här trådar på nätet men inte annars. I verkligheten eller hur man nu ska säga. Förstår att om det händer och man är allergisk att det blir ett problem tex. Jag säger inte att det inte händer. Men det verkar som ett jättestort problem och jag får känslan att det är många som avskyr katter som spyr galla i såna här trådar på nätet. Och jag har inte katt själv, har haft, men bara innekatt. 
    Då är det nog du som inte är medveten om att det är ett stort problem och många stör sig på det.

Människor kanske inte avskyr katter men man tycker det är ett så pass stort problem och att man möts med okunskap och starka känslor tillbaka.

Jag tror många hade stört sig på om hundar fick gå lösa och pissa och bajsa i rabatter, matodlingar, gå in i folks hus, döda vilda djur hursomhelst, föröka sig. Jag är övertygad om att människor hade varit negativt inställda till det.

Jag har fyra katter, som jag älskar väldigt mycket, men jag bor så de inte stör någon annan och jag kan se objektivt på det problem själva sakfrågan handlar om.
Svar på tråden Hur blir en katt en utekatt?